Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / ÇTL 434 - ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ

Kodu: ÇTL 434 Adı: TATAR TÜRKÇESİ KOMPOZİSYON II Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı DOĞAN ÇOLAK (dcolak@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Tatarca dilbilgisi kurallarına uygun okuma ve yazma bilgisi geliştirmek; Yazı dilinde biyografi, hikaye, kısa kompozisyon, iş mektubu ve özel mektup yazma

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Tatar Türkçesinin imlâ kurallarını ifade edebilir. PÇ-15 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde iletişim kurabilir ve böylece sahip olduğu bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Cümle kurma yöntemlerini kullanabilir. Basit cümle kurmasını uygulayabilir. PÇ-14 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri yaşam boyunca; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır, çözümler ve uygular.
PÇ-15 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde iletişim kurabilir ve böylece sahip olduğu bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Dilekçe, rapor ve mektup yazmasını ifade edebilir. PÇ-14 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri yaşam boyunca; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır, çözümler ve uygular.
PÇ-15 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde iletişim kurabilir ve böylece sahip olduğu bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Kısa hikâye yazmayı kullanabilir. PÇ-15 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde iletişim kurabilir ve böylece sahip olduğu bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Tatar Türkleri hakkında genel bilgi, sözlü anlatım çalışmaları, cümleler kurma, günlük konuşmalar (tanışma, hal-hatır sorma, adres sorma; otelde lokantada, durakta, alışverişte, garda v.b. yerlerde konuşmalar), Kendini tanıtma, hatıra anlatma, kısa hikayeler anlatma, okunan metinlerden anlaşılanların anlatılmaları. DERSIN İÇERIĞI (İNG)
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tatar Türkçesinde imla, cümle unsurları Konu anlatımı, Sözlü sunumlar, Örnek uygulama çalışmaları, metin inceleme
2 Tatar Türkçesinde kendisi hakkında kompozisyon Konu anlatımı, Sözlü sunumlar, Örnek uygulama çalışmaları, metin inceleme
3 Tatar Türkçesinde ailesi hakkında kompozisyon Konu anlatımı, Sözlü sunumlar, Örnek uygulama çalışmaları, metin inceleme
4 Tatar Türkçesinde bir günü hakkında kompozisyon Konu anlatımı, Sözlü sunumlar, Örnek uygulama çalışmaları, metin inceleme
5 Tatar Türkçesinde evi hakkında kompozisyon Konu anlatımı, Sözlü sunumlar, Örnek uygulama çalışmaları, metin inceleme
6 Tatar Türkçesinde arkadaşı hakkında kompozisyon Konu anlatımı, Sözlü sunumlar, Örnek uygulama çalışmaları, metin inceleme
7 Tatar Türkçesinde bir seyahati hakkında kompozisyon Konu anlatımı, Sözlü sunumlar, Örnek uygulama çalışmaları, metin inceleme
8 Ara Sınav
9 Tatar Türkçesinde bayramlarda kutlamalar Konu anlatımı, Sözlü sunumlar, Örnek uygulama çalışmaları, metin inceleme
10 Tatar Türkçesinde önemli bir yazarı veya şairi tanıtma Konu anlatımı, Sözlü sunumlar, Örnek uygulama çalışmaları, metin inceleme
11 Tatar Türkçesinde sevdiği bir mevsim hakkında kompozisyon Konu anlatımı, Sözlü sunumlar, Örnek uygulama çalışmaları, metin inceleme
12 Tatar Türkçesinde Nevruz hakkında kompozisyon Konu anlatımı, Sözlü sunumlar, Örnek uygulama çalışmaları, metin inceleme
13 Tatar Türkçesinde bir geleneği tanıtan kompozisyon Konu anlatımı, Sözlü sunumlar, Örnek uygulama çalışmaları, metin inceleme
14 Tatar Türkçesinde memleketini tanıtan kompozisyon Konu anlatımı, Sözlü sunumlar, Örnek uygulama çalışmaları, metin inceleme
15 Tatar Türkçesinde gelecekle ilgili hayalini anlatan bir kompozisyon Konu anlatımı, Sözlü sunumlar, Örnek uygulama çalışmaları, metin inceleme
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 ERCİLASUN Ahmet Bican, Lehçeler Arası Aktarma, Türk Dünyası Üzerine İncelemeler, Ankara, 1997.
2 ERCİLASUN Ahmet B., vd., Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü I, KB Yay., Ankara, 1991.
3 Çeviri Sorunları, Türk Dili Aylık Dil ve Yazın Dergisi, TDK, Ankara, 1978.
4 MUHAMMEDİNOV, R.F., Rusça-Tatarça-Türikçe Süylem Süzligi, Kazan, 1993.
5 Türikçe-Tatarça Süzlik, Kazan, 1998.
6 Tatarça-Türikçe Süzlik, Kazan, 1997.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 6 5 30
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 6 5 30
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 4 16
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 6 5 30
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 150