|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (DOKTORA) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SERKAN KÖSE (serkankose@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
TUĞRUL BALABAN, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | ÖĞRENCİLER, TÜRK DESTANLARINI ÇAĞLARA VE DÖNEMLERE GÖRE TİP, KAYNAK, TEMEL VE YAN UNSURLAR AÇISINDAN KARŞILAŞTIRABİLİR |
PÇ-1 Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-3 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-4 Lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | HALK BİLİMSEL İNCELEYEBİLME YETENEĞİ KAZANABİLİR |
PÇ-1 Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-3 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-4 Lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
TÜRK DESTANLARI, SÖZLÜ KÜLTÜR VE İÇİNDE BARINDIRDIĞI MİTOLOJİK ÖĞELER AÇISINDAN HALKBİLİMİ KURAMLARINA GÖRE İNCELENİR. TÜRK DESTANLARININ ANLATIM VE ÜSLUP ÖZELLİKLERİ, ANLATICILARIN ÖZELLİKLERİ, ANLATIM SÜRECİNDEKİ İNANÇ VE UYGULAMALAR ÜZERİNDE DURULUR. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Destan kavramı; destanın oluşum şartları, aşamaları ve özellikleri | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntem |
2 | Destanlarda mitlerin işlevleri, konuları, inanç ve düşünce sistemlerinin oluşum ve gelişimlerindeki yeri | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntem |
3 | Türkler arasından derlenen mitik metinler (yaratılış, tufan ve kıyamet konulu) üzerine incelemeler-Mitik metinler ile tarihi-menkıbevi destanlar arasındaki benzerlik ve farklılıklar | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntem |
4 | Türk destanları üzerine incelemeler | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntem |
5 | Destancı kimdir? Homeros sorunu nedir? Destan metinlerini inceleme yöntemleri | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntem, Makale Eleştirisi, Kitap Eleştiris |
6 | Destanın icrası, dinleyicisi; destan kahramanı (alp tipi) | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntem, Makale Eleştirisi, Kitap Eleştirisi |
7 | Türk destanlarının tasnifi meselesi-İslamiyet öncesi Türk destanları: Mete, Şu Alp Er Tunga | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntem, Makale Eleştirisi, Kitap Eleştirisi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Göktürk ve Uygur destanları | Anlatma Yöntem, Kaynak Tarama |
10 | Oğuz Kağan Destanı ve Oğuznamecilik geleneği | Anlatma Yöntemi, Kaynak Tarama |
11 | İslami dönem Türk destanları: Battal-nâme, Dânişmend-nâme vd.-Alpten alperene ve gazi tipine geçiş | Anlatma Yöntem, Kaynak Tarama |
12 | Köroğlu | Anlatma Yöntem, Kaynak Tarama |
13 | Dede Korkut Kitabı | Anlatma Yöntem, Kaynak Tarama |
14 | Manas | Anlatma Yöntem, Kaynak Tarama |
15 | Genel değerlendirme | Tartışma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | REŞİT RAHMETİ ARAT-W BANG, UYGUR HARFLİ OĞUZ KAĞAN DESTANI; | |
2 | PROF. DR FUAT KÖPRÜLÜ, TÜRK EDEBİYATI TARİHİ, AKÇAĞ YAY, ANKARA 2003; | |
3 | ZEKİ VELİDİ TOGAN, REŞİDEDDİN OĞUZNAMESİ | |
4 | PROF. DR. SAİM SAKAOĞLU-PROF. DR. ALİ DUYMAZ, İSLAMİYET ÖNCESİ TÜRK DESTANLARI, ÖTÜKEN YAY, İSTANBUL 2002; | |
5 | KARL REİCHL, TÜRK BOYLARININ DESTANLARI: GELENEKLER, ŞEKİLLER, ŞİİR YAPISI. ÇEV. METİN EKİCİ. ANKARA: TÜRK DİL KURUMU YAYINLARI, 2002 | |
6 | PROF. DR. SAİM SAKAOĞLU, DEDE KORKUT KİTABI, İNC. DERL. AKT. I II, KONYA 1998 | |
7 | PROF. DR. BAHAEDDİN ÖGEL, TÜRK MİTOLOJİSİ I,II | |
8 | TÜRK HALK EDEBİYATI EL KİTABI (EDT. PROF. DR. ÖCAL OĞUZ),; | |
9 | DİNLER TARİHİNE GİRİŞ; ŞAMANİZM; PROF. DR. İSMET ÇETİN, TÜRK EDEBİYATINDA HZ. ALİ CENKNAMELERİ, KÜLTÜR BAK. YAY., ANKARA 1997; | |
10 | ÇOBANOĞLU, ÖZKUL 2003, TÜRK DÜNYASI EPİK DESTAN GELENEĞİ, AKÇAĞ YAY., ANKARA 2003; | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kaynak kitaplar, Bilgisayar, Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 6 | 7 | 42 |
c) Performans Ödevi | 7 | 6 | 42 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 7 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 9 | 6 | 54 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 210 |