Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TDA 620 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (DOKTORA)

Kodu: TDA 620 Adı: TÜRK DESTANCILIK GELENEĞİ II Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 7
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SERKAN KÖSE (serkankose@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
TUĞRUL BALABAN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 ÖĞRENCİLER, TÜRK DESTANLARINI ÇAĞLARA VE DÖNEMLERE GÖRE TİP, KAYNAK, TEMEL VE YAN UNSURLAR AÇISINDAN KARŞILAŞTIRABİLİR PÇ-1 Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-3 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-4 Lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 HALK BİLİMSEL İNCELEYEBİLME YETENEĞİ KAZANABİLİR PÇ-1 Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-3 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-4 Lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
TÜRK DESTANLARI, SÖZLÜ KÜLTÜR VE İÇİNDE BARINDIRDIĞI MİTOLOJİK ÖĞELER AÇISINDAN HALKBİLİMİ KURAMLARINA GÖRE İNCELENİR. TÜRK DESTANLARININ ANLATIM VE ÜSLUP ÖZELLİKLERİ, ANLATICILARIN ÖZELLİKLERİ, ANLATIM SÜRECİNDEKİ İNANÇ VE UYGULAMALAR ÜZERİNDE DURULUR.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Destan kavramı; destanın oluşum şartları, aşamaları ve özellikleri Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntem
2 Destanlarda mitlerin işlevleri, konuları, inanç ve düşünce sistemlerinin oluşum ve gelişimlerindeki yeri Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntem
3 Türkler arasından derlenen mitik metinler (yaratılış, tufan ve kıyamet konulu) üzerine incelemeler-Mitik metinler ile tarihi-menkıbevi destanlar arasındaki benzerlik ve farklılıklar Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntem
4 Türk destanları üzerine incelemeler Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntem
5 Destancı kimdir? Homeros sorunu nedir? Destan metinlerini inceleme yöntemleri Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntem, Makale Eleştirisi, Kitap Eleştiris
6 Destanın icrası, dinleyicisi; destan kahramanı (alp tipi) Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntem, Makale Eleştirisi, Kitap Eleştirisi
7 Türk destanlarının tasnifi meselesi-İslamiyet öncesi Türk destanları: Mete, Şu Alp Er Tunga Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntem, Makale Eleştirisi, Kitap Eleştirisi
8 Ara Sınav
9 Göktürk ve Uygur destanları Anlatma Yöntem, Kaynak Tarama
10 Oğuz Kağan Destanı ve Oğuznamecilik geleneği Anlatma Yöntemi, Kaynak Tarama
11 İslami dönem Türk destanları: Battal-nâme, Dânişmend-nâme vd.-Alpten alperene ve gazi tipine geçiş Anlatma Yöntem, Kaynak Tarama
12 Köroğlu Anlatma Yöntem, Kaynak Tarama
13 Dede Korkut Kitabı Anlatma Yöntem, Kaynak Tarama
14 Manas Anlatma Yöntem, Kaynak Tarama
15 Genel değerlendirme Tartışma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 REŞİT RAHMETİ ARAT-W BANG, UYGUR HARFLİ OĞUZ KAĞAN DESTANI;
2 PROF. DR FUAT KÖPRÜLÜ, TÜRK EDEBİYATI TARİHİ, AKÇAĞ YAY, ANKARA 2003;
3 ZEKİ VELİDİ TOGAN, REŞİDEDDİN OĞUZNAMESİ
4 PROF. DR. SAİM SAKAOĞLU-PROF. DR. ALİ DUYMAZ, İSLAMİYET ÖNCESİ TÜRK DESTANLARI, ÖTÜKEN YAY, İSTANBUL 2002;
5 KARL REİCHL, TÜRK BOYLARININ DESTANLARI: GELENEKLER, ŞEKİLLER, ŞİİR YAPISI. ÇEV. METİN EKİCİ. ANKARA: TÜRK DİL KURUMU YAYINLARI, 2002
6 PROF. DR. SAİM SAKAOĞLU, DEDE KORKUT KİTABI, İNC. DERL. AKT. I II, KONYA 1998
7 PROF. DR. BAHAEDDİN ÖGEL, TÜRK MİTOLOJİSİ I,II
8 TÜRK HALK EDEBİYATI EL KİTABI (EDT. PROF. DR. ÖCAL OĞUZ),;
9 DİNLER TARİHİNE GİRİŞ; ŞAMANİZM; PROF. DR. İSMET ÇETİN, TÜRK EDEBİYATINDA HZ. ALİ CENKNAMELERİ, KÜLTÜR BAK. YAY., ANKARA 1997;
10 ÇOBANOĞLU, ÖZKUL 2003, TÜRK DÜNYASI EPİK DESTAN GELENEĞİ, AKÇAĞ YAY., ANKARA 2003;
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kaynak kitaplar, Bilgisayar, Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 6 7 42
       c) Performans Ödevi 7 6 42
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 7 28
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 9 6 54
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 210