|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | GIDA MÜHENDİSLİĞİ (YÜKSEK LİSANS) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | KEMAL ŞEN (kemalsen@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Gıdalarda önemli bir kalite kriteri olan aroma maddelerinin özellikleri, farklı gıda gruplarında oluşumu, yapıları, kaynakları, proses sırasında değişimleri, aroma kusurları ve aroma mevzuatı konularında bilgi vermek | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Gıdalarda aroma maddelerinin kaynaklarını bilir |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma PÇ-2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olma PÇ-3 Değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir PÇ-4 Mühendislik problemlerini kurgulama ve çözümlemede yöntem geliştirme ve uygulama becerisine sahip olma PÇ-14 Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahip olma |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Gıdalarda aroma kusurları ve kötü kokuları bilir |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma PÇ-2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olma PÇ-3 Değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir PÇ-4 Mühendislik problemlerini kurgulama ve çözümlemede yöntem geliştirme ve uygulama becerisine sahip olma PÇ-14 Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahip olma |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Gıdalarda aromatik kaliteyi değerlendirme yetisi kazanır |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma PÇ-2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olma PÇ-3 Değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir PÇ-4 Mühendislik problemlerini kurgulama ve çözümlemede yöntem geliştirme ve uygulama becerisine sahip olma PÇ-14 Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahip olma |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Meslek etiğine saygılı olma ve yaşam boyu öğrenme yetkinliği kazanır. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma PÇ-2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olma PÇ-3 Değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir PÇ-4 Mühendislik problemlerini kurgulama ve çözümlemede yöntem geliştirme ve uygulama becerisine sahip olma PÇ-14 Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahip olma |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Aroma maddelerinin genel özellikleri; algılanma eşiği; gıda aromalarının gruplandırılması; aroma kimyası; proses sırasında açığa çıkan aroma maddeleri; meyve, sebze, baharat ve içeceklerde aroma maddeleri, aroma aktif bileşikleri; gıdalarda istenmeyen aromalar; aroma maddelerinin gıdalarda kullanımı; aroma maddelerinde kalite kontrol. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Aroma kimyası | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 2 | Aroma maddelerinin özellikleri | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 3 | Gıdalarda aromanın oluşumu- meyvelerde | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 4 | Gıdalarda aromanın oluşumu - sebzelerde | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 5 | Gıdalarda glikozid yapılı aroma maddeleri | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 6 | İşleme sırasında aroma maddelerinin değişimi - maillard reaksiyonu | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 7 | Lipidlerden oluşan aromalar | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Fermantasyon yoluyla oluşan aromalar | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 10 | Gıdalarda kötü kokular | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 11 | Gıdalarda aroma kusurları | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 12 | Aroma verici maddeler | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 13 | Prosesle oluşturulan aroma vericiler | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 14 | Aroma hileleri ve kalite kontrol | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 15 | Aroma ile ilgili yasal düzenlemeler ve etiketleme | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Reineccius G., 2006, Flavor Chemistry and Technology, Taylor&francis, London. | |
| 2 | Bayrak, A. 2009. Gıda Aromaları, Gıda Teknolojisi Derneği, Ankara. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
| c) Performans Ödevi | 2 | 14 | 28 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 8 | 16 |
| Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 14 | 28 |
| Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 174 | ||