|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | İLAHİYAT | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | BAYRAM ÇINAR (cinarbayram@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ABDULLAH NAMLI, BAYRAM ÇINAR, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
İlk dönem İslam Mezhepleri ve günümüzde yaşayan dinî-siyasi İslam mezhepleri hakkında temel bilgiler vermek, dini farklılaşmaların sebepleri hakkında bilgi sahibi olmaktır |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | İslam Mezheplerinin tarifi, konusu ve gayesini tanımlayabilir |
PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir PÇ-15 Eleştirel düşünebilme PÇ-16 Rasyonel düşünebilme PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir. PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar. PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Tarihi süreçte ortaya çıkan temel İslam mezhepleri bilir |
PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir. PÇ-15 Eleştirel düşünebilme PÇ-16 Rasyonel düşünebilme PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir. PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar. PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Mezheplerin önemli temsilcileri ve eserlerini bilir |
PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir. PÇ-15 Eleştirel düşünebilme PÇ-16 Rasyonel düşünebilme PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir. PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar. PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Beşeri tezahürler olan mezhepleri tarafsız ve bilimsel bir yaklaşımla değerlendirebilir |
PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir. PÇ-15 Eleştirel düşünebilme PÇ-16 Rasyonel düşünebilme PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir. PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar. PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Mezhebi fikirlerin oluşumundaki sosyal, kültürel dini ve siyasi unsurları bilir |
PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir PÇ-15 Eleştirel düşünebilme PÇ-16 Rasyonel düşünebilme PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir. PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar. PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Mezheplerin İslam düşüncesine katkılarını değerlendirebilir |
PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir. PÇ-15 Eleştirel düşünebilme PÇ-16 Rasyonel düşünebilme PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir. PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar. PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Mezhepler Tarihinin tanımı, konusu, amacı, metodu; Temel kavramlar ve kaynaklar; mezheplerin ortaya çıkış sebepleri; ilk siyasi ve itikadi tartışmalar ve fırkalaşma hareketleri; İlk dönem İslam mezheplerinden Haricilik, Mürcie, Mutezile, Şia, Zeydiyye, İmâmiyye, İsmâiliyye, Hadis Taraftarları, Eşarîlik ve Mâturidîlik gibi mezheplerin ortaya çıkış sebepleri, teşekkül süreçleri, temel görüşleri, alt kolları, yayıldıkları bölgeler, etkileri ve İslam düşüncesine katkılarını görmektir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Şia | Anlatım |
2 | Şia'nın mezhepleşme süreci | Anlatım |
3 | Zeydiyye ve temel görüşleri | Anlatım |
4 | İsmailiyye ve temel görüşleri | Anlatım |
5 | İmamiyye/İsnaaşeriyye | Anlatım |
6 | İmamiyye'nin görüşleri | Anlatım |
7 | Nusayrilik ve temel görüşleri | Anlatım |
8 | Ara Sınav | |
9 | Dürzilik ve temel görüşleri | Anlatım |
10 | Babilik-Bahailik ve temel görüşleri | Anlatım |
11 | Yezidilik ve temel görüşleri | Anlatım |
12 | Vehhabilik, temel görüşleri | Anlatım |
13 | Kadıyanilik ve temel görüşleri | Anlatım |
14 | Çağdaş akımlar | Anlatım |
15 | Çağdaş akımlar | Anlatım |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Kutlu, Sönmez-Onat, Hasan (Ed.). İslam Mezhepleri Tarihi El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları, 2016. | |
2 | Fığlalı, Ethem Ruhi. Çağımızda İtikadi İslam Mezhepleri. Ankara: Selçuk Yayınları, 1986. | |
3 | Öz, Mustafa. Başlangıçtan Günümüze İslam Mezhepleri Tarihi. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2014. | |
4 | Eş‘arî, Ebü’l-Hasen. Makâlâtü’l-İslâmiyyîn ve İhtilâfü’l-Musallîn. thk. Muhammed Muhyiddin Abdülhamîd. Beyrut: Mektebetü’l-Asriyye, 1995. | |
5 | Şehristânî, Abdülkerim. el-Milel ve’n-Nihal. thk. Emîr Ali Mehennâ - Ali Hasen Fâûr. 2 Cilt. Beyrut: Dâru’l-Ma‘rife, 6. Basım, 1997. | |
6 | Bağdadî, Abdulkâhir. el-Fark Beyne’l-Fırak. thk. Muhammed Muhyiddin Abdulhamid. Sayda-Beyrut: Mektebetü’l-Asriyye, 1995. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders Kitabı, Projeksiyon Cihazı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 9 | 18 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 5 | 15 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 10 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 9 | 27 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |