Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / MMZ511 - METALURJİ VE MALZEME MÜHENDİSLİĞİ (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: MMZ511 Adı: SERAMİKLERDE KATI HAL REAKSİYONLARI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü METALURJİ VE MALZEME MÜHENDİSLİĞİ (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ZAHİDE BAYER ÖZTÜRK (z.ozturk@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
1. Seramik sistemlerde meydana gelen katı hal reaksiyonlarının temel prensiplerini öğretmek 2. Seramik malzemelerin proses tasarımı ve proses kontrolünde faz diyagramlarının kullanımını öğretmek 3. Seramik sistemlerde meydana gelen dengeli ve dengesiz reaksiyonları faz diyagramları ile açıklamak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Seramik sistemlerinde katı hal reaksiyonlarının mekanizmalarını açıklayabilir. PÇ-1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
PÇ-7 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
PÇ-8 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-2 Seramik faz diyagramlarındaki değişik reaksiyonları açıklayabilecek, PÇ-4 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
PÇ-7 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
PÇ-8 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-3 Faz diyagramlarını kullanarak seramik bir üründeki denge fazlarını belirleyebilecek, PÇ-4 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
PÇ-6 Tanımlanmış teknoloji problemlerini çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemleri uygular.
PÇ-7 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Seramik sistemlerde katı hal reaksiyonları. Üçlüsistemlerde kristalizasyon yolları, alkemade doğru ve üçgenleri. Kararlı ve yarı kararlı sıvı karışmazlığı. Üçlü sistemlerde izotermal ve düşey kesitler. Katı çözelti içermeyen dörtlü sistemler, dörtlü sistemlerde katı hal faz dengesinin gösterilimi. Seramik sistemlerinde dengesizlik, ısıtma ve soğutma sırasındaki dengesizlikler. Seramik denge diyagramlarının çıkarılmasında kullanılan deneysel yöntemler. Seramik denge diyagramlarının seramik teknolojilerindeki kullanımı.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Seramik sistemlerde katı hal reaksiyonlarına giriş anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim)
2 Oksit sistemlerde difüzyon anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim)
3 Seramik sistemlerde faz dönüşümleri anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim)
4 Üçlü sistemlerde alkemade doğru ve üçgenleri, kristalizasyon yolları anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim)
5 Sıvı karışmazlığı; kararlı ve yarı kararlı karışmazlık anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim)
6 Üçlü sistemlerde izotermal kesitler anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim)
7 Üçlü sistemlerde izotermal kesitler anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim)
8 Ara Sınav
9 Üçlü sistemlerde dikey kesitler anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim)
10 Seramik denge diyagramlarının çıkarımında deneysel yöntemler anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim)
11 Seramik denge diyagramlarının çıkarımında deneysel yöntemler anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim)
12 Seramik sistemlerde dengesiz reaksiyonlar anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim)
13 Katı çözelti içermeyen dörtlü seramik sistemler anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim)
14 Dörtlü sistemlerde katı hal faz ilişkilerinin gösterilimi anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim)
15 Dörtlü faz diyagramlarının seramik mühendisliğinde kullanımı anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim)
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Richerson, D.W. (1982), Modern Ceramic Engineering: Properties, Processing, and Use in Design, New York, A.B.D..
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 14 70
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 3 14 42
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 2 8
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 8 24
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 190