|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | METALURJİ VE MALZEME MÜHENDİSLİĞİ (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ZAHİDE BAYER ÖZTÜRK (z.ozturk@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
1. Seramik sistemlerde meydana gelen katı hal reaksiyonlarının temel prensiplerini öğretmek 2. Seramik malzemelerin proses tasarımı ve proses kontrolünde faz diyagramlarının kullanımını öğretmek 3. Seramik sistemlerde meydana gelen dengeli ve dengesiz reaksiyonları faz diyagramları ile açıklamak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Seramik sistemlerinde katı hal reaksiyonlarının mekanizmalarını açıklayabilir. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. PÇ-7 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. PÇ-8 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-2 | Seramik faz diyagramlarındaki değişik reaksiyonları açıklayabilecek, |
PÇ-4 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. PÇ-7 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. PÇ-8 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-3 | Faz diyagramlarını kullanarak seramik bir üründeki denge fazlarını belirleyebilecek, |
PÇ-4 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. PÇ-6 Tanımlanmış teknoloji problemlerini çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemleri uygular. PÇ-7 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. |
Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Seramik sistemlerde katı hal reaksiyonları. Üçlüsistemlerde kristalizasyon yolları, alkemade doğru ve üçgenleri. Kararlı ve yarı kararlı sıvı karışmazlığı. Üçlü sistemlerde izotermal ve düşey kesitler. Katı çözelti içermeyen dörtlü sistemler, dörtlü sistemlerde katı hal faz dengesinin gösterilimi. Seramik sistemlerinde dengesizlik, ısıtma ve soğutma sırasındaki dengesizlikler. Seramik denge diyagramlarının çıkarılmasında kullanılan deneysel yöntemler. Seramik denge diyagramlarının seramik teknolojilerindeki kullanımı. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Seramik sistemlerde katı hal reaksiyonlarına giriş | anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim) |
2 | Oksit sistemlerde difüzyon | anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim) |
3 | Seramik sistemlerde faz dönüşümleri | anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim) |
4 | Üçlü sistemlerde alkemade doğru ve üçgenleri, kristalizasyon yolları | anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim) |
5 | Sıvı karışmazlığı; kararlı ve yarı kararlı karışmazlık | anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim) |
6 | Üçlü sistemlerde izotermal kesitler | anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim) |
7 | Üçlü sistemlerde izotermal kesitler | anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim) |
8 | Ara Sınav | |
9 | Üçlü sistemlerde dikey kesitler | anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim) |
10 | Seramik denge diyagramlarının çıkarımında deneysel yöntemler | anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim) |
11 | Seramik denge diyagramlarının çıkarımında deneysel yöntemler | anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim) |
12 | Seramik sistemlerde dengesiz reaksiyonlar | anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim) |
13 | Katı çözelti içermeyen dörtlü seramik sistemler | anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim) |
14 | Dörtlü sistemlerde katı hal faz ilişkilerinin gösterilimi | anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim) |
15 | Dörtlü faz diyagramlarının seramik mühendisliğinde kullanımı | anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim) |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Richerson, D.W. (1982), Modern Ceramic Engineering: Properties, Processing, and Use in Design, New York, A.B.D.. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 14 | 70 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 3 | 14 | 42 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 2 | 8 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 8 | 24 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 190 |