|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | METALURJİ VE MALZEME MÜHENDİSLİĞİ (YÜKSEK LİSANS) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | NİLÜFER KÜÇÜKDEVECİ (niluferkucukdeveci@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Uygulamada en büyük sorunlardan biri olan aşınma sırasında malzeme ve enerji kaybı önemini vurgulamaktır. Aşınma mekanizmaları, önleme yöntemlerinin seçimi ve tanıtılması amaçlanmıştır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Tribolojinin ana kanunları ve konseptleri ile bunların tarihsel gelişmesi, teknik terminolojinin kullanımını açıklayabilir |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. PÇ-2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. PÇ-3 Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Sürtünme ve aşınmanın mühendislikteki önemini açıklayabilir. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. PÇ-5 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. PÇ-7 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. PÇ-8 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Uygulamada tribolojik paramatreleri, yüzey tabiatı ve pürüzlülüğünü tanımlayabilir |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. PÇ-2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. PÇ-5 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Adhezyon ve kohezyon kavramlarının ayrımını yapabilir. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. PÇ-7 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-5 | Uygulamada karşılaştığı tribolojik sistemlerde sürtünme ve aşınma mekanizmalarını tanımlayabilir |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. PÇ-7 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-6 | Uygulamada sürtünme ve aşınmadan korunma yöntemlerini uygulayabilir. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. PÇ-7 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Kuru Sürtünme, Sürtünme Teorileri, Aşınma ve Aşınma Mekanizmaları, Aşınmanın Kontrolü, Yağlama, Yağlayıcılar, Yüzey İşlemlerinin Aşınmaya Etkisi, Yatak Malzemeleri. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Tribolojinin tanımı ve mühendislikteki önemi. | anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 2 | Tribolojik sistemin önemi ve parametrelerinin anlatılması | anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 3 | Yüzey bölgesinin gerçek yapısı ve yüzey pürüzlülüğünün tribolojideki önemi | anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 4 | Adhezyon ve kohezyon arasındaki fark | anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 5 | Sürtünme mekanizmaları | anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 6 | Sürtünme teorileri | anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 7 | Sürtünmeyi etkileyen faktörler | anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Aşınma ve aşınma mekanizmaları | anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 10 | Aşınmayı etkileyen faktörler | anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 11 | Aşınmadan korunma yöntemleri. | anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 12 | Sürtünme ve aşınma ölçüm yöntemleri | anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 13 | Tribolojik uygulama örnekleri-1 | anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 14 | Tribolojik uygulama örnekleri-2 | anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 15 | Uygulamaya yönelik tribolojik sistem tasarımı | anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | “Sliding Friction”, B.n:persson, Springer Verlay,1998 | |
| 2 | "Tribology for Engineers" J. Paulo Davim, 2011, Woodhead Publishing | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Bilgisayar, projeksiyon | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 5 | 14 | 70 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
| c) Performans Ödevi | 2 | 14 | 28 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 2 | 8 |
| Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 14 | 28 |
| Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||