|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ULUSLARARASI İLİŞKİLER | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ALİ FUAT BİROL (afuatbirol@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Sosyoloji pratiği imgeleme dayanarak düşünmeyi ve kişinin kendisini toplum yaşamı hakkında daha önce edindiği düşüncelerden uzaklaştırmasını sağlamak sistematik inceleme yöntemlerinin ve kuramların kanıtlar ile mantıksal uslamlamalar ışığında değerlendirilmesini içermesi anlamında bir bilim olduğunu göstermek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Dersi başarıyla tamamlayan öğrenci, toplumun ana kurumlarını tanır |
PÇ-4 Disiplinlerarası çalışma yapabilecek düzeyde tarih, sosyoloji, ekonomi, hukuk alanlarındaki temel kavramlara hâkimdir. PÇ-7 Eleştirel ve analitik düşünceyle hem olayları yorumlama hem de bilimsel yaklaşımlarla sorunlara çözüm üretme becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Bu dersi tamamlayan öğrenciler, toplumsal yapı, değerler, normlar, kimlik, kültür, statü, sınıf, ırk, toplumsal cinsiyet gibi sosyolojik kavramları tanırlar. |
PÇ-4 Disiplinlerarası çalışma yapabilecek düzeyde tarih, sosyoloji, ekonomi, hukuk alanlarındaki temel kavramlara hâkimdir. PÇ-7 Eleştirel ve analitik düşünceyle hem olayları yorumlama hem de bilimsel yaklaşımlarla sorunlara çözüm üretme becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Kültürel duyarlılıklarımızı arttırmanın, farklı kültürel değerlerin varlığının bilincinde olan politikalar belirlemenin bir aracının olduğunu bilir |
PÇ-4 Disiplinlerarası çalışma yapabilecek düzeyde tarih, sosyoloji, ekonomi, hukuk alanlarındaki temel kavramlara hâkimdir. PÇ-7 Eleştirel ve analitik düşünceyle hem olayları yorumlama hem de bilimsel yaklaşımlarla sorunlara çözüm üretme becerisine sahiptir. PÇ-11 Uluslararası İlişkiler alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir ve öğrenme sürecini yönlendirebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, ders boyunca tanıtılan kuramları kendi anlayışlarıyla destekleyerek, bu kuramları yorumlamayarak açıklayabilir ve bu kuramlar arasındaki farkları tartışabilirler |
PÇ-4 Disiplinlerarası çalışma yapabilecek düzeyde tarih, sosyoloji, ekonomi, hukuk alanlarındaki temel kavramlara hâkimdir. PÇ-7 Eleştirel ve analitik düşünceyle hem olayları yorumlama hem de bilimsel yaklaşımlarla sorunlara çözüm üretme becerisine sahiptir. |
|
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Sosyolojinin tarihi ve teorik kökleri, kapsamı ve diğer bilimsel disiplinlerle ilişkisi, sosyolojinin gelişimine katkıda bulunan belli başlı düşünürler, Comte positivizm, Durkheim ve toplumsal işbölümü, anomi, dayanışma, Marks, kapitalizm eleştirisi, yabancılaşma, sınıflar, Weber, rasyonalizasyon, bürokratikleşme, sosyal tabaka, din teorileri, kültür, sosyalleşme, toplumun tarihi tipleri, ırkçılık ve etnisite, sosyal ve siyasal değişme, kitle iletişim araçları, popüler kültür, devrimler ve reformlar. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Derse Giriş: Neden Sosyoloji? | Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Seçim, Bireysel Çalışma, |
2 | Sosyolojinin Öncü İsimleri-1 : Modern Toplum, İşbölümü ve Émile Durkheim | Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Seçim, Bireysel Çalışma, |
3 | Sosyolojinin Öncü İsimleri-2 : Modern Toplum, Rasyonalizm ve Max Weber | Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Seçim, Bireysel Çalışma, |
4 | Sosyolojinin Öncü İsimleri-3: Modern Toplum, Kapitalizm ve Karl Marx | Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Seçim, Bireysel Çalışma, |
5 | Sosyolojide Yöntem Sorunu | Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Seçim, Bireysel Çalışma, |
6 | Birey, Yapı, Sistem | Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Seçim, Bireysel Çalışma, |
7 | Kültür: Pop Kültür ve Kitle İletişimi – Frankfurt Okulu | Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Seçim, Bireysel Çalışma, |
8 | Ara Sınav | |
9 | Devlet, İktidar ve Kontrol -1: Modern devlet, Siyasal İktidar ve İktidar Modelleri | Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Seçim, Bireysel Çalışma, |
10 | Devlet, İktidar ve Kontrol -2 : Toplumsal Cinsiyet | Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Seçim, Bireysel Çalışma, |
11 | Devlet, İktidar ve Kontrol -3 : Aile, Sağlık ve Eğitim | Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Seçim, Bireysel Çalışma, |
12 | Küreselleşme, Modernite / Post-Modernite -1 | Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Seçim, Bireysel Çalışma, |
13 | Küreselleşme, Modernite / Post-Modernite -2 | Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Seçim, Bireysel Çalışma, |
14 | Uluslararası İlişkiler ve Sosyoloji İlişkisi | Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Seçim, Bireysel Çalışma, |
15 | Genel değerlendirme | Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Seçim, Bireysel Çalışma, |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Antony Giddens, Kısa Fakat Eleştirel Bir Giriş, 7. Baskı, Siyasal Kitabevi, 2018 | |
2 | Sosyolojiye Giriş: Sosyolojinin Temel Tartışmaları, Muammer Tuna (Ed.) Detay yayıncılık, 3. Baskı, 2017 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı ve benzeri yazılı kaynaklar, internet. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 12 | 36 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 5 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 10 | 50 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 150 |