Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / SNT103 - SANAT TARİHİ

Kodu: SNT103 Adı: ANADOLU UYGARLIKLARI VE SANATI I Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü SANAT TARİHİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı AHMET ARI (ahmetari@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Kronolojik olarak Paleolitik, Mezolitik, Neolitik, Kalkolitik ve Orta Tunç Çağ’ında Anadolu Uygarlıklarının özelliklerini tanıtmak, ortaya çıkışlarını ve gelişim süreçlerini kronolojik olarak izlemek ve bu dönemlerdeki teknolojik gelişim, yerleşimler, mimari kalıntılar, küçük eserlerin söz konusu dönemler boyunca değişimlerini incelemektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Kültür ve uygarlık kavramlarını anlar PÇ-2 Sanat Tarih biliminin konularında veri kaynağı olan bilgileri toplama, analiz etme, yorumlama, tartışma ve önerilerde bulunma yeteneği kazanma
PÇ-4 Farklı coğrafyalardaki sanat ve mimarlık ürünlerini karşılaştırma yoluyla objektif ve tutarlı yorumlar yapma becerisi kazanma
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Paleolitik, Neolitik, Kalkolitik, Tunç Çağı ve Demir Çağı (Urartu, Frig, Lidya) kültürlerini tanır PÇ-5 Sanat ve Mimarlık ürünlerinin üretiminde ve gelişiminde malzeme, yapım tekniği, tasarım, siyasi, sosyal, ekonomik, ideolojik vs. faktörlerin etkisini irdeleme ve değerlendirme yeteneğine sahip olma
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Bu kültürlere ilişkin terminolojik birikime sahip olur. PÇ-2 Sanat Tarih biliminin konularında veri kaynağı olan bilgileri toplama, analiz etme, yorumlama, tartışma ve önerilerde bulunma yeteneği kazanma
PÇ-14 En geniş anlamıyla tarihsel çevreyi bir bütünsellik içerisinde kavrayabilir
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Bu kültürlerde ortaya çıkan yeni üretim biçimlerini ve toplumsal yapıdaki değişiklikleri kavrar, Komşu kültür çevreleri ile olan ilişkileri kurabilir. PÇ-4 Farklı coğrafyalardaki sanat ve mimarlık ürünlerini karşılaştırma yoluyla objektif ve tutarlı yorumlar yapma becerisi kazanma
PÇ-14 En geniş anlamıyla tarihsel çevreyi bir bütünsellik içerisinde kavrayabilir
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Kronolojik olarak Paleolitik, Mezolitik, Neolitik, Kalkolitik ve ilk ve orta Tunç çağı kültürleri ile bu dönemlerdeki teknolojik gelişim, yerleşimler, mimari kalıntılar, küçük eserlerin söz konusu dönemler boyunca değişimleri incelenir. Komşu kültürler ile olan ilişkileri maddi kültür kalıntıları örneğinde karşılaştırılır. Bu dönemlerde inançlardaki farklılaşmalar, yönetim yapılarındaki dönüşümler, nedenleri ve sonuçları bağlamında açıklanır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ders içeriğinin tanıtılması. Kültür ve uygarlık kavramlarının açıklanması. Anadolu'da Arkeolojinin tarihi ve arkeoloji terminolojisinin verilmesi Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
2 Paleolitik kültürlerin yerleşimler, mimari kalıntılar, küçük eserler ve ortaya çıkan yeni üretim biçimleri ile toplumsal yapıdaki değişikliler ile anlatımı Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
3 Neolitik kültürlerin yerleşimler, mimari kalıntılar, küçük eserler ve ortaya çıkan yeni üretim biçimleri ile toplumsal yapıdaki değişikliler ile anlatımı. Çanak Çömleksiz Neolitik Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
4 Neolitik kültürler, yerleşimler, mimari kalıntılar, küçük eserler ve ortaya çıkan yeni üretim biçimleri ile toplumsal yapıdaki değişikliler ile anlatımı. Çanak çömlekli neolitik, Çatalhöyük Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
5 Neolitik kültürlerin yerleşimler, mimari kalıntılar, küçük eserler ve ortaya çıkan yeni üretim biçimleri ile toplumsal yapıdaki değişikliler ile anlatımı. Burdur ve Antalya yöresi Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
6 Neolitik kültürlerin yerleşimler, mimari kalıntılar, küçük eserler ve ortaya çıkan yeni üretim biçimleri ile toplumsal yapıdaki değişikliler ile anlatımı. Kilikya ve marmara Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
7 Neolitik kültürlerin yerleşimler, mimari kalıntılar, küçük eserler ve ortaya çıkan yeni üretim biçimleri ile toplumsal yapıdaki değişikliler ile anlatımı. Marmara. Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
8 Ara Sınav
9 Kalkolitik kültürlerin yerleşimler, mimari kalıntılar, küçük eserler ve ortaya çıkan yeni üretim biçimleri ile toplumsal yapıdaki değişikliler ile anlatımı. genel özellikler ve hacılar kalkolitik. Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
10 Kalkolitik kültürlerin yerleşimler, mimari kalıntılar, küçük eserler ve ortaya çıkan yeni üretim biçimleri ile toplumsal yapıdaki değişikliler ile anlatımı. Akdeniz Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
11 Kalkolitik kültürlerin yerleşimler, mimari kalıntılar, küçük eserler ve ortaya çıkan yeni üretim biçimleri ile toplumsal yapıdaki değişikliler ile anlatımı. Marmara Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
12 Kalkolitik kültürlerin yerleşimler, mimari kalıntılar, küçük eserler ve ortaya çıkan yeni üretim biçimleri ile toplumsal yapıdaki değişikliler ile anlatımı. orta anadolu ve kilikya Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
13 Tunç Çağı kültürlerin yerleşimler, mimari kalıntılar, küçük eserler ve ortaya çıkan yeni üretim biçimleri ile toplumsal yapıdaki değişikliler ile anlatımı. Batı anadolu Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
14 orta anadolu tunç çağı ve Hatti uygarlığı Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
15 Asur Ticaret Kolonileri Çağında Anadolu’da ortaya çıkan yeni üretim biçimleri ile toplumsal yapıdaki değişiklikler ile anlatımı. Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Özdoğan, M. (1999). Neolithic in Turkey: TheCradle of Civilization: New Discoveries, İstanbul
2 MELLART, J. (2003). Çatalhöyük: Anadolu'da Bir Neolitik Kent, İstanbul
3 AKURGAL, Ekrem, Anadolu Uygarlıkları, Net Yayıncılık, İstanbul, 1998
4 HEROTOS, Heredot Tarihi, Remzi Kitabevi, ,İstanbul, 1991
5 AKTÜRE, Sevgi, Anadolu’da Bronz Çağı Kentleri, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 1992
6 Antonio Sagona , Paul Zimansky, Arkeolojik Veriler Işığında Türkiye'nin En Eski Kültürleri, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 2015
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 5 25
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 5 25
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 3 9
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 6 3 18
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 121