Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / SNT104 - SANAT TARİHİ

Kodu: SNT104 Adı: ANADOLU UYGARLIKLARI VE SANATI II Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü SANAT TARİHİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı AHMET ARI (ahmetari@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Kronolojik olarak Hitit, demir çağı uygarlıkları; Geç hitit, Urartu, Firigler, Lidyalılar, likyalılar ve persler ve anadoluda Hellenistik, Roma, hakimiyeti ile bu dönemlerdeki teknolojik gelişim, yerleşimler, mimari kalıntılar, küçük eserlerin söz konusu dönemler boyunca değişimlerini incelemektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Öğrenciler kronolojik olarak Hitit, demir çağı uygarlıkları; Geç hitit, Urartu, Firigler, Lidyalılar, likyalılar ve persler ve anadoluda Hellenistik ve Roma hakimiyeti kültürleri ile bu dönemlerin mimari ve sanatındaki gelişmeler hakkında bilgi sahibi olacaklardır. PÇ-1 Sanat Tarihi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
PÇ-5 Sanat ve Mimarlık ürünlerinin üretiminde ve gelişiminde malzeme, yapım tekniği, tasarım, siyasi, sosyal, ekonomik, ideolojik vs. faktörlerin etkisini irdeleme ve değerlendirme yeteneğine sahip olma
PÇ-15 Çeşitli kültürlerin ve sanatların çeşitli alanları ve sanatsal faaliyetleri hakkında bilinçli, işlenmiş, tutarlı, görüş ve bilgi sahibi olma.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Anadolu’daki kültürel çeşitliliği öğrenerek kültürel kimlikle ilgili temelleri kavrar PÇ-8 Sanat Tarihi biliminin ulusal veya uluslar arası boyutta anlam ve öneminin farkına varmak; günümüze ulaşan sanat ve mimarlık ürünlerinin değerlendirme ve yorumlama yetisine sahip olma
PÇ-14 En geniş anlamıyla tarihsel çevreyi bir bütünsellik içerisinde kavrayabilir
PÇ-15 Çeşitli kültürlerin ve sanatların çeşitli alanları ve sanatsal faaliyetleri hakkında bilinçli, işlenmiş, tutarlı, görüş ve bilgi sahibi olma.
DÖÇ-3 Yerel ve evrensel kültür olgusunu örnekleriyle somutlaştıracak düzeye gelir PÇ-1 Sanat Tarihi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
PÇ-2 Sanat Tarih biliminin konularında veri kaynağı olan bilgileri toplama, analiz etme, yorumlama, tartışma ve önerilerde bulunma yeteneği kazanma
PÇ-9 Yaşam boyu yeni bilgi ve beceriler kazanma gerekliliği bilincine ulaşma
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Kronolojik olarak Hitit, demir çağı uygarlıkları; Geç hitit, Urartu, Firigler, Lidyalılar, likyalılar ve persler ve anadoluda Hellenistik, Roma kültürleri incelenir. Söz konusu dönemlerdeki teknolojik birikim, yerleşimler, mimari kalıntılar ve küçük eserler; oluşum süreçleri ve değişimleri dikkate alınarak değerlendirilir. Komşu kültürler ile olan ilişkileri maddi kültür kalıntıları örneğinde karşılaştırılır. Söz konusu süreç içerisinde inançlardaki farklılaşmalar, yönetim yapılarındaki dönüşümler, nedenleri ve sonuçları bağlamında açıklanır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Hititler, Eski Hitit krallığı. mimarisi, sanatı ve mitolojisi Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru-Cevap
2 Hititler, Eski Hitit krallığı. mimarisi, sanatı ve mitolojisi Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru-Cevap
3 Hititler, yeni Hitit krallığı. mimarisi, sanatı ve mitolojisi Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru-Cevap
4 Hititler, yeni Hitit krallığı. mimarisi, sanatı ve mitolojisi Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru-Cevap
5 Hititler, geç Hitit krallığı. mimarisi. Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru-Cevap
6 Hititler, geç Hitit krallığı sanatı Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru-Cevap
7 Hititler, geç Hitit krallığı sanatı Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru-Cevap
8 Ara Sınav
9 urartular. mimari Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru-Cevap
10 urartular, sanat ve mitoloji Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru-Cevap
11 teknik gezi Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru-Cevap
12 Firigyalılar. Mimari Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru-Cevap
13 Firigyalılar. mitoloji ve ve sanat Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru-Cevap
14 Lidyalılar, Mimari, mitoloji ve ve sanat Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru-Cevap
15 Lidyalılar, Mimari, mitoloji ve ve sanat Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Kural, Necmi (2012) Son Tunç Çağından Helenistik Döneme Anadolu’nun Arkeoloji Atlası
2 CANPOLAT, Fatma (Haz.), Boğazköy’den Karatepe’ye Hititbilim ve Hitit Dünyasının Keşfi, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2001
3 DARGA, Muhibe, Hitit Sanatı, Akbank Yayınları, İstanbul, 1992
4 AKURGAL, Ekrem, Anadolu Uygarlıkları, Net Yayıncılık, İstanbul, 1998
5 Antonio Sagona , Paul Zimansky, Arkeolojik Veriler Işığında Türkiye'nin En Eski Kültürleri, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 2015
6 kolektif, Urartu-Doğu'da Değişim, Yapı Kredi Yayınları, 2020
7 Meltem Doğan Alparslan / Metin Alparslan, Hititler - Bir Anadolu İmparatorluğu, YKY, 2019
8 Hakan Sivas, Frigler: Midas’ın Ülkesinde, Anıtların Gölgesinde, YKY, 2013
9 Lidyalılar ve Dünyaları, YKY, 2010
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 5 25
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 5 25
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 3 9
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 6 3 18
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 121