Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / SNT110 - SANAT TARİHİ

Kodu: SNT110 Adı: İKONOGRAFİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü SANAT TARİHİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı BESİM TOLGA UYAR (tolgauyar@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu ders kapsamında Tevrat ve İncil kaynaklı sahneleri konu eden sanat yapıtlarında betimlenen dinsel olay ya da figürlerle ilgili standartlaşmış biçimler, kalıplar, ve simgelerin incelenmesi amaçlanır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Eski Ahit ve Yahudi kültürü kavramlarını açıklayabilir. Tevrat ve İncil kaynaklı eserlerde konuyu, tasvir edilen figürleri betimler. PÇ-2 Sanat Tarih biliminin konularında veri kaynağı olan bilgileri toplama, analiz etme, yorumlama, tartışma ve önerilerde bulunma yeteneği kazanma
PÇ-17 İnsan doğasına dair evrensel ahlak, estetik ve sanat felsefesi bağlamında duyarlılıklar edinme
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Yahudilikten Hıristiyanlığa geçiş süreci hakkında tarihsel bilgileri belirleyebilir. PÇ-17 İnsan doğasına dair evrensel ahlak, estetik ve sanat felsefesi bağlamında duyarlılıklar edinme
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Bizans ve Avrupa resminde tasvir edilen dini konulu eserlerdeki benzerlik ve farklılıkları örneklerle açıklar. PÇ-4 Farklı coğrafyalardaki sanat ve mimarlık ürünlerini karşılaştırma yoluyla objektif ve tutarlı yorumlar yapma becerisi kazanma
PÇ-11 Sanat ve mimarlık ürünlerine, kültürel mirasa ve çevresine sahip çıkabilme duyarlılığına sahip olabilme
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Bir sanat eserini algılayabilmek için ön ikonografik tasviri, ikonografik çözümlemeyi ve ikonolojik yorumu öğrenir. PÇ-2 Sanat Tarih biliminin konularında veri kaynağı olan bilgileri toplama, analiz etme, yorumlama, tartışma ve önerilerde bulunma yeteneği kazanma
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Tevrat ve İncil ve Apokrif metinlerde sözü edilen kutsal olay ve hikayeleri incelenir. Başta minyatür ve anıtsal resim olmak üzere, taş, maden, ahşap ve fildişi gibi farklı malzemeler üzerinde söz konusu kutsal metinleri konu alan sahnelerin nasıl yorumlandığı görsel malzeme eşliğinde ele alınır. Bu betimlerin ikonografik olarak çözümlemesi ve değerlendirmesi yapılır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 İkonografi nedir? Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
2 İkonografi neler anlatır ve neye göre belirlenir? Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
3 Tevratta yaradılış; Adem ve Havva’nın yaradılışı, Cennet bahçesi ve kovuluş, Habil-Kabil, Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
4 Tevratta Nuh, İbrahim, Lut ve Yakup, Yusuf, Musa peygamberlerin yaşamı ile Davud ve Süleyman Peygamberler ve Jüdith. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
5 Eski Ahit’e göre Hıristiyan İkonografisi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
6 Meryem’in yaşamı ve İsa’nın çocukluğu Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
7 İsa’nın mucizeleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 İsa’nın çektikleri ve ölümü Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
10 Son yargı düşüncesi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
11 12 Havari’nin ve Aziz ve azizelerin yaşamı ve hikayeleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
12 Aziz ve azizelerin yaşamı ve hikayeleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
13 Yeni Ahitten eski Ahit’e Peygamberler Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
14 Hıristiyan kültürü ve tasvir sanatında ikona-resim düşüncesi ve örnekler üzerinden metin- imge bağıntısını Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
15 Genel sınava hazırlık Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Cömert, B., (1999). Mitoloji ve İkonografi, Ankara.
2 Koch G., (2008) Erken Hıristiyan sanatına giriş (Çev. A. Aydın).
3 Kirschbaum (Ed.) (1994). Lexikon der christlichen Ikonographie, Freiburg-Br.-Basel-Wien.
4 Schulz, H. J. (1980). Die Byzantinische Liturgie, Trier.
5 Tükel U., Yüzgüller Arsal S., (2014). Sözden İmgeye Batı Sanatında İkonografi
6 Boynudelik Z. İ., (2015). Bu Resim Ne Anlatıyor? İkonografi
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 5 25
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 5 25
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 3 18
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 4 32
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 144