|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | SANAT TARİHİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | CAN ERPEK (canerpek@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı Pagan Antikite’den Hıristiyan Ortaçağına derin bir değişim ve dönüşüm süreci olan ve Geç Antik Erken Hıristiyan döneminde (3-5 yy.) kültür ve sanatı toplum, siyaset ve din ekseninde tanıtmaktır. Çok tanrılı din/inanç sistemleri ve gizem kültleri, Hıristiyan dininin ortaya çıkışı ve bunlara bağlı sosyal değişim sürecinde sanat ve mimari alınacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Bizans Sanatının köken ve oluşum sürecinin tanır; Geç Antik Çağ içerisinde değişen sosyal ve kültürel yapının sanat üretimine etkilerinin anlar; pagan inançlara göre şekillenen sanat üretiminin Hıristiyanlaşma sürecindeki dönüşümün niteliğini açıklayabilir. |
PÇ-1 Sanat Tarihi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-2 Sanat Tarih biliminin konularında veri kaynağı olan bilgileri toplama, analiz etme, yorumlama, tartışma ve önerilerde bulunma yeteneği kazanma PÇ-4 Farklı coğrafyalardaki sanat ve mimarlık ürünlerini karşılaştırma yoluyla objektif ve tutarlı yorumlar yapma becerisi kazanma |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Bizans Sanatına ana karakterini veren Hıristiyanlığın ortaya çıkışı ve yayılışını ve sanat üretimindeki değişikliği kavrar. Bizans dönemi kentleri ve İstanbul’un fiziksel yapısı öğrenir. Erken Hıristiyan dönemi resim, heykel ve kabartma eserler tanır. |
PÇ-5 Sanat ve Mimarlık ürünlerinin üretiminde ve gelişiminde malzeme, yapım tekniği, tasarım, siyasi, sosyal, ekonomik, ideolojik vs. faktörlerin etkisini irdeleme ve değerlendirme yeteneğine sahip olma PÇ-8 Sanat Tarihi biliminin ulusal veya uluslar arası boyutta anlam ve öneminin farkına varmak; günümüze ulaşan sanat ve mimarlık ürünlerinin değerlendirme ve yorumlama yetisine sahip olma PÇ-15 Çeşitli kültürlerin ve sanatların çeşitli alanları ve sanatsal faaliyetleri hakkında bilinçli, işlenmiş, tutarlı, görüş ve bilgi sahibi olma. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Geç Antik Erken Hıristiyan döneme ilişkin terminolojik birikime sahip olur. |
PÇ-7 Sanat Tarihi alanındaki bilgilerini disiplinler arası çalışmalarda uygulama yeteneğine sahip olma PÇ-14 En geniş anlamıyla tarihsel çevreyi bir bütünsellik içerisinde kavrayabilir |
|
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Geç Antik ve Erken Hıristiyan dönem (3.yy.-5.yy): genel olarak coğrafi, tarihsel, kültürel çerçeve ve temel kavramlar. Hıristiyan dininin ortaya çıkışı ve diğer inanç sistemleri ile ilişkisi, etkileşimi. İmparator Konstantinos dönemi öncesi sanat: Katakomplar, Lahitler, Cleveland heykel grubu, domus ecclesiae (Dura Europos).Hac: Güzergâhları, seyahatnameleri, ilgili el sanatları eserleri (Eulogiae, Ampullae). Dini ve sivil yapılar, programları. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Antikite ve Geç Antikite Kavramlarının açıklanması | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
2 | Geç Antik Erken Hıristiyan dönem tanımı. Tarihi, coğrafi bağlam, ikonografi ve üslup özellikleri. İlk Örnekler: katakomplar, ev kilise. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
3 | Geç Antik Erken Hıristiyan dönem tanımı. Tarihi, coğrafi bağlam, ikonografi ve üslup özellikleri. İlk Örnekler: katakomplar, ev kilise: Musevilik ve Hıristiyanlık. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
4 | Geç Antik erken Hıristiyan dönem sosyal yapı. Gizem dinleri, Mitraizm. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
5 | İmparator I. Konstantinos imar faaliyetleri, Yeni Roma. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
6 | İmparator I. Konstantinos imar faaliyetleri, kutsal topraklar. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
7 | İlk dini merkezlerin ve hiyerarşi’nin ortaya çıkışı, gelişmesi. 'Bölünme' (Schism) öncesinde Doğu ve Batı ayrımı. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Hac merkezleri, güzergâhları, anı objeleri (Eulogiae, Ampullae). | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
10 | Hac merkezleri, güzergâhları, anı objeleri (Eulogiae, Ampullae). | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
11 | Patrologia; erken Hıristiyan yazarlar/kilise babaları (100-451 yılları), konsüller | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
12 | Patrologia; erken Hıristiyan yazarlar/kilise babaları (100-451 yılları), konsüller | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
13 | Martirler: Iustin, İskenderiyeli Klemens, Tertullian, Origenes, Athanasios, Gregorios Naziansos, Kayserili Basilios, Nyssalı Gregorios, Theodoros Mopsuestia, İskenderiyeli Kirillos, Nestorios. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
14 | Martirler Iustin, İskenderiyeli Klemens, Tertullian, Origenes, Athanasios, Gregorios Naziansos, Kayserili Basilios, Nyssalı Gregorios, Theodoros Mopsuestia, İskenderiyeli Kirillos, Nestorios (devam). | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
15 | Genel sınava hazırlık | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Koch G., (2007), (çev. Aydın A.) Erken Hıristiyan Sanatını. | |
2 | Maas M., (2005). The Cambridge Companion to the Age of Justinian. | |
3 | Cameron, Av., (1993). The Mediterranean World in Late Antiquity, AD 395-700. | |
4 | Meyendorff, J., (1989). Imperial Unity and Christian Division. The Church 450-680 AD | |
5 | Prokopios, (2008) Bizans'ın Gizli Tarihi - Hasan Ali Yücel Klasikleri. | |
6 | Mango C., (2008) Bizans Yeni Roma İmparatorluğu; (çev. Çağalı Güven G.). | |
7 | Brown P.,(2000) Geç Antik Çağda Roma ve Bizans Dünyası (Çev. Kaşar T.) | |
8 | Barker E. (1982) (çev.Tunçay M.) Bizans.Toplumsal ve Siyasal Düşünüşü | |
9 | Kaçar T., (2009) Geç Antik Çağ’da Hıristiyanlık | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 5 | 25 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 5 | 25 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 3 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 4 | 32 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 144 |