|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | SANAT TARİHİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SAVAŞ MARAŞLI (savasmarasli@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Türk ve İslam Mimarisinde ve el sanatlarında görülen süsleme kuruluşlarını kavrayarak malzeme ve teknik analizlerini yaparak yorum yapabilme. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Tezyinat tanımlar Türk İslam süsleme çeşitlerini sınıflar |
PÇ-1 Sanat Tarihi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-6 Sanat Tarihi alanındaki bilimsel yayınları, teknolojik gelişmeleri takip edebilme ve bunlara ulaşabilme ve uygulayabilme becerisi edinme |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Mimariye bağlı süsleme çeşitlerini sınıflar. |
PÇ-2 Sanat Tarih biliminin konularında veri kaynağı olan bilgileri toplama, analiz etme, yorumlama, tartışma ve önerilerde bulunma yeteneği kazanma PÇ-5 Sanat ve Mimarlık ürünlerinin üretiminde ve gelişiminde malzeme, yapım tekniği, tasarım, siyasi, sosyal, ekonomik, ideolojik vs. faktörlerin etkisini irdeleme ve değerlendirme yeteneğine sahip olma PÇ-9 Yaşam boyu yeni bilgi ve beceriler kazanma gerekliliği bilincine ulaşma |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Dönemlere göre bezeme anlayışını ayırt edebilir |
PÇ-1 Sanat Tarihi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-5 Sanat ve Mimarlık ürünlerinin üretiminde ve gelişiminde malzeme, yapım tekniği, tasarım, siyasi, sosyal, ekonomik, ideolojik vs. faktörlerin etkisini irdeleme ve değerlendirme yeteneğine sahip olma PÇ-6 Sanat Tarihi alanındaki bilimsel yayınları, teknolojik gelişmeleri takip edebilme ve bunlara ulaşabilme ve uygulayabilme becerisi edinme |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
20. yüzyıla kadar İslam ülkelerinde üretilen taşınabilir sanat yapıtları Süsleme sanatları, Üretim süreçleri, Sanatçılar, işveren, kişi ve sınıfların sanat yapıtları üzerindeki etkileri bağlamında tartışılır. Bu kapsam içinde malzeme ve teknik, motif ve kompozisyonlar, biçem ve ikonografik yaklaşımlar ele alınır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Süsleme nedir? Süsleme çeşitleri nelerdir. Süslemeye bağlı malzeme ve teknik. Türk İslam tezyinatlarına genel bakış. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
2 | Geometrik süsleme | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
3 | Bitkisel süsleme | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
4 | figürlü süsleme | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
5 | nesneli-soyut süsleme-yazı | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
6 | Baniler ve Sanatçılar-Sanatçı sorunu, sanatçı teşkilatları | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
7 | Dönemler-Üsluplar | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | İslam Öncesi Türk Dönemi süsleme anlayışına genel bakış | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
10 | İslami Dönem Anadolu dışı Türk Devletlerinin Süsleme anlayışına genel bakış | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
11 | Anadolu Selçuklu Dönemi süsleme anlayışı | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
12 | Beylikler ve Erken Osmanlı Dönemi süsleme anlayışına genel bakış | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
13 | Klasik dönem Osmanlı Dönemi süsleme anlayışına genel bakış | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
14 | Geç Osmanlı Dönemi süsleme anlayışına genel bakış | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
15 | genel değerlendirme | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Yıldıray Özbek ,Osmanlı Beyliği Mimarisinde Taş Süsleme, Ankara 2003. | |
2 | İnci A. Birol, Çiçek Derman, Türk Tezyini San’atlarında Motifler, İstanbul 2005. | |
3 | Gönül Öney, Zehra Çobanlı(Editörler), Anadolu Türk Devri Çini Ve Seramik Sanatı, İstanbul 2007. | |
4 | Semra Ögel, Anadolu Selçukluları’nın Taş Tezyinatı, Ankara 1987. | |
5 | Selçuk Mülayim, Anadolu Türk Sanatında Geometrik Süslemeler, Selçuklu Çağı, Ankara 1982. | |
6 | Selçuk Mülayim, “Selçuklu Palmet Motiflerinin Tipolojisi”, Anadolu (Anatolia), 1984, s. 141-153,. | |
7 | Selçuk Mülayim, “Rumi Motifinin Zoomorfik Kökeni Hakkında”, Uluslar Arası Osmanlı Öncesi Türk Kültürü Kongresi Bildirileri, Ankara 1997, s. 115-168. | |
8 | Selçuk Mülayim, “Geometrik Kompozisyonların Çözümlenmesine Bir Yaklaşım”, Arkeoloji Sanat Tarihi Dergisi, 1982, s. 51-69. | |
9 | Yıldız Demiriz, İslam sanatında geometrik süsleme, 2001. | |
10 | Cahide Keskiner, Türk süsleme sanatlarında stilize çiçekler, 2011. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 5 | 15 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 5 | 15 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 3 | 9 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 4 | 32 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 101 |