|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | SANAT TARİHİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | CAN ERPEK (canerpek@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
7-12 yy. arası Bizans kültürünü Dini ve Sivil Mimari, Anıtsal Resim, Mozaik, İkona Resmi, El Yazmaları ve Minyatürler, Küçük El Sanatları örnekleri aracılığıyla tanıtmak. Türkiye’de bu döneme ait kültür mirası konusunda ortak bilinç oluşturmak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Bizans sanatının tarihi-coğrafyası tanımlayabilecek ve temel kavramlarını anlamlandırabilecektir. |
PÇ-2 Sanat Tarih biliminin konularında veri kaynağı olan bilgileri toplama, analiz etme, yorumlama, tartışma ve önerilerde bulunma yeteneği kazanma PÇ-4 Farklı coğrafyalardaki sanat ve mimarlık ürünlerini karşılaştırma yoluyla objektif ve tutarlı yorumlar yapma becerisi kazanma PÇ-8 Sanat Tarihi biliminin ulusal veya uluslar arası boyutta anlam ve öneminin farkına varmak; günümüze ulaşan sanat ve mimarlık ürünlerinin değerlendirme ve yorumlama yetisine sahip olma |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Bizans döneminin mimari ve diğer görsel sanat eserlerini tanıyabilecek ve yorumlayabilecektir. |
PÇ-5 Sanat ve Mimarlık ürünlerinin üretiminde ve gelişiminde malzeme, yapım tekniği, tasarım, siyasi, sosyal, ekonomik, ideolojik vs. faktörlerin etkisini irdeleme ve değerlendirme yeteneğine sahip olma PÇ-8 Sanat Tarihi biliminin ulusal veya uluslar arası boyutta anlam ve öneminin farkına varmak; günümüze ulaşan sanat ve mimarlık ürünlerinin değerlendirme ve yorumlama yetisine sahip olma PÇ-15 Çeşitli kültürlerin ve sanatların çeşitli alanları ve sanatsal faaliyetleri hakkında bilinçli, işlenmiş, tutarlı, görüş ve bilgi sahibi olma. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Bizans sanatının tarihsel bağlamdaki kimliğini ve çevre kültürlerle etkileşimleri hakkında fikir sahibi olacak ve Anadolu kültüründeki yerini kavrayacaktır. |
PÇ-2 Sanat Tarih biliminin konularında veri kaynağı olan bilgileri toplama, analiz etme, yorumlama, tartışma ve önerilerde bulunma yeteneği kazanma PÇ-8 Sanat Tarihi biliminin ulusal veya uluslar arası boyutta anlam ve öneminin farkına varmak; günümüze ulaşan sanat ve mimarlık ürünlerinin değerlendirme ve yorumlama yetisine sahip olma PÇ-14 En geniş anlamıyla tarihsel çevreyi bir bütünsellik içerisinde kavrayabilir |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Sanatta ve mimaride Bizans kimliğinin ortaya çıkışı. Bizans’ın Karanlık Çağları (7-9 yy), İkonakırıcılık, İslam fetihleri ve akınları. Orta Bizans Dönemi (9-12 yy.) mimarisi ve sanatı. İlgili tüm sanat eserleri tarihi ve sosyal bağlamlarında ele alınarak anlamlandırılacak sanat toplum ve kültür ilişkileri sorgulanacaktır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Ders içeriğinin tanıtılması ve giriş. Bizans’ın Karanlık Çağlarında Sanat ve Mimari (7-9 yy), İkona Kırıcılık, İslam fetihleri ve akınları. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
2 | Bizans’ın Karanlık Çağlarında Sanat ve Mimari (7-9 yy), İkonakırıcılık, İslam fetihleri ve akınları (devam). | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
3 | Bizans’ın Karanlık Çağlarında Sanat ve Mimari (7-9 yy), İkonakırıcılık, İslam fetihleri ve akınları (devam). | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
4 | Bizans’ın Karanlık Çağlarında Sanat ve Mimari (7-9 yy), İkonakırıcılık, Arap akınları.. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
5 | Bizans’ın Karanlık Çağlarında Sanat ve Mimari (7-9 yy), İkonakırıcılık, İslam fetihleri ve akınları (devam). | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
6 | Bizans’ın Karanlık Çağlarında Sanat ve Mimari (7-9 yy), İkonakırıcılık, İslam fetihleri ve akınları (devam). | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
7 | Bizans’ın Karanlık Çağlarında Sanat ve Mimari (7-9 yy), İkonakırıcılık, İslam fetihleri ve akınları (devam). | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Orta Bizans Döneminde (9-12 yy.) mimari ve sanat. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
10 | Orta Bizans Döneminde (9-11 yy.) mimari ve sanat (devam). | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
11 | Orta Bizans Döneminde (9-11 yy.) mimari ve sanat (devam). | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
12 | Orta Bizans Döneminde (9-11 yy.) mimari ve sanat (devam). | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
13 | Orta Bizans Döneminde (9-11 yy.) mimari ve sanat (devam). | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
14 | Orta Bizans Döneminde (9-11 yy.) mimari ve sanat (devam). | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
15 | Orta Bizans Döneminde (9-11 yy.) mimari ve sanat (devam). | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Koch G., (2007), (çev. Aydın A.) Erken Hıristiyan Sanatını. | |
2 | Mango C., (2008) Bizans Yeni Roma İmparatorluğu; (çev. Çağalı Güven G.). | |
3 | Brown P.,(2000) Geç Antik Çağda Roma ve Bizans Dünyası (Çev. Kaşar T.) | |
4 | Ostrogorsky G.(1999) (Çev. Işıltan F.) Bizans Devleti Tarihi, Türk tarih Kurumu. | |
5 | Morrisson C., (2014) Bizans Dünyası: Doğu Roma İmparatorluğu 330 – 641, İstanbul | |
6 | Haldon J., (2007) Bizans Tarih Atlası. (Çev. Özdamar A.) | |
7 | Talbot-Rice, T. (çev.B.Altınok) (1988) Bizans'ta Günlük Yaşam. | |
8 | Müller-Wiener,W. (Çev. Ü.Sayın) (2001), İstanbul'un Tarihsel Topografyası | |
9 | Ousterhout R., (2016) Bizans'ın Yapı Ustaları, İstanbul | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 4 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 5 | 25 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 5 | 25 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 3 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 4 | 32 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 144 |