|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | SANAT TARİHİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | CAN ERPEK (canerpek@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
AYŞE BUDAK, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bizans dönemi ile ilgili yanıt bekleyen soruların çözüme ulaştırılması için yapılması gereken alan araştırmalarının neler olabileceğinin anlatılması. Sorunların çözümüne yönelik planlama ve veri toplama biçimlerinin öğrenilmesi, Bizans dönemine ait yerleşimlerde ve yapılarında yapılacak kazı ve yüzey araştırmalarında uygulanacak yöntemlerin tanınması sağlanacaktır. Proje hazırlama planlama aşamaları, kullanılacak araç ve gereçler, veri toplama, belgeleme ve değerlendirme yöntemlerinin öğretilmesi. Mimari plastik, litürjik taş eser, seramik, maden gibi eserlerin kataloglanması ve dönemsel farklılıklarının kavratılması |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Anadolu’da Ortaçağ arkeolojisi ile ilgili tartışılan ve yanıt bekleyen sorunları tartışır. |
PÇ-1 Sanat Tarihi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-2 Sanat Tarih biliminin konularında veri kaynağı olan bilgileri toplama, analiz etme, yorumlama, tartışma ve önerilerde bulunma yeteneği kazanma |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Bu sorunların çözüme ulaştırılması için yapılması gereken alan araştırmalarının neler olabileceği konusunda görüş sahibi olur. |
PÇ-5 Sanat ve Mimarlık ürünlerinin üretiminde ve gelişiminde malzeme, yapım tekniği, tasarım, siyasi, sosyal, ekonomik, ideolojik vs. faktörlerin etkisini irdeleme ve değerlendirme yeteneğine sahip olma PÇ-6 Sanat Tarihi alanındaki bilimsel yayınları, teknolojik gelişmeleri takip edebilme ve bunlara ulaşabilme ve uygulayabilme becerisi edinme |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Proje hazırlama, planlama aşamalarının neler olduğunu anlar. |
PÇ-5 Sanat ve Mimarlık ürünlerinin üretiminde ve gelişiminde malzeme, yapım tekniği, tasarım, siyasi, sosyal, ekonomik, ideolojik vs. faktörlerin etkisini irdeleme ve değerlendirme yeteneğine sahip olma PÇ-9 Yaşam boyu yeni bilgi ve beceriler kazanma gerekliliği bilincine ulaşma |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Kazı ve yüzey araştırmalarında kullanılan farklı belgeleme yöntemlerini öğrenir. Arkeolog ve sanat tarihçilerinin kültür gelişimini anlatabilmek için geçmişe ait kayıtları hangi ilkeler ışığında kullandıklarına odaklanır |
PÇ-1 Sanat Tarihi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-9 Yaşam boyu yeni bilgi ve beceriler kazanma gerekliliği bilincine ulaşma |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Anadolu'daki Bizans dönemi ile ilgili kazı ve yüzey araştırmalarının tarihçesi, Bizans dönemi ile ilgili yanıt bekleyen soruların neler olduğu. Bu soruların çözüme ulaştırılması için yapılması gereken alan araştırmalarının neler olabileceği. Bu çalışmalarda kullanılacak yöntemler. Proje hazırlama, planlama aşamaları. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Anadolu'daki Bizans dönemi ile ilgili kazı ve yüzey araştırmalarının tarihçesi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
2 | Bizans dönemi ile ilgili yanıt bekleyen sorular ve literatür tartışmaları. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
3 | Bu soruların çözüme için gereken araştırma yöntemleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
4 | Proje hazırlama, planlama | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
5 | Anadolu'da Selçuklu dönemi ile ilgili kazı ve yüzey araştırmalarının tarihçesi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
6 | Selçuklu dönemi ile ilgili yanıt bekleyen sorular ve literatür tartışmaları. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
7 | Bu soruların çözüme için gereken araştırma yöntemleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Anadolu'da Erken Osmalı dönemi ile ilgili kazı ve yüzey araştırmalarının tarihçesi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
10 | Erken Osmanlı dönemi ile ilgili yanıt bekleyen sorular ve literatür tartışmaları | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
11 | Bu soruların çözüme için gereken araştırma yöntemleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
12 | Kazı ve Yüzey araştırmalarında amaca yönelik uygulanacak yöntemler | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
13 | Kazı ve Yüzey araştırmalarında amaca yönelik uygulanacak yöntemler | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
14 | Kazı ve Yüzey araştırmalarında amaca yönelik uygulanacak yöntemleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
15 | Genel sınava hazırlık | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | A Guide to the Classification of Medieval Ceramic (1998) [Medieval Pottery Research Group], London, 2 Vols | |
2 | Askalov, A. A. et al. (1988). Theoretical & Methodical Problems in Research & Excavations of Archaeology, Tashkent | |
3 | Binford, L.R. (Ed.) (1977). For Theory Building in Archaeology, New York- London. | |
4 | Clark, A. (1996). Seeing Beneath the Soil: Prospecting Methods in Archaeology, London. | |
5 | Hasek, V. (1999). Methodology of Geophysical Research in Archaeology, Oxford. | |
6 | Mülayim S., (1989) Sanata Giriş, İstanbul | |
7 | Mülayim S., (2011) Sanat Tarihi Metodu, İstanbul | |
8 | Macintosh J., (2007)Arkeoloji - Başvuru Kitaplığı Tübitak, Ankara | |
9 | Del Filippo R., Garrigue R., (2014) Adım Adım Arkeoloji, İstanbul | |
10 | Erdoğu B., (2008) Arkeoloji - Teori – Politika, İstanbul | |
11 | Renfrew C., Bahn P., (2013) Arkeoloji Anahtar Kavramlar, İstanbul | |
12 | Ökse A. T., (2002) Arkeoloji Çalışmalarda Seramik Değerlendirme Yöntemi, İstanbul | |
13 | Sözen, M.,- Tanyeli, U., Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü,İstanbul,1986. | |
14 | Hasol, D., Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü,İstanbul,1975. | |
15 | Veli Sevin, Arkeolojik Kazı Sistemi El Kitabı , İstanbul 1999 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 6 | 6 | 36 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 6 | 6 | 36 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 3 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 4 | 32 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 166 |