Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / SNT309 - SANAT TARİHİ

Kodu: SNT309 Adı: SANAT TARİHİNDE KAZI VE YÜZEY ARAŞTIRMALARI Teorik+Uygulama: 2+2 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü SANAT TARİHİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı CAN ERPEK (canerpek@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
AYŞE BUDAK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bizans dönemi ile ilgili yanıt bekleyen soruların çözüme ulaştırılması için yapılması gereken alan araştırmalarının neler olabileceğinin anlatılması. Sorunların çözümüne yönelik planlama ve veri toplama biçimlerinin öğrenilmesi, Bizans dönemine ait yerleşimlerde ve yapılarında yapılacak kazı ve yüzey araştırmalarında uygulanacak yöntemlerin tanınması sağlanacaktır. Proje hazırlama planlama aşamaları, kullanılacak araç ve gereçler, veri toplama, belgeleme ve değerlendirme yöntemlerinin öğretilmesi. Mimari plastik, litürjik taş eser, seramik, maden gibi eserlerin kataloglanması ve dönemsel farklılıklarının kavratılması

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Anadolu’da Ortaçağ arkeolojisi ile ilgili tartışılan ve yanıt bekleyen sorunları tartışır. PÇ-1 Sanat Tarihi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
PÇ-2 Sanat Tarih biliminin konularında veri kaynağı olan bilgileri toplama, analiz etme, yorumlama, tartışma ve önerilerde bulunma yeteneği kazanma
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Bu sorunların çözüme ulaştırılması için yapılması gereken alan araştırmalarının neler olabileceği konusunda görüş sahibi olur. PÇ-5 Sanat ve Mimarlık ürünlerinin üretiminde ve gelişiminde malzeme, yapım tekniği, tasarım, siyasi, sosyal, ekonomik, ideolojik vs. faktörlerin etkisini irdeleme ve değerlendirme yeteneğine sahip olma
PÇ-6 Sanat Tarihi alanındaki bilimsel yayınları, teknolojik gelişmeleri takip edebilme ve bunlara ulaşabilme ve uygulayabilme becerisi edinme
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Proje hazırlama, planlama aşamalarının neler olduğunu anlar. PÇ-5 Sanat ve Mimarlık ürünlerinin üretiminde ve gelişiminde malzeme, yapım tekniği, tasarım, siyasi, sosyal, ekonomik, ideolojik vs. faktörlerin etkisini irdeleme ve değerlendirme yeteneğine sahip olma
PÇ-9 Yaşam boyu yeni bilgi ve beceriler kazanma gerekliliği bilincine ulaşma
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Kazı ve yüzey araştırmalarında kullanılan farklı belgeleme yöntemlerini öğrenir. Arkeolog ve sanat tarihçilerinin kültür gelişimini anlatabilmek için geçmişe ait kayıtları hangi ilkeler ışığında kullandıklarına odaklanır PÇ-1 Sanat Tarihi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
PÇ-9 Yaşam boyu yeni bilgi ve beceriler kazanma gerekliliği bilincine ulaşma
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Anadolu'daki Bizans dönemi ile ilgili kazı ve yüzey araştırmalarının tarihçesi, Bizans dönemi ile ilgili yanıt bekleyen soruların neler olduğu. Bu soruların çözüme ulaştırılması için yapılması gereken alan araştırmalarının neler olabileceği. Bu çalışmalarda kullanılacak yöntemler. Proje hazırlama, planlama aşamaları.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Anadolu'daki Bizans dönemi ile ilgili kazı ve yüzey araştırmalarının tarihçesi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
2 Bizans dönemi ile ilgili yanıt bekleyen sorular ve literatür tartışmaları. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
3 Bu soruların çözüme için gereken araştırma yöntemleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
4 Proje hazırlama, planlama Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
5 Anadolu'da Selçuklu dönemi ile ilgili kazı ve yüzey araştırmalarının tarihçesi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
6 Selçuklu dönemi ile ilgili yanıt bekleyen sorular ve literatür tartışmaları. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
7 Bu soruların çözüme için gereken araştırma yöntemleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Anadolu'da Erken Osmalı dönemi ile ilgili kazı ve yüzey araştırmalarının tarihçesi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
10 Erken Osmanlı dönemi ile ilgili yanıt bekleyen sorular ve literatür tartışmaları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
11 Bu soruların çözüme için gereken araştırma yöntemleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
12 Kazı ve Yüzey araştırmalarında amaca yönelik uygulanacak yöntemler Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
13 Kazı ve Yüzey araştırmalarında amaca yönelik uygulanacak yöntemler Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
14 Kazı ve Yüzey araştırmalarında amaca yönelik uygulanacak yöntemleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
15 Genel sınava hazırlık Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 A Guide to the Classification of Medieval Ceramic (1998) [Medieval Pottery Research Group], London, 2 Vols
2 Askalov, A. A. et al. (1988). Theoretical & Methodical Problems in Research & Excavations of Archaeology, Tashkent
3 Binford, L.R. (Ed.) (1977). For Theory Building in Archaeology, New York- London.
4 Clark, A. (1996). Seeing Beneath the Soil: Prospecting Methods in Archaeology, London.
5 Hasek, V. (1999). Methodology of Geophysical Research in Archaeology, Oxford.
6 Mülayim S., (1989) Sanata Giriş, İstanbul
7 Mülayim S., (2011) Sanat Tarihi Metodu, İstanbul
8 Macintosh J., (2007)Arkeoloji - Başvuru Kitaplığı Tübitak, Ankara
9 Del Filippo R., Garrigue R., (2014) Adım Adım Arkeoloji, İstanbul
10 Erdoğu B., (2008) Arkeoloji - Teori – Politika, İstanbul
11 Renfrew C., Bahn P., (2013) Arkeoloji Anahtar Kavramlar, İstanbul
12 Ökse A. T., (2002) Arkeoloji Çalışmalarda Seramik Değerlendirme Yöntemi, İstanbul
13 Sözen, M.,- Tanyeli, U., Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü,İstanbul,1986.
14 Hasol, D., Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü,İstanbul,1975.
15 Veli Sevin, Arkeolojik Kazı Sistemi El Kitabı , İstanbul 1999
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 6 6 36
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 6 6 36
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 3 18
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 4 32
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 166