Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / SNT308 - SANAT TARİHİ

Kodu: SNT308 Adı: BİZANS SANATI II Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü SANAT TARİHİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı CAN ERPEK (canerpek@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
12-15 yy. arası Bizans kültürünü Dini ve Sivil Mimari, Anıtsal Resim, Mozaik, İkona Resmi, El Yazmaları ve Minyatürler, Küçük El Sanatları örnekleri aracılığıyla tanıtmak. Türkiye’de bu döneme ait kültür mirası konusunda ortak bilinç oluşturmak. Ayrıca Post-Bizans sanatını tanımak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 12-15 yy. Bizans sanatının tarihi-coğrafyası tanımlayabilecek ve temel kavramlarını anlamlandırabilecektir. PÇ-2 Sanat Tarih biliminin konularında veri kaynağı olan bilgileri toplama, analiz etme, yorumlama, tartışma ve önerilerde bulunma yeteneği kazanma
PÇ-4 Farklı coğrafyalardaki sanat ve mimarlık ürünlerini karşılaştırma yoluyla objektif ve tutarlı yorumlar yapma becerisi kazanma
PÇ-8 Sanat Tarihi biliminin ulusal veya uluslar arası boyutta anlam ve öneminin farkına varmak; günümüze ulaşan sanat ve mimarlık ürünlerinin değerlendirme ve yorumlama yetisine sahip olma
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Geç Bizans döneminin mimari ve diğer görsel sanat eserlerini tanıyabilecek ve yorumlayabilecektir. PÇ-5 Sanat ve Mimarlık ürünlerinin üretiminde ve gelişiminde malzeme, yapım tekniği, tasarım, siyasi, sosyal, ekonomik, ideolojik vs. faktörlerin etkisini irdeleme ve değerlendirme yeteneğine sahip olma
PÇ-9 Yaşam boyu yeni bilgi ve beceriler kazanma gerekliliği bilincine ulaşma
PÇ-15 Çeşitli kültürlerin ve sanatların çeşitli alanları ve sanatsal faaliyetleri hakkında bilinçli, işlenmiş, tutarlı, görüş ve bilgi sahibi olma.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 12-15 yy. Bizans sanatının tarihsel bağlamdaki kimliğini ve çevre kültürlerleetkileşimleri hakkında fikir sahibi olacak ve Anadolu kültüründeki yerini kavrayacaktır. PÇ-2 Sanat Tarih biliminin konularında veri kaynağı olan bilgileri toplama, analiz etme, yorumlama, tartışma ve önerilerde bulunma yeteneği kazanma
PÇ-8 Sanat Tarihi biliminin ulusal veya uluslar arası boyutta anlam ve öneminin farkına varmak; günümüze ulaşan sanat ve mimarlık ürünlerinin değerlendirme ve yorumlama yetisine sahip olma
PÇ-14 En geniş anlamıyla tarihsel çevreyi bir bütünsellik içerisinde kavrayabilir
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
4 Haçlı seferi öncesi (11-.12yy) Bizans İmparatorluğunda Sanat ve Mimari. İstanbul’da Latin İmparatorluğu ve İznik İmparatorluğu (1204- 1261).Geç Bizans İmparatorluğunda kültür ve sanat (1261-1453). Bizans İmparatorluğunun yıkılışından sonra Bizans Sanatının etkileri, Ortodoks Çevre kültürler ve Anadolu.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ders içeriğinin tanıtılması ve giriş.4 Haçlı seferi öncesi (11-.12yy) Bizans İmparatorluğunda Sanat ve Mimari. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
2 4 Haçlı seferi öncesi (11-.12yy) Bizans İmparatorluğunda Sanat ve Mimari (devam). Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
3 İstanbul’da Latin İmparatorluğu ve İznik İmparatorluğu (1204- 1261). Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
4 İstanbul’da Latin İmparatorluğu ve İznik İmparatorluğu (1204- 1261) (devam). Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
5 Geç Bizans İmparatorluğunda kültür ve sanat (1261-1453). Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
6 Geç Bizans İmparatorluğunda kültür ve sanat (1261-1453) (devam). Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
7 Geç Bizans İmparatorluğunda kültür ve sanat (1261-1453) (devam). Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Geç Bizans İmparatorluğunda kültür ve sanat (1261-1453) (devam). Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
10 Geç Bizans İmparatorluğunda kültür ve sanat (1261-1453). Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
11 Geç Bizans İmparatorluğunda kültür ve sanat (1261-1453). Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
12 Geç Bizans İmparatorluğunda kültür ve sanat (1261-1453) (devam). Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
13 Geç Bizans İmparatorluğunda kültür ve sanat (1261-1453) (devam). Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
14 Bizans İmparatorluğunun yıkılışından sonra Bizans Sanatının etkileri, Ortodoks Çevre kültürler ve Anadolu. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
15 Genel sınava hazırlık Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Koch G., (2007), (çev. Aydın A.) Erken Hıristiyan Sanatını.
2 Mango C., (2008) Bizans Yeni Roma İmparatorluğu; (çev. Çağalı Güven G.).
3 Ostrogorsky G.(1999) (Çev. Işıltan F.) Bizans Devleti Tarihi, Türk tarih Kurumu.
4 Haldon J., (2007) Bizans Tarih Atlası. (Çev. Özdamar A.)
5 Talbot-Rice, T. (çev.B.Altınok) (1988) Bizans'ta Günlük Yaşam.
6 Müller-Wiener,W. (Çev. Ü.Sayın) (2001), İstanbul'un Tarihsel Topografyası
7 Milburn R.,(1988) Early Christian Art and Architecture
8 Ousterhout R., (2016) Bizans'ın Yapı Ustaları, İstanbul
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 5 25
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 5 25
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 3 18
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 4 32
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 144