|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | SANAT TARİHİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | CAN ERPEK (canerpek@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
İnsani Bilimlerde ve disiplinler arası ilişkide sanat tarihi disiplinin yeri ve öneminin tartışılmasını ve farklı tarihsel dönemlerden günümüze sosyal teori yöntemlerinin uygulandığı sanat tarihi yazımını, konu edindiği soruları ve sorunları ele almayı amaçlamaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Sanatın tanımı ve Batı sanat tarihinin bir insani bilimler disiplini olarak ortaya çıkışını, tarihsel gelişmesini kronolojik olarak inceleyebilecektir |
PÇ-1 Sanat Tarihi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-7 Sanat Tarihi alanındaki bilgilerini disiplinler arası çalışmalarda uygulama yeteneğine sahip olma |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Önemli kişileri ve sanat tarihine ait dönemsel kavramları anlayabilecektir, değerlendirebilecektir |
PÇ-6 Sanat Tarihi alanındaki bilimsel yayınları, teknolojik gelişmeleri takip edebilme ve bunlara ulaşabilme ve uygulayabilme becerisi edinme PÇ-15 Çeşitli kültürlerin ve sanatların çeşitli alanları ve sanatsal faaliyetleri hakkında bilinçli, işlenmiş, tutarlı, görüş ve bilgi sahibi olma. PÇ-17 İnsan doğasına dair evrensel ahlak, estetik ve sanat felsefesi bağlamında duyarlılıklar edinme |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Diğer insani bilim alanları ile yakın ilişkisini kavrayabilecek; açıklayabilecektir. |
PÇ-1 Sanat Tarihi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-2 Sanat Tarih biliminin konularında veri kaynağı olan bilgileri toplama, analiz etme, yorumlama, tartışma ve önerilerde bulunma yeteneği kazanma PÇ-14 En geniş anlamıyla tarihsel çevreyi bir bütünsellik içerisinde kavrayabilir |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Sanat nedir? İlgili kavramlara giriş. Sanat Tarihi, Sanatın Tarihi, Sanat Tarihinin Tarihi: Temel kavramlara giriş, İnsani Bilimler ve disiplinler arası ilişkisi. Sanat Tarihi Yazımı: Farklı dönemlere bakış, Antikite, Ortaçağ, Rönesans (Alberti, Vasari vb.) ve 17.-18. yy: Fransız Akademileri (Lebrun de Piles), sanat metinleri, temel sanat sorunları. Sanat ve Kültür, Formalism, Connoisseurship, J. J. Winkelmann, J. Burckhardt. Üslubu tanımlamak: H. Wölfflin. Ikonografiye Giriş: A. Warburg, E. Panofsky. Sanatta Anlam: Münih Okulu, Hamburg okulu, A. Warburg, E. Panofsky, Sanat Tarihinin yeni alanları: İkonografi ve İkonolojinin ortaya çıkışı, O. Pächt: Sanat Tarihi yazımında method, Yeni yaklaşımlar, temsilcileri I., Sosyolojik Marksist perspektif, Feminizm, Yapı çözümsel eser okuma yöntemleri, Yeni yaklaşımlar, temsilcileri II: Göstergebilim ve Sanat Tarihi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Derse giriş, Sanat Tarihi genel tanımı ve alanı. Farklı dönemlere bakış; Antikite. İlgili terim ve kavramlar. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
2 | Ortaçağ ve Rönesans metinlerinde sanat ve sanatçı ile ilgili görüşler. Zanaat ve Sanat ilişkisi. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
3 | Sanat ve Kültür İlişkisi İlgili Terim ve Kavramlar. Formalism, Connoisseurship, J. J. Winkelmann, J. Burckhardt. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
4 | Üslubu Tanımlamak. Wölfflin | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
5 | İkonografi ve İkonoloji, Aby Warburg, Erwin Panofsky, örnekler ile yöntem kullanımı | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
6 | Bir insani bilim olarak Sanat Tarihinde yoruma dayalı anlam analizi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
7 | Sanatta anlam analizi ve Münih, Hamburg okulları anlayışları temsilcileri. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Sanat Tarihi yazımında Method | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
10 | Sosyolojik Marksist perspektif anlayışı ve ışığında eser açıklamaları | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
11 | Toplumsal cinsiyet. Feminist Yaklaşımlar. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
12 | Sanat tarihi ve Göstergebilim/Semiyotik, eser anlam mekaniğinde yöntem olarak kullanılmasına örnekler ışığında devam. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
13 | Sanat tarihi ve Yapı söküm/Deconstruction ve eser anlam mekaniğinde yöntem olarak kullanılması | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
14 | Bir insani bilim olarak Sanat Tarihinde yoruma dayalı anlam analizi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
15 | Sınava Hazırlık | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Fischer E., (2003). Sanatın Gerekliliği, çev. Cevat Çapan, İstanbul | |
2 | Gombrich E.H., (1980) Sanatın Öyküsü, İstanbul | |
3 | Gombrich E.H., - Eribon. D., (2004). Yorumun Sınırları, Sanat Dünyamız, 91, İstanbul, 170-182 | |
4 | Hauser A., (2004). Sanat Tarihi Felsefesi, Sanat Dünyamız, 91, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul | |
5 | Lenoir B., (2005). Sanat Yapıtı, çev. Aykut Derman, İstanbul | |
6 | Wölflinn H., (2015) Sanat Tarihinin Temel Kavramları, İstanbul | |
7 | Minor W. H., (2013) Sanat Tarihinin Tarihi, İstanbul | |
8 | Holly M.A., (2012) Panofsky ve Sanat Tarihinin Kökleri, İstanbul | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 5 | 25 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 5 | 25 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 3 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 4 | 32 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 144 |