|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | SANAT TARİHİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | BESİM TOLGA UYAR (tolgauyar@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı üniversitemizin üzerinde kurulu olduğu Kapadokya’nın kültürel coğrafyasını anlamak için çeşitli bilimsel yöntem ve araçları sunmaktır. Kaya oyma anıtlar ve parçası oldukları doğal dokunun ve içinde geliştikleri tarihi bağlamın sınıf dersleri yanında alan çalışmaları, yerinde keşifler ve projelerle öğrenilmesi ve yorumlanmasını amaçlamaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Kapadokya’nın Bizans ve Bizans sonrası kültür mirasının çeşitliliği ve zenginliğine dair farkındalık sahibi olacak, yok olma tehlikesiyle karşı karşıya olan bu zengin mirasın günümüz ve geleceğin Türkiye’si ve Dünya için ne anlama geldiğini öğrenecektir. |
PÇ-7 Sanat Tarihi alanındaki bilgilerini disiplinler arası çalışmalarda uygulama yeteneğine sahip olma PÇ-11 Sanat ve mimarlık ürünlerine, kültürel mirasa ve çevresine sahip çıkabilme duyarlılığına sahip olabilme PÇ-16 Uygarlıkların kendi içinde ve tarihsel süreç içinde geçirdiği değişimleri ve bunların kültür varlıkları üzerindeki etkisini ortaya koyabilme |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Bizans, Selçuklu ve Osmanlı sanatı, anıtları ve günlük hayatı konusunda detaylı bilgi sahibi olacak. Bu kültürlerin birbirleri arasında etkileşimine vakıf olacaktır. |
PÇ-2 Sanat Tarih biliminin konularında veri kaynağı olan bilgileri toplama, analiz etme, yorumlama, tartışma ve önerilerde bulunma yeteneği kazanma PÇ-4 Farklı coğrafyalardaki sanat ve mimarlık ürünlerini karşılaştırma yoluyla objektif ve tutarlı yorumlar yapma becerisi kazanma PÇ-16 Uygarlıkların kendi içinde ve tarihsel süreç içinde geçirdiği değişimleri ve bunların kültür varlıkları üzerindeki etkisini ortaya koyabilme |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Arkeolojik ve sanat tarihi kalıntılarının yorumlanması yoluyla bugün yazılı kaynak eksikliği nedeniyle hakkında çok az şey bildiğimiz tarihi ve kültürel çevrenin nasıl tekrar oluşturabildiğini kavrayacak |
PÇ-7 Sanat Tarihi alanındaki bilgilerini disiplinler arası çalışmalarda uygulama yeteneğine sahip olma PÇ-14 En geniş anlamıyla tarihsel çevreyi bir bütünsellik içerisinde kavrayabilir PÇ-15 Çeşitli kültürlerin ve sanatların çeşitli alanları ve sanatsal faaliyetleri hakkında bilinçli, işlenmiş, tutarlı, görüş ve bilgi sahibi olma. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
5- 11 yüzyıllar arasında Kapadokya’nın tarihi coğrafyası, sanat eserleri, mimarisi, toplum hayatı örnekler üzerinden incelenecektir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Ders içeriğinin tanıtılması ve giriş. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Gezi |
2 | Bizans öncesi Kapadokya ve kültürel süreklilik. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Gezi |
3 | Bizans öncesi Kapadokya ve kültürel süreklilik. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Gezi |
4 | 4 ve 6 yüzyıllarda Kapadokya | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Gezi |
5 | 4 ve 6 yüzyıllarda Kapadokya | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Gezi |
6 | 4 ve 6 yüzyıllarda Kapadokya | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Gezi |
7 | 4 ve 6 yüzyıllarda Kapadokya | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Gezi |
8 | Ara Sınav | |
9 | 7-9 yüzyıllarda Kapadokya | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Gezi |
10 | 7-9 yüzyıllarda Kapadokya | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Gezi |
11 | 7-9 yüzyıllarda Kapadokya | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Gezi |
12 | 10 yüzyılda Kapadokya | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Gezi |
13 | 10 yüzyılda Kapadokya | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Gezi |
14 | 10 yüzyılda Kapadokya | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Gezi |
15 | Genel sınava hazırlık | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Gezi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Karakaya N., Tatlarin, Ankara 2015 | |
2 | Giovannini, L., ed. Arts of Cappadocia. London, 1971 | |
3 | Hild, F. Das byzantinische Straßensystem in Kappadokien. Vienna, 1977. | |
4 | Hild, F. and M. Restle. Kappadokien (Kappadokia, Charsianon, Sebasteia und Lykandos), Tabula Imperii Byzantini 1. Vienna, 1981 | |
5 | Jerphanion, G. de. Une nouvelle province de l’art byzantin les églises rupestres de Cappadoce. 2 vols. (Paris, 1925-1942) + plates | |
6 | Jolivet-Lévy, C. Les églises byzantines de Cappadoce. Paris, 1991. | |
7 | Jolivet-Lévy, C. Cappadoce: Mémoire de Byzance. Paris, 1997 | |
8 | Kostof, S. Caves of God: Cappadocia and Its Churches. 2nd ed. Oxford, 1989. | |
9 | Ousterhout R. A Byzantine Settlement in Cappadocia. Washington, 2005 | |
10 | Ramsay, W.M. and G. L.Bell, The Thousand and One Churches. London, 1909 | |
11 | Restle, M. Byzantine Wall Painting in Asia Minor. 3 vols. New York, 1967Restle, M. Byzantine Wall Painting in Asia Minor. 3 vols. New York, 1967 | |
12 | Restle, M. Studien zur frühbyzantinischen Architektur Kappadokiens. Vienna, 1979 | |
13 | Rodley, L. Cave monasteries of Byzantine Cappadocia. Cambridge, 1985. | |
14 | Sözen, M., ed. Kapadokya. Istanbul, 1998 | |
15 | Thierry, N. Haut Moyen-Âge en Cappadoce: Les églises de la région du Çavuşin. 2. vols. Paris, 1983-94 | |
16 | Thierry, N. Haut Moyen-Âge en Cappadoce: Les églises de la région du Çavuşin. 2. vols. Paris, 1983-94 | |
17 | Wharton (Epstein), A. Tokalı Kilise: Tenth-Century Metropolitan Art in Byzantine Cappadocia. Washington, 1987 | |
18 | Wharton (Epstein). Art of Empire. Painting and Architecture on the Byzantine Periphery. Penn State 1988 | |
19 | Pekak S., (2009) “Kappadokia Bölgesi Osmanlı Dönemi Kiliseleri: Örnekler, Sorunlar, Öneriler”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi,26 (2), 249-277. | |
20 | Pekak S.,(2010). “Ürgüp, Yeşilöz, (Tağar) Kilisesi”,Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi,27(1), 203-218. | |
21 | Robert Ousterhout, Bizans Toplumunu Görünür Kılmak, Koç Üniversitesi Yayınları (Istanbul 2021) | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon, arazi çalışması |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 3 | 9 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 3 | 9 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 5 | 15 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 4 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 4 | 12 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 101 |