Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / SNT411 - SANAT TARİHİ

Kodu: SNT411 Adı: BİZANS VE BİZANS SONRASI KAPADOKYA I Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü SANAT TARİHİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı BESİM TOLGA UYAR (tolgauyar@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı üniversitemizin üzerinde kurulu olduğu Kapadokya’nın kültürel coğrafyasını anlamak için çeşitli bilimsel yöntem ve araçları sunmaktır. Kaya oyma anıtlar ve parçası oldukları doğal dokunun ve içinde geliştikleri tarihi bağlamın sınıf dersleri yanında alan çalışmaları, yerinde keşifler ve projelerle öğrenilmesi ve yorumlanmasını amaçlamaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Kapadokya’nın Bizans ve Bizans sonrası kültür mirasının çeşitliliği ve zenginliğine dair farkındalık sahibi olacak, yok olma tehlikesiyle karşı karşıya olan bu zengin mirasın günümüz ve geleceğin Türkiye’si ve Dünya için ne anlama geldiğini öğrenecektir. PÇ-7 Sanat Tarihi alanındaki bilgilerini disiplinler arası çalışmalarda uygulama yeteneğine sahip olma
PÇ-11 Sanat ve mimarlık ürünlerine, kültürel mirasa ve çevresine sahip çıkabilme duyarlılığına sahip olabilme
PÇ-16 Uygarlıkların kendi içinde ve tarihsel süreç içinde geçirdiği değişimleri ve bunların kültür varlıkları üzerindeki etkisini ortaya koyabilme
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Bizans, Selçuklu ve Osmanlı sanatı, anıtları ve günlük hayatı konusunda detaylı bilgi sahibi olacak. Bu kültürlerin birbirleri arasında etkileşimine vakıf olacaktır. PÇ-2 Sanat Tarih biliminin konularında veri kaynağı olan bilgileri toplama, analiz etme, yorumlama, tartışma ve önerilerde bulunma yeteneği kazanma
PÇ-4 Farklı coğrafyalardaki sanat ve mimarlık ürünlerini karşılaştırma yoluyla objektif ve tutarlı yorumlar yapma becerisi kazanma
PÇ-16 Uygarlıkların kendi içinde ve tarihsel süreç içinde geçirdiği değişimleri ve bunların kültür varlıkları üzerindeki etkisini ortaya koyabilme
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Arkeolojik ve sanat tarihi kalıntılarının yorumlanması yoluyla bugün yazılı kaynak eksikliği nedeniyle hakkında çok az şey bildiğimiz tarihi ve kültürel çevrenin nasıl tekrar oluşturabildiğini kavrayacak PÇ-7 Sanat Tarihi alanındaki bilgilerini disiplinler arası çalışmalarda uygulama yeteneğine sahip olma
PÇ-14 En geniş anlamıyla tarihsel çevreyi bir bütünsellik içerisinde kavrayabilir
PÇ-15 Çeşitli kültürlerin ve sanatların çeşitli alanları ve sanatsal faaliyetleri hakkında bilinçli, işlenmiş, tutarlı, görüş ve bilgi sahibi olma.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
5- 11 yüzyıllar arasında Kapadokya’nın tarihi coğrafyası, sanat eserleri, mimarisi, toplum hayatı örnekler üzerinden incelenecektir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ders içeriğinin tanıtılması ve giriş. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Gezi
2 Bizans öncesi Kapadokya ve kültürel süreklilik. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Gezi
3 Bizans öncesi Kapadokya ve kültürel süreklilik. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Gezi
4 4 ve 6 yüzyıllarda Kapadokya Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Gezi
5 4 ve 6 yüzyıllarda Kapadokya Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Gezi
6 4 ve 6 yüzyıllarda Kapadokya Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Gezi
7 4 ve 6 yüzyıllarda Kapadokya Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Gezi
8 Ara Sınav
9 7-9 yüzyıllarda Kapadokya Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Gezi
10 7-9 yüzyıllarda Kapadokya Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Gezi
11 7-9 yüzyıllarda Kapadokya Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Gezi
12 10 yüzyılda Kapadokya Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Gezi
13 10 yüzyılda Kapadokya Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Gezi
14 10 yüzyılda Kapadokya Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Gezi
15 Genel sınava hazırlık Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Gezi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Karakaya N., Tatlarin, Ankara 2015
2 Giovannini, L., ed. Arts of Cappadocia. London, 1971
3 Hild, F. Das byzantinische Straßensystem in Kappadokien. Vienna, 1977.
4 Hild, F. and M. Restle. Kappadokien (Kappadokia, Charsianon, Sebasteia und Lykandos), Tabula Imperii Byzantini 1. Vienna, 1981
5 Jerphanion, G. de. Une nouvelle province de l’art byzantin les églises rupestres de Cappadoce. 2 vols. (Paris, 1925-1942) + plates
6 Jolivet-Lévy, C. Les églises byzantines de Cappadoce. Paris, 1991.
7 Jolivet-Lévy, C. Cappadoce: Mémoire de Byzance. Paris, 1997
8 Kostof, S. Caves of God: Cappadocia and Its Churches. 2nd ed. Oxford, 1989.
9 Ousterhout R. A Byzantine Settlement in Cappadocia. Washington, 2005
10 Ramsay, W.M. and G. L.Bell, The Thousand and One Churches. London, 1909
11 Restle, M. Byzantine Wall Painting in Asia Minor. 3 vols. New York, 1967Restle, M. Byzantine Wall Painting in Asia Minor. 3 vols. New York, 1967
12 Restle, M. Studien zur frühbyzantinischen Architektur Kappadokiens. Vienna, 1979
13 Rodley, L. Cave monasteries of Byzantine Cappadocia. Cambridge, 1985.
14 Sözen, M., ed. Kapadokya. Istanbul, 1998
15 Thierry, N. Haut Moyen-Âge en Cappadoce: Les églises de la région du Çavuşin. 2. vols. Paris, 1983-94
16 Thierry, N. Haut Moyen-Âge en Cappadoce: Les églises de la région du Çavuşin. 2. vols. Paris, 1983-94
17 Wharton (Epstein), A. Tokalı Kilise: Tenth-Century Metropolitan Art in Byzantine Cappadocia. Washington, 1987
18 Wharton (Epstein). Art of Empire. Painting and Architecture on the Byzantine Periphery. Penn State 1988
19 Pekak S., (2009) “Kappadokia Bölgesi Osmanlı Dönemi Kiliseleri: Örnekler, Sorunlar, Öneriler”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi,26 (2), 249-277.
20 Pekak S.,(2010). “Ürgüp, Yeşilöz, (Tağar) Kilisesi”,Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi,27(1), 203-218.
21 Robert Ousterhout, Bizans Toplumunu Görünür Kılmak, Koç Üniversitesi Yayınları (Istanbul 2021)
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon, arazi çalışması

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 3 9
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 3 9
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 3 5 15
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 4 12
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 4 12
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 101