|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | SANAT TARİHİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | AYŞE BUDAK (aysebudak@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, Sinan sonrası Klâsik Osmanlı Mimarlığının batılılaşma dönemine kadar geçirdiği evreleri ve 18.yy. ikinci yarısından itibaren ortaya konan mimarlık ürünlerinin özelliklerini kavrayabilme becerisini kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Klasik dönem Osmanlı mimarisinin genel özelliklerini kavramak. |
PÇ-1 Sanat Tarihi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-2 Sanat Tarih biliminin konularında veri kaynağı olan bilgileri toplama, analiz etme, yorumlama, tartışma ve önerilerde bulunma yeteneği kazanma |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Siyasal ve ekonomik değişimlerin mimariye yansımalarını tartışır. |
PÇ-5 Sanat ve Mimarlık ürünlerinin üretiminde ve gelişiminde malzeme, yapım tekniği, tasarım, siyasi, sosyal, ekonomik, ideolojik vs. faktörlerin etkisini irdeleme ve değerlendirme yeteneğine sahip olma PÇ-8 Sanat Tarihi biliminin ulusal veya uluslar arası boyutta anlam ve öneminin farkına varmak; günümüze ulaşan sanat ve mimarlık ürünlerinin değerlendirme ve yorumlama yetisine sahip olma |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Modernleşme çabalarının ortaya koyduğu yeni mimari tipler, dini mimari dışında saray, köşk gibi yapılar hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-5 Sanat ve Mimarlık ürünlerinin üretiminde ve gelişiminde malzeme, yapım tekniği, tasarım, siyasi, sosyal, ekonomik, ideolojik vs. faktörlerin etkisini irdeleme ve değerlendirme yeteneğine sahip olma PÇ-7 Sanat Tarihi alanındaki bilgilerini disiplinler arası çalışmalarda uygulama yeteneğine sahip olma |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Coğrafi ve ekonomik olarak büyüyen imparatorluğun sanatında meydana gelebilecek değişimleri kavrar. |
PÇ-1 Sanat Tarihi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-2 Sanat Tarih biliminin konularında veri kaynağı olan bilgileri toplama, analiz etme, yorumlama, tartışma ve önerilerde bulunma yeteneği kazanma PÇ-6 Sanat Tarihi alanındaki bilimsel yayınları, teknolojik gelişmeleri takip edebilme ve bunlara ulaşabilme ve uygulayabilme becerisi edinme |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Klasik dönem Osmanlı mimarisinin genel özelliklerini, Modernleşme çabalarının ortaya koyduğu yeni mimari tipler, dini mimari dışında saray, köşk gibi yapıları, Coğrafi ve ekonomik olarak büyüyen imparatorluğun sanatında meydana gelebilecek değişimler, dönem mimarisi örnekleri | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Sinan sonrası Osmanlı mimarisi, Eminönü Yeni Valide ve Sultanahmet külliyeleri hakkında bilgi verilmesi. Sedefkar Mehmet Ağa ve Risale-i Mimariye’nin tartışılması | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
2 | 17.yüzyıl Osmanlı coğrafyasında mimarlık. Üsküdar Çinili Külliye, Gazanfer Ağa, Bayram Paşa ve Kara Mustafa Paşa külliyeleri hakkında bilgi verilmesi. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
3 | Celali isyanları hakkında bilgi verilmesi, Köprülü ailesinin yöneticiliği ve baniliğini değerlendirme. Ulukışla Öküz Mehmet Paşa, İncesu ve Merzifon Kara Mustafa Paşa Külliyelerinin anlatılıp tartışılması | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
4 | Lale devrinde mimari, şehrin değişen anıtları, meydan çeşmeleri. Üsküdar Yeni Valide Külliyesi, İstanbul ve Nevşehir Damat İbrahim Paşa Külliyeleri. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
5 | Osmanlı mimarlığında batılılaşma örnekleri ve Nur-u Osmaniye külliyesinin anlatılıp tartışılması. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
6 | Laleli külliyesi, Fatih ve Ayazma camileri hakkında bilgi verilmesi. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
7 | 18.yüzyıl Osmanlı taşrasında mimarlık. Aydın Cihanoğlu, Yozgat Çapanoğlu ve Gülşehir Karavezir Külliyelerinin anlatılıp değerlendirilmesi. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | 19.yüzyıl İstanbul’unda mimari. Bir mimar hanedan olarak Balyanlar. İstanbul Nusretiye, Pertevniyal ve Dolmabahçe camilerinin anlatılması. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
10 | 19.yüzyıl İstanbul mimarlığının anlatılmasına devam edilmesi, Beylerbeyi, Ortaköy ve Hamidiye Camileri ile Şeyh Zafir Külliyesi hakkında bilgi verilmesi. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
11 | Osmanlı mimarlığında yeni türler olarak Haydarpaşa ve Sirkeci tren istasyonları ve Selimiye kışlası hakanda bilgi verilmesi | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
12 | Osmanlı saray ve köşkleri hakkında bilgi verilerek, Edirne, Topkapı, Dolmabahçe, Beylerbeyi, Yıldız sarayları ile Küçüksu, Ihlamur kasırlarının anlatılması. Bir ayan sarayı olarak Doğubayezit İshakpaşa sarayının anlatılıp değerlendirilmesi. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
13 | Osmanlı saray ve köşkleri hakkında bilgi verilerek, Edirne, Topkapı, Dolmabahçe, Beylerbeyi, Yıldız sarayları ile Küçüksu, Ihlamur kasırlarının anlatılması. Bir ayan sarayı olarak Doğubayezit İshakpaşa sarayının anlatılıp değerlendirilmesi. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
14 | Osmanlı mimarlığında neo-klâsik eğilimler, Vedat ve Kemalettin Beyler. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
15 | Genel Değerlendirme | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Doğan Kuban, Osmanlı Mimarisi, İstanbul, 2007. | |
2 | Aras Neftçi, Laleli Külliyesi, (İTÜ Doktora Tezi) | |
3 | Oktay Aslanapa, Osmanlı Devri Mimarisi, İstanbul 2005. | |
4 | Ünver Rüstem, Ottoman Baroque: The Architectural Refashioning of Eighteenth-Century Istanbul (Princeton University Press, 2019). | |
5 | Doğan Kuban, Türk Barok Mimarisi Hakkında Bir Deneme, İstanbul. | |
6 | Rüçhan Arık, Batılılaşma Dönemi Anadolu Tasvir Sanatı. | |
7 | Tarkan Okçuoğlu, Osmanlı Mimarisi ve Sanatı, İstanbul Üniversitesi Açık Öğretim Yardımcı Ders Kitabı, | |
8 | Fuat ANDIÇ , Süphan ANDIÇ, Batıya Açılan Pencere Lale Devri, İstanbul 2006. | |
9 | Ahmet Refik Altınay, Lale Devri, İstanbul | |
10 | Uras Büke, Balyanlar: Osmanlı Mimarlığı ve Balyan Arşivi, İstanbul 2021. | |
11 | Pars Tuğlacı, Osmanlı Mimarlığı'nda Balyan Ailesi'nin Rolü, İstanbul 1993. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 6 | 6 | 36 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 6 | 6 | 36 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 3 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 4 | 32 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 166 |