|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | İLAHİYAT | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | ABDULLAH NAMLI (abdnamli@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ABDULLAH NAMLI, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı; İslam inanç esaslarını konu alan Kelam ilminin tarihi ve uluhiyete dair problemleri üzerinde, akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarda, yeterlilik kazandırmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Kelam ilminin tanımını, konusu ve amacını bilebilir. |
PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir PÇ-15 Eleştirel düşünebilme PÇ-16 Rasyonel düşünebilme PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir. PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar. PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Kelamın Uluhiyet konularını bilebilir ve tartışabilir. |
PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir. PÇ-15 Eleştirel düşünebilme PÇ-16 Rasyonel düşünebilme PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir. PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar. PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Peygamberlere olan ihtiyacı ve onların sıfatlarını tanımlayabilir ve ifade edebilir. |
PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir. PÇ-15 Eleştirel düşünebilme PÇ-16 Rasyonel düşünebilme PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir. PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar. PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Kutsal kitaplara ilişkin temel hususları bilebilir ve değerlendirebilir. |
PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir. PÇ-15 Eleştirel düşünebilme PÇ-16 Rasyonel düşünebilme PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir. PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar. PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-5 | Meleklerin temel niteliklerini, görevlerini ve insanla olan ilişkilerini tanımlayabilir ve ifade edebilir. |
PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir. PÇ-15 Eleştirel düşünebilme PÇ-16 Rasyonel düşünebilme PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir. PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar. PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-6 | Kıyamet, kabir ve ahiret hayatına ilişkin konuları dinî-aklî delilleriyle tanıyabilir ve bunları değerlendirebilir. |
PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir. PÇ-15 Eleştirel düşünebilme PÇ-16 Rasyonel düşünebilme PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir. PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar. PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-7 | Büyük Müsliman Türk Kelamcılarını tanıyabilir. |
PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir. PÇ-15 Eleştirel düşünebilme PÇ-16 Rasyonel düşünebilme PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir. PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar. PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-8 | Büyük Müslüman Türk kelamcılarının görüşlerini bilebilir. |
PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir. PÇ-15 Eleştirel düşünebilme PÇ-16 Rasyonel düşünebilme PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir. PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar. PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Tarihte önemli izler bırakmış Müslüman Türk Kelam alimlerinin görüşlerinden hareketle Kelam ilminin temel konuları işlenecektir. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Kelam ilmine giriş; Kelam ilminin tanımı, konusu, gayesi, metodu, diğer isimleri vb. | Anlatım |
| 2 | İmam-ı Azam Ebu Hanife Numan b. Sabit | Anlatım |
| 3 | Ebu Mansur Muhammed Matüridi | Anlatım |
| 4 | Ömer en-Nesefi | Anlatım |
| 5 | Ebü'l-Muin/Ebü'l-Main en-Nesefi | Anlatım |
| 6 | Ebü'l-Berekat en-Nesefi | Anlatım |
| 7 | Carullah ez-Zemehşeri el-Mu'tezili | Anlatım |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | İbn-i Hümam es-Sivasi | Anlatım |
| 10 | Hasan Çelebi el-Fenari ve Şemsüddin Molla Fenari | Anlatım |
| 11 | Şeyhulislam İbn-i Kemal | Anlatım |
| 12 | Kestelli Hocazade Muslihiddin Mustafa | Anlatım |
| 13 | Ali Kuşçu ve Abdullatif el-Harputi | Anlatım |
| 14 | Hızır Bey, Hayali Ahmed Efendi ve Şeyhulislam Mustafa Sabri | Anlatım |
| 15 | İzmirli İsmail Hakkı ve Ömer Nasuhi Bilmen | Anlatım |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Toprak, Süleyman-Gölcük Şerafeddin. Kelam, Tarih Ekoller Problemler. Konya: Tekin Kitabevi, 2019. | |
| 2 | Gölcük Şerafeddin. Kelam Tarihi. İstanbul: Kitap Dünyası Yayınları, 2018. | |
| 3 | Yurdagür, Metin. Kelam Tarihi. Ekoller-Şahıslar-Eserler. İstanbul: İFAV Yayınları, 2017. | |
| 4 | Altıntaş, Ramazan. Türk Kelamcıları. Konya-İstanbul: Çizgi Kitabevi Yayınları, 2017. | |
| 5 | Namlı, Abdullah. Kader İnancının Dini Temelleri. İstanbul: Rağbet Yayınları, 2019. | |
| 6 | Namlı, Abdullah. Kur’an’a Göre İnkâr. İstanbul-Trabzon: Kalem Yayınları, 2021. | |
| 7 | Namlı, Abdullah. Tekvîn ve Kulların Fiillerinin Yaratılışı. Ankara: İlahiyat Yayınları, 2021. | |
| 8 | Namlı, Abdullah. Allah’ın İlmi ve Mutlak Bilinmezlik. Ankara: İlahiyat Yayınları, 2022. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders Kitabı, Projeksiyon Cihazı | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 10 | 20 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 4 | 4 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 2 | 2 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 4 | 4 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 60 | ||