|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | İLAHİYAT | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | YAHYA YAŞAR (yahyayasar@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ZÜLFİKAR DURMUŞ, YAHYA YAŞAR, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Dersin amacı bütün dinlerin, felsefelerin, ideolojilerin ve dünya görüşlerinin kendilerini tanımlamak için birim almak, üzerinde durmak ve bir tanımlama yapmak zorunda oldukları temel kavramlar olan “Allah, Âlem ve İnsan” kavramları yardımıyla Kur’ân’ın dünya görüşünün ana hatlarıyla ortaya konulması, bu görüşle oluşturulan temel boyutlar olarak, Kur’ân’ın nazarî (itikâd, ahlâk) ve amelî (ibâdât, muâmelât, ukûbât) yönlerinin bütün alanlarıyla sistematik biçimde incelenerek, Kur’ân’ın bu alanlardaki evrensel nitelikli nihâî hedeflerinin belirlenmesidir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Dînin temel kavramları olan Allah, âlem ve insan kavramları hakkında genel bir bilgi sahibi olabilir. |
PÇ-4 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir. PÇ-16 Rasyonel düşünebilme PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Dinin çekirdek kavramları Allah, Âlem ve İnsan kavramları ile, bu kavramlardan her birini merkeze alan temel yaklaşımları ve aralarındaki temel ilişkileri sistematik biçimde ortaya koyarak, Kur’ân’ın dünya görüşünü karakteristik çizgileriyle tanıyabilir. |
PÇ-4 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir. PÇ-16 Rasyonel düşünebilme PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Dînin nazarî yönünün, onun rûhu; amelî yönünün ise onun bedeni olduğunu kavrayarak beden-ruh çatışmasını çözmüş bir birey ve eğitimci haline gelebilir. |
PÇ-4 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar PÇ-16 Rasyonel düşünebilme PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Dinin muamelat ve ukubat ile ilgili hükümleri öğrenebilir. |
PÇ-4 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir. PÇ-16 Rasyonel düşünebilme PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Kur’ân’ın Ana Temaları ve temel hükümleri | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Kur’ân’ın Ana Temaları: 1- Allah (Zâtı, İsimleri, Sıfatları, Fiilleri) | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
2 | Kur’ân’ın Ana Temaları: 2- Âlem (Allah-Âlem İlişkisi, Ğayb ve Şehâdet Âlemleri, Âfâkî ve Enfüsî Âlemler) | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
3 | Kur’ân’ın Ana Temaları: 3- İnsan (İnsanın Yaratılışı ve Dînî Sorumluluğu) | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
4 | Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 1- İtikat a-Tevhid: aa- Allah’ı Nefy ve İsbat Tutumları (Ateizm, Teizm, Deizm, Dualizm, Politeizm, Monoteizm, Panteizm, Pananteizm), ab- Tevhid Delilleri (Hudûs, İllet-Ma’lûl, İlk İllet, Hareket, İmkân, İnâyet, Ekmel Varlık, Gâye ve Nizâm, Fıtrat, İhtirâ’, İhyâ, Hikmet) | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
5 | Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 1- İtikat b- Nübüvvet (Melekler, Kitaplar ve Peygamberler) | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
6 | Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 1- İtikat c- Âhiret (Kıyâmet, Ba’s, Neşr ve Haşr, Amel Defterleri, Mahkeme, Mîzan ve Sevk, Cezâ ve Mükâfat, Cennet, Cehennem ve A’râf) | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
7 | Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 2- İbadet a- İbadet Kavramı ve İbadetin Temel Esasları | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 2- İbadet b- İbadet Çeşitleri | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
10 | Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 3- Ahlâk a- Ahlâk Teorileri ve Kur’ân’da Ahlâk Felsefesi | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
11 | Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 3- Ahlâk b- Kur’ân’da Ahlâkî Fiiller: Övülen ve Yerilen Fiiller | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
12 | Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 4. Muâmelât a- Kur’ân’da Toplumsal Düzen ve Hukuk | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
13 | Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 4. Muâmelât b- Kur’ân’da Hukuk, İktisat ve Siyaset İlkeleri | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
14 | Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 5. Ukûbât a- Kur’ân’da Ceza Hukukunun Esasları | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
15 | Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 5. Ukûbât b- Kısâs Hükümleri, Haddler ve Ta’zîr Cezaları | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Ahmet Öz, Kur'anın Ana Konuları, İstabbul: Ensar Yayınları, 2020. | |
2 | Abdullah Draz, Kur’ân’ın Anlaşılmasına Doğru, (Çev. Salih Akdemir), İstanbul, Mim Yayınları, 1983 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı ve klasik metinler |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 3 | 3 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 5 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 4 | 12 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 60 |