Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

İLAHİYAT FAKÜLTESİ / İLH367 - İLAHİYAT

Kodu: İLH367 Adı: KUR’AN’IN ANA KONULARI Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü İLAHİYAT
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı YAHYA YAŞAR (yahyayasar@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ZÜLFİKAR DURMUŞ, YAHYA YAŞAR,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Dersin amacı bütün dinlerin, felsefelerin, ideolojilerin ve dünya görüşlerinin kendilerini tanımlamak için birim almak, üzerinde durmak ve bir tanımlama yapmak zorunda oldukları temel kavramlar olan “Allah, Âlem ve İnsan” kavramları yardımıyla Kur’ân’ın dünya görüşünün ana hatlarıyla ortaya konulması, bu görüşle oluşturulan temel boyutlar olarak, Kur’ân’ın nazarî (itikâd, ahlâk) ve amelî (ibâdât, muâmelât, ukûbât) yönlerinin bütün alanlarıyla sistematik biçimde incelenerek, Kur’ân’ın bu alanlardaki evrensel nitelikli nihâî hedeflerinin belirlenmesidir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Dînin temel kavramları olan Allah, âlem ve insan kavramları hakkında genel bir bilgi sahibi olabilir. PÇ-4 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar
PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-16 Rasyonel düşünebilme
PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Dinin çekirdek kavramları Allah, Âlem ve İnsan kavramları ile, bu kavramlardan her birini merkeze alan temel yaklaşımları ve aralarındaki temel ilişkileri sistematik biçimde ortaya koyarak, Kur’ân’ın dünya görüşünü karakteristik çizgileriyle tanıyabilir. PÇ-4 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar
PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-16 Rasyonel düşünebilme
PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Dînin nazarî yönünün, onun rûhu; amelî yönünün ise onun bedeni olduğunu kavrayarak beden-ruh çatışmasını çözmüş bir birey ve eğitimci haline gelebilir. PÇ-4 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar
PÇ-16 Rasyonel düşünebilme
PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Dinin muamelat ve ukubat ile ilgili hükümleri öğrenebilir. PÇ-4 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar
PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-16 Rasyonel düşünebilme
PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Kur’ân’ın Ana Temaları ve temel hükümleri
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Kur’ân’ın Ana Temaları: 1- Allah (Zâtı, İsimleri, Sıfatları, Fiilleri) Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
2 Kur’ân’ın Ana Temaları: 2- Âlem (Allah-Âlem İlişkisi, Ğayb ve Şehâdet Âlemleri, Âfâkî ve Enfüsî Âlemler) Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
3 Kur’ân’ın Ana Temaları: 3- İnsan (İnsanın Yaratılışı ve Dînî Sorumluluğu) Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
4 Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 1- İtikat a-Tevhid: aa- Allah’ı Nefy ve İsbat Tutumları (Ateizm, Teizm, Deizm, Dualizm, Politeizm, Monoteizm, Panteizm, Pananteizm), ab- Tevhid Delilleri (Hudûs, İllet-Ma’lûl, İlk İllet, Hareket, İmkân, İnâyet, Ekmel Varlık, Gâye ve Nizâm, Fıtrat, İhtirâ’, İhyâ, Hikmet) Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
5 Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 1- İtikat b- Nübüvvet (Melekler, Kitaplar ve Peygamberler) Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
6 Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 1- İtikat c- Âhiret (Kıyâmet, Ba’s, Neşr ve Haşr, Amel Defterleri, Mahkeme, Mîzan ve Sevk, Cezâ ve Mükâfat, Cennet, Cehennem ve A’râf) Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
7 Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 2- İbadet a- İbadet Kavramı ve İbadetin Temel Esasları Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 2- İbadet b- İbadet Çeşitleri Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
10 Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 3- Ahlâk a- Ahlâk Teorileri ve Kur’ân’da Ahlâk Felsefesi Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
11 Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 3- Ahlâk b- Kur’ân’da Ahlâkî Fiiller: Övülen ve Yerilen Fiiller Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
12 Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 4. Muâmelât a- Kur’ân’da Toplumsal Düzen ve Hukuk Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
13 Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 4. Muâmelât b- Kur’ân’da Hukuk, İktisat ve Siyaset İlkeleri Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
14 Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 5. Ukûbât a- Kur’ân’da Ceza Hukukunun Esasları Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
15 Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 5. Ukûbât b- Kısâs Hükümleri, Haddler ve Ta’zîr Cezaları Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Ahmet Öz, Kur'anın Ana Konuları, İstabbul: Ensar Yayınları, 2020.
2 Abdullah Draz, Kur’ân’ın Anlaşılmasına Doğru, (Çev. Salih Akdemir), İstanbul, Mim Yayınları, 1983
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı ve klasik metinler

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 3 3
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 5 15
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 4 12
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 60