Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

İLAHİYAT FAKÜLTESİ / İLH449 - İLAHİYAT

Kodu: İLH449 Adı: İSLAM’IN YAYILIŞ TARİHİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü İLAHİYAT
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı İDRİS SÖYLEMEZ (idrissoylemez@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
KADİR ERBİL,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Doğuştan Günümüze İslam dininin yayılış tarihini hakkında yeterli düzeyde bilgi edinmek ve bu süreci genel hatlarıyla ortaya koymaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 İslam’ın ortaya çıkması ve yayılmasında Mekke ve Hicaz’ın yerini ve önemini kavrayabilme PÇ-1 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 İslam'ın doğuşu ve yayılmasında Makka ve Hicaz'ın önemini ve yerini anlama yeteneği PÇ-1 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 İslam dininin Arabistan’da yayılması sürecinde Arap Yarımadası ve civarındaki sosyal ve siyasi şartları fark edebilme PÇ-1 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Arap Yarımadası'nda ve yarımadanın çevresinde sosyal ve siyasal koşulların İslam'da Arap yayılımı sürecinde tanınması PÇ-1 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 İslam’ın Arabistan çevresindeki coğrafyalarda hızlı bir şekilde yayılmasının nedenlerini açıklayabilme PÇ-1 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
İslam Dini’nin Mekke’ye yayılmaya başlaması Hz. Peygamber’in Arap kabileleri İslam’a çağırması Arabistan dışındaki devletlere davet mektuplarının gönderilmesi Arap Yarımadasındaki kabilelerin İslam’a girişleri 5 Müslümanlığın Sasani İmparatorluğu topraklarında yayılması Müslümanlığın Bizans topraklarında yayılması İslam’ın Mısır ve Kuzey Afrika’da yayılması İslam’ın Horasan ve Maveraünnehr’de Yayılması İslam’ın Sind ve Hint coğrafyasında yayılması 10 Türkler’in İslamiyet ile tanışmaları Berberi Toplumunun İslamlaşması İslam’ın İspanya’da yayılması Uzak Doğu’da İslam’ın yayılması Modern dönemde muhtelif coğrafyalarda İslamın yayılması
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 İslam Dini’nin Mekke’ye yayılmaya başlaması anlatım
2 Hz. Peygamber’in Arap kabileleri İslam’a çağırması tartışma
3 Arabistan dışındaki devletlere davet mektuplarının gönderilmesi örnekleme
4 Arap Yarımadasındaki kabilelerin İslam’a girişleri anlatım
5 Müslümanlığın Sasani İmparatorluğu topraklarında yayılması anlatım
6 Müslümanlığın Bizans topraklarında yayılması anlatım
7 İslam’ın Mısır ve Kuzey Afrika’da yayılması anlatım
8 Ara Sınav
9 İslam’ın Horasan ve Maveraünnehr’de Yayılması anlatım
10 İslam’ın Sind ve Hint coğrafyasında yayılması anlatım
11 Türkler’in İslamiyet ile tanışmaları anlatım
12 Berberi Toplumunun İslamlaşması anlatım
13 İslam’ın İspanya’da yayılması anlatım
14 Uzak Doğu’da İslam’ın yayılması anlatım
15 Modern dönemde muhtelif coğrafyalarda İslamın yayılma anlatım
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 H. Dursun Yıldız, Doğuşundan Günümüze Büyük İslâm Tarihi II, İstanbul 1989
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
1. H. Algül, İslam Tarihi I-IV, İstanbul 1991 2. Adem Apak, Anahatlarıyla İslam Tarihi I-IV, İstanbul 2011 3. H. Dursun Yıldız, Doğuşundan Günümüze Büyük İslam Tarihi, İstanbul 1989. 4. Arnold T.W, İslamın Yayılış Tarihi, Ankara 1982. 5. Ebu’l-Fazl İzzeti, İslamın Yayılış Tarihine Giriş, İstanbul 2003

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 4 8
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 4 4
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 4 8
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 5 10
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 60