Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

İLAHİYAT FAKÜLTESİ / İLH453 - İLAHİYAT

Kodu: İLH453 Adı: ARAP DİL EKOLLERİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü İLAHİYAT
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MEHMET SIDDIK ÖZALP (mehmetozalp@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
MEHMET SIDDIK ÖZALP,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Arap dili gramerinin geçirdiği tarihi evreleri öğretmek ve gramer ekolleri hakkında öğrencilerin Arap dili konusunda bilgilendirilmelerini sağlamak amaçlanmıştır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Öğrenci Arap dil ekolleri hakkında bilgi sahibi olabilir. PÇ-13 Tarihi süreç içinde oluşmuş İslam Kültür ve Medeniyetini özgün nitelikleriyle kavratarak, tarihi ve kültürel mirasımıza ilişkin bir aidiyet duygusu ve bilinci geliştirebilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Öğrenciler, Arap dili gramerinin bir ilim olarak gelişimi süreci hakkında bilgi sahibi olabilir. PÇ-13 Tarihi süreç içinde oluşmuş İslam Kültür ve Medeniyetini özgün nitelikleriyle kavratarak, tarihi ve kültürel mirasımıza ilişkin bir aidiyet duygusu ve bilinci geliştirebilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Öğrencilerin Arap dili gramerinin bilgilerini pekiştirebilir. PÇ-13 Tarihi süreç içinde oluşmuş İslam Kültür ve Medeniyetini özgün nitelikleriyle kavratarak, tarihi ve kültürel mirasımıza ilişkin bir aidiyet duygusu ve bilinci geliştirebilme.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği, Arap dil ekolleri ve Arap dil grameri alanında yaşanan gelişmeler olarak belirlenmiştir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Nahiv ilminin kuruluş süreci ve ilk nahivciler rolü Anlatma Yöntemi
2 Basra dil ekolü kuruluşunda Basra şehrinin tarihi ve coğrafik rolü Anlatma Yöntemi
3 Basra dil ekolünün kurucusu Halil b. Ahmed el-Ferâhidî Anlatma Yöntemi
4 Nahiv ilminin temelleri: Amil-Ma’mûl Anlatma Yöntemi
5 Nahiv ilminin temelleri: Semâ’, ta’lil ve kıyas Anlatma Yöntemi
6 Sibveyeh ve Basra dil ekolündeki yeri Anlatma Yöntemi
7 el-Ahfeş el-Evsat ve öğrencileri Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Kutrub, Ebû Amr el-Cermî ve Ebu Osman el-Mâzinî Anlatma Yöntemi
10 el-Muberrid ve Basra dil ekolündeki yeri Anlatma Yöntemi
11 ez-Zeccâc,İbnu’s-Serrâc, es-Sîrâfî Anlatma Yöntemi
12 Kûfe Dil ekolü ve ilk kurucusu el-Kisâî Anlatma Yöntemi
13 Kûfe dil ekolünün temel özellikleri Anlatma Yöntemi
14 el-Ferrâ’ ve Kûfe dil ekolündeki yeri Anlatma Yöntemi
15 Sa’leb, Ebu Bekir el-Enbârî ve Kûfe dil ekolünün son temsilcileri Anlatma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Dayf, Şevkî. el-Medârisu’n-nahviyye. Kahire: Dâru’l-Maarif, 7. Basım, 1968.
2 el-Muhtar, Muhammed. Târihu’n-nahvi’l-Arabî fi’l-maşrik ve’l-mağrib. Beyrut: Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, 1971.
3 el-Hadisin, Hadîce. el-Medârisu’n-nahviyye. Ürdün: Dâru’l-Emel, 2001.
4 el-Enbârî, Ebu’l-Berekât Abdurrahman b. Muhammed. el-İnsâf fî mesâili’l-hilâf beyne’nahviyyîn: el-Basrîyyîn ve’l-kufîyyîn. Beyrut: Beyrut: Dâr-u İhyâ’i’t-Turâsi’l-Arabî, y.t.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 14 2 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 4 8
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 1 1
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 1 1 1
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 4 16
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 2 4
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 60