|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | İLAHİYAT | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MERTER RAHMİ TELKENAROĞLU (rahmitelkenaroglu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
MERTER RAHMİ TELKENAROĞLU, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı klasik İslam Miras hukukunu içerik, kaynak ve konuları bakımından Türk Medeni Hukuku ile mukayeseli olarak öğretmektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | İslâm Miras hukukundaki mirasçı olma sebeplerini açıklayabilir. |
PÇ-8 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını, mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırarak değerlendirebilir. PÇ-9 Bireysel, toplumsal ve küresel nitelikteki olay ve sorunlara, dini ve sosyal bilimlerin verileri doğrultusunda, tanımlama, kurgulama, değerlendirme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi. PÇ-10 Her çeşit bireysel, toplumsal hatta küresel nitelikli, felsefi, sosyal, psikolojik ve dini içerikli sorunları, temel kaynaklardan yararlanarak, bilimsel düzeyde araştırıp, analiz ve sentez yaparak, rapor haline getirebilme. PÇ-15 Eleştirel düşünebilme PÇ-16 Rasyonel düşünebilme |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | İslâm Miras hukukunda mirasçı olma şartlarını kavrayabilir. |
PÇ-8 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını, mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırarak değerlendirebilir. PÇ-9 Bireysel, toplumsal ve küresel nitelikteki olay ve sorunlara, dini ve sosyal bilimlerin verileri doğrultusunda, tanımlama, kurgulama, değerlendirme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi. PÇ-10 Her çeşit bireysel, toplumsal hatta küresel nitelikli, felsefi, sosyal, psikolojik ve dini içerikli sorunları, temel kaynaklardan yararlanarak, bilimsel düzeyde araştırıp, analiz ve sentez yaparak, rapor haline getirebilme. PÇ-15 Eleştirel düşünebilme PÇ-16 Rasyonel düşünebilme |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | İslâm Miras hukukunda mirasçı olma engellerini açıklayabilir. |
PÇ-8 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını, mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırarak değerlendirebilir. PÇ-9 Bireysel, toplumsal ve küresel nitelikteki olay ve sorunlara, dini ve sosyal bilimlerin verileri doğrultusunda, tanımlama, kurgulama, değerlendirme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi. PÇ-10 Her çeşit bireysel, toplumsal hatta küresel nitelikli, felsefi, sosyal, psikolojik ve dini içerikli sorunları, temel kaynaklardan yararlanarak, bilimsel düzeyde araştırıp, analiz ve sentez yaparak, rapor haline getirebilme. PÇ-15 Eleştirel düşünebilme PÇ-16 Rasyonel düşünebilme |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | İslâm Miras hukukunun miras sistemini tanıyabilir. |
PÇ-8 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını, mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırarak değerlendirebilir. PÇ-9 Bireysel, toplumsal ve küresel nitelikteki olay ve sorunlara, dini ve sosyal bilimlerin verileri doğrultusunda, tanımlama, kurgulama, değerlendirme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi. PÇ-10 Her çeşit bireysel, toplumsal hatta küresel nitelikli, felsefi, sosyal, psikolojik ve dini içerikli sorunları, temel kaynaklardan yararlanarak, bilimsel düzeyde araştırıp, analiz ve sentez yaparak, rapor haline getirebilme. PÇ-15 Eleştirel düşünebilme PÇ-16 Rasyonel düşünebilme |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu dersin içeriği İslam miras hukukunun genel prensipleri ve miras dağıtım yöntemidir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | İslâm Miras hukukunun kaynakları | Anlatma Yöntemi |
2 | İslâm Miras hukukunun temel ilkeleri | Anlatma Yöntemi |
3 | İslâm Miras hukukunda mirasçı olma sebepleri | Anlatma Yöntemi |
4 | İslâm Miras hukukunda mirasçı olma şartları (dede yetimi, varise vasıyyet) | Anlatma Yöntemi |
5 | İslâm Miras hukukunda mirasçı olma engelleri | Anlatma Yöntemi |
6 | İslâm Miras hukukunda miras dağıtım yöntemleri (âdile, reddiye, avliye) | Anlatma Yöntemi |
7 | İslâm Miras hukukunda mirasçıların çerçevesi | Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | İslâm Miras hukukunda mirasçıların miras payları | Anlatma Yöntemi |
10 | Mirasçı Nasbı ve Mirastan Mahrum Bırakma | Anlatma Yöntemi |
11 | Ashab-ı ferâiz | Anlatma Yöntemi |
12 | Asabe | Anlatma Yöntemi |
13 | Zevi l-Erhâm | Anlatma Yöntemi |
14 | Münasaha ve Sulh | Anlatma Yöntemi |
15 | Tehâruc ve haml kavramları | Anlatma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Hamza Aktan, Mukayeseli Islâm Miras Hukuku, Istanbul 1991 | |
2 | Ali Haydar Efendi, Teshîlü l-Ferâiz, Tekin Kitabevi Konya | |
3 | Ali himmet berki Islâm Hukukunda Ferâiz ve Intikali, Ankara 1985 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Önerilen kaynaklar, projeksiyon cihazı, bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 60 |