Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / FLS 304 - FELSEFE

Kodu: FLS 304 Adı: BİLİM TARİHİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü FELSEFE
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı CESUR PEHLEVAN (cesurpehlevan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
CESUR PEHLEVAN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bilimin doğasını öğrenmek; bilimin İlkçağ’dan günümüze kadar kaydettiği gelişimin izini sürmek, hangi etkenlerin bilimsel düşünceyi etkilediğini kavramak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Bilimsel bilginin genel özelliklerini anlar. PÇ-6 Bilim, kültür, sanat vb. alanlara ilişkin sorunlara felsefece yaklaşabilme, bu sorunları teşhis edebilme.
PÇ-7 Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin evrensel ve yerel sorunları incelerken disiplinlerarası bilgilerden faydalanabilme.
PÇ-9 Edinilen bilgiyi ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak aktarabilme
PÇ-12 Bilim tarihi alanında bilgi edinebilme, kaynak kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Bilimin uygarlıklara göre gelişim ve değişimini kavrar. PÇ-6 Bilim, kültür, sanat vb. alanlara ilişkin sorunlara felsefece yaklaşabilme, bu sorunları teşhis edebilme.
PÇ-7 Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin evrensel ve yerel sorunları incelerken disiplinlerarası bilgilerden faydalanabilme.
PÇ-12 Bilim tarihi alanında bilgi edinebilme, kaynak kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Dönemin yaşam koşulları, siyasal ve ekonomik yapısı bağlamında bilimi açıklar PÇ-5 İnsanlığın evrensel sorunlarını inceleyebilme ve yapılmış incelemeleri araştırabilme.
PÇ-6 Bilim, kültür, sanat vb. alanlara ilişkin sorunlara felsefece yaklaşabilme, bu sorunları teşhis edebilme.
PÇ-7 Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin evrensel ve yerel sorunları incelerken disiplinlerarası bilgilerden faydalanabilme.
PÇ-12 Bilim tarihi alanında bilgi edinebilme, kaynak kullanabilme.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bilimsel bilginin gelişim süreci. Tarihi bilgilerden yararlanarak bilimsel kuramların çeşitli dönemlerde doğuşu ve yayılışını, bilginlerin düşünce biçimlerini, bilimin felsefe, din ve sanat gibi diğer düşünsel etkinliklerle karşılıklı ilişkilerini. Bilime katkıda bulunmuş bilim adamlarının yaşamını, bilime katkılarını.Bilim ilk çağlardan bugüne gelinceye kadar geçirdiği aşamalar ve güçlükler.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Bilim tarih ilişkisi. •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap
2 Bilimin doğasını açıklama, bilim tarihinin önemini vurgulama. •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap
3 İlk uygarlıklarda bilim. •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap
4 Antik Yunan’da bilim. •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap
5 Helenistik Dönem'de bilim. •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap
6 Roma Döneminde bilim. •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap
7 Ortaçağ’da Bilim. •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Ortaçağ’da Bilim. •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap
10 Rönesans Döneminde bilim. •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap
11 Rönesans Döneminde bilim. •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap
12 Yakınçağda bilim. •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap
13 Yakınçağda bilim. •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap
14 Cumhuriyet Döneminde Türkiye'de Bilim. •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap
15 Genel değerlendirme. •Tartışma Yöntemi •Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 • Yıldırım, C. (1997). Bilim Tarihi, İstanbul: Remzi.
2 • Westfall, R. S. (1997). Modern Bilimin Oluşumu, çev. Duru, İ. H., Ankara: TÜBİTAK Yayınları.
3 Yörükoğulları E., vd.,(Editorler) Yörükoğulları E., İhsanoğlu E.M. (2002). Bilim ve Teknoloji Tarihi, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 3625 Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 2453, Eskişehir.
4 Tekeli S. vd.(2020).Bilim Tarihine Giriş, Nobel Yayınları, Ankara.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 8 24
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 8 24
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 3 9
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 3 9
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 110