|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | FELSEFE | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ARMAN BESLER (armanbesler@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, öğrenciye, modern göstergebilimin ve dilbilimin temel sorunlarını ve çözümleme yöntemlerini tanıtmak, metinde anlam inşasının farklı yüzlerini ve aşamalarını öğretmektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Göstergebilimin temel sorunlarını ve çözümleme aletlerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Göstergebilimin ve dilbilimin tarihi gelişimini açıklayabilir. |
PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. PÇ-12 Bilim tarihi alanında bilgi edinebilme, kaynak kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Felsefi anlam kuramları ile göstergebilimdeki işaret tartışmalarını bağlantılandırır. |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-14 Felsefe-dışı alanlardaki tartışmalara felsefi-mantıki yaklaşımda bulunabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Verili metinlere göstergebilim çözümlemesi yapabilir. |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-13 Metin okumalarında çıkarım yapılarını ayırt edebilme. PÇ-14 Felsefe-dışı alanlardaki tartışmalara felsefi-mantıki yaklaşımda bulunabilme. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Dil felsefesiyle yakından bağlantılı olan modern göstergebilim tartışmalarının tanıtılması; işaret/im, belirtme/ifade etme, gönderim, simgeleme, benzeştirim, metafor gibi kavramların açıklanması ve anlam oluşturma/yapma süreçlerinin yapısının çözümlenmesi; dilbilim ve göstergebilim disiplinleri arasındaki bağıntının ve bu disiplinlerin tarihi gelişimlerinin açıklanması; tarihi ve modern dil felsefecilerinin çalışmalarında göstergebilim sorunlarının yerinin belirlenmesi; metinde anlam oluşturma/yapmanın unsurlarının belirlenmesi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Göstergebilimin tanımı | Anlatma yöntemi |
2 | Göstergebilim sorunları ve kavramlarına geniş bakış | Anlatma yöntemi |
3 | Göstergebilimin tarihi | Anlatma yöntemi |
4 | Peirce'ün kuramı | Anlatma yöntemi |
5 | İşaret anlamı | Anlatma yöntemi |
6 | İşaret anlamı | Anlatma ve tartışma yöntemi |
7 | Gönderim | Anlatma yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Modern dilbilimin gelişimi | Anlatma yöntemi |
10 | Dilbilim kavramları ve sorunları | Anlatma yöntemi |
11 | Chomsky sonrası dilbilim | Anlatma yöntemi |
12 | Derin gramer ile mantıki çözümleme ilişkisi | Anlatma yöntemi |
13 | Derin gramer ile mantıki çözümleme ilişkisi | Tartışma yöntemi |
14 | Metinde anlam inşası | Anlatma yöntemi |
15 | Metinde anlam inşası | Tartışma yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Rifat, M. (2014). Göstergebilimin ABC’si, İstanbul: Say. | |
2 | Rifat, M. (2014). XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları 2: Temel Metinler, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. | |
3 | Saussure, F. d. (2001). Genel Dilbilim Dersleri, çev. Vardar, B., İstanbul: Multilingual. | |
4 | Eco, U. (2016). Açık Yapıt, çev. Esmer, T., İstanbul: Can. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitap |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 1 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 1 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 14 | 70 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 5 | 25 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 5 | 25 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 164 |