|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | COĞRAFYA | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | EMRE ELBAŞI (eelbasi@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı öğrencilerin; iklim koşullarını belirleyen iklim öğe ve etmenlerinden hava nemliliği ve yağışlar ve yağış miktarını etkileyen kara-deniz dağılışı, yükseklik, yerşekilleri, deniz akıntıları gibi etmenlerı incelenmektedir. Öğrencilerin dünyada farklı iklim koşullarının ortaya çıkmasında etkili olan ve esas olarak enerji değişimini sağlayan sistemleri büyükten küçüğe doğru (Rossby dalgaları, planetar cepheler, orta enlem depresyonları, tropikal siklonlar, tornadolar, orajlar) kavramasıdır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Hidrolojik çevrimin bile?enlerini analiz edebilme |
PÇ-4 İnsan-mekan etkileşiminin tespitinde yararlanılan başlıca araştırma yöntem ve tekniklerini kullanabilme, bu etkileşimin ifadesinde kullanılan görsel araçları (tablo, grafik, harita) vb hazırlayabilme ve gerekli araç gereçleri yazılımları kullabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Atmosferdeki nemin alansal ve zamansal dağılımını ve dünyanın enerji bürçesi üzerindeki rolünü kavrayabilme" |
PÇ-4 İnsan-mekan etkileşiminin tespitinde yararlanılan başlıca araştırma yöntem ve tekniklerini kullanabilme, bu etkileşimin ifadesinde kullanılan görsel araçları (tablo, grafik, harita) vb hazırlayabilme ve gerekli araç gereçleri yazılımları kullabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Bulutlar ve yağış gibi iklim elemanlarının oluşumunda etkili olan fiziksel süreçleri öğrenme |
PÇ-4 İnsan-mekan etkileşiminin tespitinde yararlanılan başlıca araştırma yöntem ve tekniklerini kullanabilme, bu etkileşimin ifadesinde kullanılan görsel araçları (tablo, grafik, harita) vb hazırlayabilme ve gerekli araç gereçleri yazılımları kullabilme. PÇ-7 Mekan ve mekanı oluşturan fiziki ve beşeri unsurlar arasında ilişki kurabilme ve bu ilişkileri yorumlayabilme becerisi PÇ-8 Sahip olduğu bilgi ve becerileri laboratuvar ve arazi çalışmaları ile bütünleştirebilme |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | İklimin şekillenmesinde temel etkenlerden olan hava kütleleri, basınç sistemleri ve desenleri ile olaylarının tanımlanması |
PÇ-10 Bölgesel dengesizlik, iklim değişikliği, kentleşme, küreselleşme, sürdürebilirlik, göç, çevre sorunları gibi konuları geniş bir bakış açısı ile yorumlayabilme PÇ-11 Coğrafi konuları, sistematik bir yaklaşımla ele alma, araştırma ve sunma becerisi PÇ-12 Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı ifade ederek iletişim kurabilme |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Yoğuşma Sis Bulutlar Yağışlar Yağışın nedenleri ve biçimleri Yağışın özellikleri yağış miktarını etkileyen etmenler Yağışın coğrafi dağılışı Yeryüzündeki basınç sistemleri, oluşum nedenleri ve dağılışı, Hava durumu, hava tipi ve iklim kavramları, Hava Kütleleri, Cepheler, Orta enlem siklonları ile ilgili hava durumları, Yerşekillerinin cephelere etkileri, Siklojenez alanları ve siklonların izlediği yollar, Modern Atmosfer Dolaşımı,Tropikal Siklonlar | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Buharlaşma ve Yağış etkinliği kavramı | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
2 | Yoğuşma | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
3 | Sis oluşumu, özellikleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
4 | Bulutlar | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
5 | Yağış oluşumu Yağış biçimleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
6 | Yağış miktarını etkileyen etmenler Yağışın coğrafi dağılışIar | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
7 | Yağış rejimi tipleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Hava kütleleri kavramının gelişimi Hava Kütleleri, Doğuş (Kaynak) bölgeleri ve sınıflandırmaları | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
10 | Hava kütlelerinin fiziksel özellikleri (sıcaklık nem ve kararlılık) | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
11 | Hava kütlelerinin coğrafi dağılışları Kuzey Yarımküredeki Hava Kütleleri (Özellikle Avrupa ve Asya Anakaraları ile Akdeniz Havzası) | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
12 | Cephe ve cephelerin meteorolojik özellikleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
13 | Orta enlem depresyonları | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
14 | Tropikal Siklonlar | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
15 | Oraj ve hortum oluşumu | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Barry R.G. and Chorley R. J. 1998. Atmosphere, Weather and Climate (7th edn), Routledge, London (409 pp.) | |
2 | Erlat E. 2009. İklim Sistemi ve İklim Değişmeleri. Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları No: 155, İzmir. | |
3 | Erol O. 1999. Genel Klimatoloji (Genişletilmiş 5. Basım). Çantay Kitabevi, İstanbul (399s.). | |
4 | Türkeş M. 2010. Klimatoloji ve Meteoroloji. Birinci Baskı, Kriter Yayınevi - Yayın No. 63, Fiziki Coğrafya Serisi No. 1, ISBN: 978-605-4613-26-7, 650 + XXII sayfa: İstanbul. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 5 | 25 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 5 | 25 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 3 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 4 | 32 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 144 |