|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | COĞRAFYA | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | EMRE ELBAŞI (eelbasi@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, bilgisayarlı harita tasarımının ana hatları hakkında genel bilgileri öğrencilere sağlamaktır. Ders, haritaların bilgisayar kullanarak harita yapılması ve analiz edilmesi üzerinde durmaktadır. Coğrafi bilginin kodlanması, saklanması ve sunulması. İnternet yoluyla mekansal veriye ulaşılması. Harita veri yapıları ve bunların dönüştürülmesi, Harita yapımında tasarım ve programlama konuları. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Haritaların bilgisayar ortamında analizini yapabilecektir |
PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme. PÇ-4 İnsan-mekan etkileşiminin tespitinde yararlanılan başlıca araştırma yöntem ve tekniklerini kullanabilme, bu etkileşimin ifadesinde kullanılan görsel araçları (tablo, grafik, harita) vb hazırlayabilme ve gerekli araç gereçleri yazılımları kullabilme. PÇ-5 Coğrafi Bilgi Sistemleri, uzaktan algılama vb coğrafi teknolojilerle çalışabilme. PÇ-9 Coğrafil verilerin toplanması, yorumlanması, değerlendirilmesi ve akademik yayın haline getirilmesi sürecinde bilimsel etik değerlere uygun hareket etme. PÇ-2 Coğrafya biliminin temel terimlerini kavrama ve coğrafi terminolojiyi yerinde kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Bilgisayar ortamında harita yapmayı kavrayabilecektir. |
PÇ-5 Coğrafi Bilgi Sistemleri, uzaktan algılama vb coğrafi teknolojilerle çalışabilme. PÇ-6 Disiplinler arasındaki çalışmaların önemini kavrama, bilgi ve becerilerini diğer disiplinlerle paylaşabilme ve ortak projelerde değerlendirebilme. PÇ-8 Sahip olduğu bilgi ve becerileri laboratuvar ve arazi çalışmaları ile bütünleştirebilme PÇ-9 Coğrafil verilerin toplanması, yorumlanması, değerlendirilmesi ve akademik yayın haline getirilmesi sürecinde bilimsel etik değerlere uygun hareket etme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Bilgisayar ortamında harita yapma konusunda tasarım yapabilecektir. |
PÇ-4 İnsan-mekan etkileşiminin tespitinde yararlanılan başlıca araştırma yöntem ve tekniklerini kullanabilme, bu etkileşimin ifadesinde kullanılan görsel araçları (tablo, grafik, harita) vb hazırlayabilme ve gerekli araç gereçleri yazılımları kullabilme. PÇ-5 Coğrafi Bilgi Sistemleri, uzaktan algılama vb coğrafi teknolojilerle çalışabilme. PÇ-9 Coğrafil verilerin toplanması, yorumlanması, değerlendirilmesi ve akademik yayın haline getirilmesi sürecinde bilimsel etik değerlere uygun hareket etme. PÇ-11 Coğrafi konuları, sistematik bir yaklaşımla ele alma, araştırma ve sunma becerisi |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bilgisayarlı kartografyanın kısa bir tarihi, Kartografik tasarımın temelleri, Dijital harita sembolojisi, Dijital Harita Tipografisi, Tematik harita türleri, Color-Use Guidelines, Üç boyutlu verinin haritalanması, Dijital grafikler, Harita veritabanları, Hareketli kartografya, İnteraktif kartografya, Dijital atlaslar, Uydu görüntüleri ve hava fotoğrafçılığı, Coğrafi görselleştirme | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Kartografik tasarımın temelleri | Anlatma, Tartışma, Uygulama |
2 | Dijital harita sembolojisi ve dijital harita tipografisi | Anlatma, Tartışma, Uygulama |
3 | Dijital harita sembolojisi ve dijital harita tipografisi | Anlatma, Tartışma, Uygulama |
4 | Tematik harita türleri | Anlatma, Tartışma, Uygulama |
5 | Color-Use Guidelines | Anlatma, Tartışma, Uygulama |
6 | Üç boyutlu verinin haritalanması | Anlatma, Tartışma, Uygulama |
7 | Üç boyutlu verinin haritalanması | Anlatma, Tartışma, Uygulama |
8 | Ara Sınav | |
9 | Dijital grafikler | Anlatma, Tartışma, Uygulama |
10 | Harita veritabanları | Anlatma, Tartışma, Uygulama |
11 | Hareketli kartografya | Anlatma, Tartışma, Uygulama |
12 | İnteraktif kartografya | Anlatma, Tartışma, Uygulama |
13 | Dijital atlaslar | Anlatma, Tartışma, Uygulama |
14 | Uydu görüntüleri ve hava fotoğrafçılığı | Anlatma, Tartışma, Uygulama |
15 | Coğrafi görselleştirme | Anlatma, Tartışma, Uygulama |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | CHRISMAN, N., 1997. Exploring Geographic Information Systems. Wiley DAVIS, D.E., 2000. GIS for Everyone. Esri Press | |
2 | Michael N. DeMers, 1997. Fundamentals of Geographic Information Systems. Wiley ESRI, 1995. Understanding GIS, Geoinformation International | |
3 | BURROUGH, P.A. and MCDONELL, R.A. 1998. Principles of Geographic Information Systems. Oxford Press | |
4 | LONGLEY, P.A., et.al, 2001. Geographic Information Systems and Science. Wiley JONES, C., 1997. GIS and Computer Cartography. Longman | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 5 | 25 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 5 | 25 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 3 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 4 | 32 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 144 |