|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | COĞRAFYA | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | NAZLI CEYLA ANADOLU KILIÇ (nazlianadolu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Toprak Coğrafyası'nın genel özelliklerini gösterip toprak erozonu ile nasıl mücadele edileceğini öğretmektir |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Afet-Tehlike-Risk kavramlarını açıklayabilir. Türkiye ve Dünyadaki güncel afet veri tabanları aracılığı ile afet sorgulaması yapabilir. Afet yönetimi ilkeleri hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme. PÇ-7 Mekan ve mekanı oluşturan fiziki ve beşeri unsurlar arasında ilişki kurabilme ve bu ilişkileri yorumlayabilme becerisi PÇ-2 Coğrafya biliminin temel terimlerini kavrama ve coğrafi terminolojiyi yerinde kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Yeryuvarının gelişimi ve yer sistemleri hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-2 Coğrafya biliminin temel terimlerini kavrama ve coğrafi terminolojiyi yerinde kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Jeofiziksel, Meteorolojik, Hidrolojik, Klimatolojik Doğal Afetler hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme. PÇ-6 Disiplinler arasındaki çalışmaların önemini kavrama, bilgi ve becerilerini diğer disiplinlerle paylaşabilme ve ortak projelerde değerlendirebilme. PÇ-7 Mekan ve mekanı oluşturan fiziki ve beşeri unsurlar arasında ilişki kurabilme ve bu ilişkileri yorumlayabilme becerisi PÇ-10 Bölgesel dengesizlik, iklim değişikliği, kentleşme, küreselleşme, sürdürebilirlik, göç, çevre sorunları gibi konuları geniş bir bakış açısı ile yorumlayabilme PÇ-2 Coğrafya biliminin temel terimlerini kavrama ve coğrafi terminolojiyi yerinde kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Toprak erozyonunun tanımı ve oluşumu, Toprak erozyonunun oluşmasında etkili olan doğal ve beşeri faktörler, Erozyonu kontrol metotları, Erozyon kontrolünde yararlı olan bitkiler, Erozyonun korunmasının sağladığı faydalar | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Tehlike-Afet-Risk Kavramları, Afet Türleri, Afet Veri Tabanları, Türkiye ve Dünyada Afet Örnekleri, Temel Afet Yönetimi İlkeleri ve Aşamaları | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap |
2 | Yeryuvarı, Yer Sistemleri ve İlişkileri | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap |
3 | Yerkürenin İç Yapısı, Levha Tektoniği, Deprem ve Deprem Oluşum Mekanizması | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap |
4 | Elastik Yenileme Kuramı, Faylanma ve Fay Tipleri, Deprem Dalgaları, Deprem Parametreleri, Deprem Türleri, Deprem Etkileri-Zararları | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap |
5 | Deprem Kuşakları, Dünya Tarihinin Önemli Depremleri, Paleotektonik-Neotektonik Dönem, Türkiye'nin Depremselliği, Türkiye'nin Neotektonik Dönemini Şekillendiren Ana Yapılar, Türkiye'de Meydana Gelen Önemli Depremler | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap |
6 | Tsunami, Dalga Hareketi-Dalga Türleri-Karakteristikleri, Tsunami-Dalga Karşılaştırılması, Tsunami Hareket Mekanizması-Parametreleri, Deprem Geometrisi ve Tsunami, Tsunami Erken Uyarı Sistemi ve Tsunami Önlemleri, Türkiye ve Dünyada Tsunami | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap |
7 | Volkanizma, Volkanizma Oluşum ve Dağılım Mekanizması, Volkanizma Sınıflandırılması, Volkanik Tehlikeler | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Hidrolojik-Meteorolojik-Hidrometeorolojik Doğa Olayları, Sel-Taşkın Kavramları, Sel-Taşkın Karşılaştırılması, Taşkın Özellikleri, Taşkın Türleri, Taşkın Zararları ve Alınması Gerekli Önlemler | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap |
10 | Kütle Hareketleri, Kütle Hareketlerinin Oluşum ve Gelişim Koşulları, Kütle Hareketlerinin Türleri ve Karşılaştırılmaları, Kütle Hareketlerini Önleme Yöntemleri | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap |
11 | Çığ, Çığ Oluşumu ve Türleri, Çığ Oluşumu Faktörleri, Çığ Patikası, Çığın Büyüklüğü ve Etkileri, Çığdan Korunma Yöntemleri | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap |
12 | Rüzgar ve Rüzgar Türleri, Fırtına ve Fırtına Türleri, Hortum, Tropikal Siklonlar ve Türleri-Farklılıkları | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap |
13 | Ekstrem Sıcaklıklar, Soğuk Dalga, Sıcak Dalga, Ağır Kış Koşulları | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap |
14 | Kuraklık, Kuraklığın Nedenleri-Dağılımı-Sonuçları Kuraklığa Karşı Alınması, Gerekli Önlemler, | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap |
15 | Genel değerlendirme | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | MATER, B., 1986. Toprak Oluşumu, Erozyon, ve Korunması. İst. Üniv. Yay. No:3465, İstanbul | |
2 | ŞAHİN, C., 1991. Türkiye Afetler Coğrafyası. Gazi Üniv. Yay. No:172, Gazi Eğitim Fak. Yay. No:21, Ankara. | |
3 | ÖZEY, R., 2001. Çevre Sorunları. Aktif Yayınevi, İstanbul. | |
4 | ATALAY, İ., 1989. Toprak Coğrafyası. Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi yayınları No.8, İzmir. | |
5 | ERGENE, A., 1997. Toprak Biliminin Esasları. Özeğitim Yay. No:27, Konya. | |
6 | MATER, B., 1998. Toprak Coğrafyası. Çantay Kitabevi, İstanbul. | |
7 | ROWELL, D. L., 1994. Soil Science: Methods and Applications. Longman Group Limited, UK. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 10 | 50 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 10 | 50 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 3 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 4 | 32 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 194 |