|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | COĞRAFYA | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | NEJDET ÖZBERK (nozberk@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, öğrencilere, hızla değişen günümüz dünyasında yaşanan gelişmeleri, değişimin dinamiklerini ve küreselleşmenin farklı tanım ve yaklaşımlar çerçevesindeki anlamını kavratmaktır. Ayrıca, yerel bağlamlar ve küreselleşmenin zorlayıcı gücü arasındaki etkleşim ve bunun sosyo-mekânsal yansımalarını/sonuçlarını yorumlayabilme becerisi kazandırmaktır. Her ne kadar küresel meseleler birbirinden tam olarak ayrılamasa da, ders boyunca belirgin bazı başlıklar halinde konu ele alınacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Değişimin temel özellik olduğu günümüz dünyasında, küresel ilişkileri çeşitli boyutlarıyla (kültürel, çevresel, ekonomik) yorumlayabilirler. |
PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme. PÇ-6 Disiplinler arasındaki çalışmaların önemini kavrama, bilgi ve becerilerini diğer disiplinlerle paylaşabilme ve ortak projelerde değerlendirebilme. PÇ-7 Mekan ve mekanı oluşturan fiziki ve beşeri unsurlar arasında ilişki kurabilme ve bu ilişkileri yorumlayabilme becerisi PÇ-2 Coğrafya biliminin temel terimlerini kavrama ve coğrafi terminolojiyi yerinde kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Küreselleşmenin farklı anlamlarını, olumlu ve olumsuz yönlerini öğrenerek kendi bakışaçılarını geliştirebilirler. |
PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme. PÇ-6 Disiplinler arasındaki çalışmaların önemini kavrama, bilgi ve becerilerini diğer disiplinlerle paylaşabilme ve ortak projelerde değerlendirebilme. PÇ-10 Bölgesel dengesizlik, iklim değişikliği, kentleşme, küreselleşme, sürdürebilirlik, göç, çevre sorunları gibi konuları geniş bir bakış açısı ile yorumlayabilme PÇ-13 Toplumsal sorumluluk ve mesleki etik bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlayabilme ve uygulayabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Dünyamızın güncel ve öncelikli meselelerine, yaratılan ikilikleri göz ardı etmeden (kuzey-güney, birinci dünya-üçüncü dünya, kalkınmış-gerikalmış, merkez-çevre vb.) ancak bunların ötesinde bakarak, küresel ilişkiler ağı hakkında gerçekçi bir fikir edinebilirler. |
PÇ-6 Disiplinler arasındaki çalışmaların önemini kavrama, bilgi ve becerilerini diğer disiplinlerle paylaşabilme ve ortak projelerde değerlendirebilme. PÇ-8 Sahip olduğu bilgi ve becerileri laboratuvar ve arazi çalışmaları ile bütünleştirebilme PÇ-10 Bölgesel dengesizlik, iklim değişikliği, kentleşme, küreselleşme, sürdürebilirlik, göç, çevre sorunları gibi konuları geniş bir bakış açısı ile yorumlayabilme PÇ-11 Coğrafi konuları, sistematik bir yaklaşımla ele alma, araştırma ve sunma becerisi PÇ-12 Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı ifade ederek iletişim kurabilme PÇ-13 Toplumsal sorumluluk ve mesleki etik bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlayabilme ve uygulayabilme. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Küreselleşmenin boyutları ve küreselleşme ile ilgili temel kavramlar. Günümüz küresele sorunları ve küreselleşme sürecinin sosyo-mekansal yansımaları | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Küreselleşmenin farklı tanımları | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
2 | Küreselleşme ile ilgili farklı süreçler | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
3 | Neo-liberalizm | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
4 | Politik Küreselleşme: Uluslararası Politik Kurum ve Kuruluşlar | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
5 | Ekonomik Küreselleşme I | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
6 | Ekonomik Küreselleşme II | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
7 | Ekonomik Küreselleşme III | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kültürel Küreselleşme | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
10 | Küresel İnsan Hareketliliği | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
11 | Küresel İnsan Hareketliliği | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
12 | Küreselleşmenin Çevresel Sonuçları | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
13 | Küresel Eşitsizlikler | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
14 | Küresel Dünyanın Geleceği | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
15 | Genel Değerlendirme | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | CHANDA, Nayan (2009) Küreselleşmenin Sıradışı Öyküsü: Tacirler, Vaizler, Maceraperestler ve Savaşçılar Globalizmi Nasıl Şekillendirdiler?. (Çeviren: D. CENKÇİLER) ODTÜ Yayıncılık, Ankara | |
2 | İrfan Kaygalak ve Şevket Işık (2007) “Kentleşmenin Yeni Ekonomik Boyutları” Ege Coğrafya Dergisi. 16 (1-2): 17-35 | |
3 | George Ritzer, (2020) Küresel Dünya. (Çeviren: M. PAKDEMİR). Ayrıntı Yayınları: İstanbul. | |
4 | Peter, Dickens (2015) Global Shift: Mapping the Changing Contours of World Economy. The Guilford Press. New York | |
5 | William Coleman ve Alina Sajed (2012) Fifty Key Thinkers on Globalization, Routledge: London. | |
6 | Erol Tümertekin ve Nazmiye Özgüç. (2020) Ekonomik Coğrafya: Küreselleşme ve Kalkınma, Çantay Kitabevi. İstanbul. | |
7 | Thomas Hylland Eriksen (2014) Globalization: Key Concepts. Oxford: Berg Publisher. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 10 | 50 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 10 | 50 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 3 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 4 | 32 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 194 |