|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | COĞRAFYA | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | AYSEL KEKİLLİOĞLU (akekillioglu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı öğrencilere coğrafyanın bir alt disiplini olarak sağlık ve sağlık sistemlerinin coğrafi boyutu ile ilgilenen medikal coğrafya hakkında temel bilgileri vermektir. Ders’te medikal coğrafya içindeki iki temel yaklaşım olan ekolojik yaklaşım ve sosyal yaklaşım hakkında uygulamalı örneklerle bilgi verilecektir. Medikal coğrafya çok disiplinli bir alan olduğu için diğer disiplinlerle ilişkisi üzerinde durulacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Sağlık, hastalık ve toplum ilişkisini coğrafi boyutuyla kavrayabililir |
PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-7 Mekan ve mekanı oluşturan fiziki ve beşeri unsurlar arasında ilişki kurabilme ve bu ilişkileri yorumlayabilme becerisi PÇ-2 Coğrafya biliminin temel terimlerini kavrama ve coğrafi terminolojiyi yerinde kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Çevresel değişimin sağlık üzerine etkilerini anlayabilir |
PÇ-4 İnsan-mekan etkileşiminin tespitinde yararlanılan başlıca araştırma yöntem ve tekniklerini kullanabilme, bu etkileşimin ifadesinde kullanılan görsel araçları (tablo, grafik, harita) vb hazırlayabilme ve gerekli araç gereçleri yazılımları kullabilme. PÇ-7 Mekan ve mekanı oluşturan fiziki ve beşeri unsurlar arasında ilişki kurabilme ve bu ilişkileri yorumlayabilme becerisi |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Hastalık ve risk faktörlerinin mekansal analizini yapabilir |
PÇ-8 Sahip olduğu bilgi ve becerileri laboratuvar ve arazi çalışmaları ile bütünleştirebilme PÇ-12 Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı ifade ederek iletişim kurabilme PÇ-13 Toplumsal sorumluluk ve mesleki etik bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlayabilme ve uygulayabilme. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Medikal Coğrafya’nın tanımı ve bileşenleri Medikal Coğrafya’nın tarihsel gelişimi Mekansal epidemiyoloji Sağlık Sistemlerinin Coğrafyası Hastalıkların mekansal analizi | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Medikal Coğrafya’nın tanımı ve bileşenleri | Anlatım ve Tarrışma Yöntemi, Soru Cevap |
2 | Medikal Coğrafya’nın tarihsel gelişimi | Anlatım ve Tarrışma Yöntemi, Soru Cevap |
3 | Hastalık ekolojisi | Anlatım ve Tarrışma Yöntemi, Soru Cevap |
4 | Ekolojik epidemiyoloji | Anlatım ve Tarrışma Yöntemi, Soru Cevap |
5 | İklim ve hava: Sağlığa etkileri | Anlatım ve Tarrışma Yöntemi, Soru Cevap |
6 | Çevre kirliliği ve sağlığa etkileri.Anlatım ve Tarrışma Yöntemi, Soru Cevap | Anlatım ve Tarrışma Yöntemi, Soru Cevap |
7 | Bulaşıcı hastalıklar | Anlatım ve Tarrışma Yöntemi, Soru Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Bulaşıcı olmayan hastalıklar | Anlatım ve Tarrışma Yöntemi, Soru Cevap |
10 | Hastalıkların mekandaki yayılımı | Anlatım ve Tarrışma Yöntemi, Soru Cevap |
11 | Sağlığın korunması ve tanıtımı | Anlatım ve Tarrışma Yöntemi, Soru Cevap |
12 | Sağlık sistemlerinin coğrafyası | Anlatım ve Tarrışma Yöntemi, Soru Cevap |
13 | Coğrafi Teknolojiler ve Medikal Coğrafya | Anlatım ve Tarrışma Yöntemi, Soru Cevap |
14 | Medikal Coğrafya’da mekansal analiz I | Anlatım ve Tarrışma Yöntemi, Soru Cevap |
15 | Medikal Coğrafya’da mekansal analiz II | Anlatım ve Tarrışma Yöntemi, Soru Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Meade, S. M., and Emch, M, 2010, Medical Geography, Third Edition, Guilford Pres. | |
2 | Brown, T., McLafferty, S., and Moon, G., 2010, A Companion to Health and Medical Geography, Blackwell Pub. | |
3 | Khan, O., 2003, Geographic Information Systems and Health Applications, Idea Publishing. | |
4 | Maheswaran, R., and Craglia, M., 2004, GIS in Public Health Practise, CRC Pres. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 2 | 6 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 2 | 6 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 3 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 6 | 4 | 24 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 92 |