|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | COĞRAFYA | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | AHMET UYSAL (ahmetuysal@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı, öğrencilerin Ortadoğu bölgesinin fiziki, beşeri ve ekonomik coğrafyasını tanımalarını, bölge içindeki farklılıkları nedenleriyle kavrayarak sonuçlarını açıklayabilmelerini sağlamaktır | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Ortadoğu kavramını, coğrafi sınırlarını kavrayabilir. |
PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-6 Disiplinler arasındaki çalışmaların önemini kavrama, bilgi ve becerilerini diğer disiplinlerle paylaşabilme ve ortak projelerde değerlendirebilme. PÇ-11 Coğrafi konuları, sistematik bir yaklaşımla ele alma, araştırma ve sunma becerisi |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Bölgenin Fiziki ve beşeri coğrafya unsurlarını ve farklılıklarını tanıyabilir. |
PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme. PÇ-7 Mekan ve mekanı oluşturan fiziki ve beşeri unsurlar arasında ilişki kurabilme ve bu ilişkileri yorumlayabilme becerisi PÇ-2 Coğrafya biliminin temel terimlerini kavrama ve coğrafi terminolojiyi yerinde kullanabilme. PÇ-11 Coğrafi konuları, sistematik bir yaklaşımla ele alma, araştırma ve sunma becerisi |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Bölgenin tarihsel süreç içindeki önemini anlayabilir |
PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-6 Disiplinler arasındaki çalışmaların önemini kavrama, bilgi ve becerilerini diğer disiplinlerle paylaşabilme ve ortak projelerde değerlendirebilme. PÇ-11 Coğrafi konuları, sistematik bir yaklaşımla ele alma, araştırma ve sunma becerisi |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Bölge içindeki coğrafi unsurlar arasındaki ilişkileri ve sonuçlarını geniş bir açıdan bakarak yorumlayabilir |
PÇ-6 Disiplinler arasındaki çalışmaların önemini kavrama, bilgi ve becerilerini diğer disiplinlerle paylaşabilme ve ortak projelerde değerlendirebilme. PÇ-10 Bölgesel dengesizlik, iklim değişikliği, kentleşme, küreselleşme, sürdürebilirlik, göç, çevre sorunları gibi konuları geniş bir bakış açısı ile yorumlayabilme PÇ-12 Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı ifade ederek iletişim kurabilme PÇ-13 Toplumsal sorumluluk ve mesleki etik bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlayabilme ve uygulayabilme. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Ortadoğu’nun Coğrafi sınırları, genel özellikleri, Ortadoğu’nun fiziki coğrafyası, Ortadoğu’nun Bölgesi’nin beşeri ve iktisadi özellikleri.Ortadoğu’nun tarihsel süreç içindeki önemi | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Ortadoğu kavramı ve bölgenin coğrafi sınırları | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
| 2 | Ortadoğu’nun tarihsel süreç içindeki üstlendiği roller | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
| 3 | Ortadoğu’nun yüzey şekilleri | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
| 4 | Ortadoğu’nun iklim ve doğal bitki örtüsü | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
| 5 | Ortadoğu’nun yakın tarihe genel bir bakış | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
| 6 | Nüfus miktarı, artışı ve bölgesel farklar | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
| 7 | Nüfusun etnik özellikleri | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Nüfusun coğrafi dağılışı ve nedenleri | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
| 10 | Kent yerleşmelerinin tarihsel gelişimi | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
| 11 | Petrolün keşfi ve sonuçları I | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
| 12 | Petrolün keşfi ve sonuçları II | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
| 13 | Ortadoğu’da su kaynaklarının önemi ve su sorunu | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
| 14 | Türkiye’nin Ortadoğu’ya yönelik politikaları | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
| 15 | Genel Değerlendirme | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | YERASIMOS, S. (1995): Milliyetler ve Sınırlar. İletişim Yayınları. İstanbul | |
| 2 | ULUATAM, Ö. (1998): Damlaya Damlaya: Ortadoğu’nun Su Sorunu. Türkiye iş Bankası Kültür yayınları No:372, Ankara | |
| 3 | TUNÇDİLEK, Necdet (1962): Güneybatı Asya. İstanbul Ün. Coğrafya Enstitüsü Yay. No:34, İstanbul | |
| 4 | ÖNGÖR, Sami (1965): Ortadoğu. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fak. Yay. No:185/167, Ankara | |
| 5 | GÖZENÇ, Selami (1996): Güneybatı Asya (Ortadoğu) Ülkeler Coğrafyası. Çantay Kitabevi. İstanbul. | |
| 6 | LEWIS, Bernard (1996): Ortadoğu: Hıristiyanlığın Doğuşundan Günümüze Ortadoğu’nun 2000 Yıllık Tarihi. Sabah Kitapları. İstanbul. | |
| 7 | İNAN, Yüksel (1994): “Sınır Aşan Suların Hukuksal Boyutları: Fırat ve Dicle”. Ankara Üniv. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, Ocak-Haziran 1994, No:1-2, . Ankara | |
| 8 | İBAROĞLU, Ayşegül (1999): “Ortadoğu ve Kuzey Afrika’da Suyun Ekonomi Politiği”. Jeoekonomi Dergisi. Cilt:1, Sayı:1, Ankara | |
| 9 | YILMAZ, Türel (1998): “Cumhuriyet Döneminde Türkiye’nin Ortadoğu’ya İlişkin Dış Politikasının Genel Bir Değerlendirmesi”. Türkiye Günlüğü Dergisi. Sayı: 52, s.43-52. Ankara. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Projeksiyon | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 5 | 6 | 30 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 6 | 30 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 3 | 18 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 4 | 32 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 140 | ||