Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / COG 313 - COĞRAFYA

Kodu: COG 313 Adı: ORTADOĞU COĞRAFYASI Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü COĞRAFYA
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı AHMET UYSAL (ahmetuysal@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin Ortadoğu bölgesinin fiziki, beşeri ve ekonomik coğrafyasını tanımalarını, bölge içindeki farklılıkları nedenleriyle kavrayarak sonuçlarını açıklayabilmelerini sağlamaktır

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Ortadoğu kavramını, coğrafi sınırlarını kavrayabilir. PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
PÇ-6 Disiplinler arasındaki çalışmaların önemini kavrama, bilgi ve becerilerini diğer disiplinlerle paylaşabilme ve ortak projelerde değerlendirebilme.
PÇ-11 Coğrafi konuları, sistematik bir yaklaşımla ele alma, araştırma ve sunma becerisi
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Bölgenin Fiziki ve beşeri coğrafya unsurlarını ve farklılıklarını tanıyabilir. PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme.
PÇ-7 Mekan ve mekanı oluşturan fiziki ve beşeri unsurlar arasında ilişki kurabilme ve bu ilişkileri yorumlayabilme becerisi
PÇ-2 Coğrafya biliminin temel terimlerini kavrama ve coğrafi terminolojiyi yerinde kullanabilme.
PÇ-11 Coğrafi konuları, sistematik bir yaklaşımla ele alma, araştırma ve sunma becerisi
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Bölgenin tarihsel süreç içindeki önemini anlayabilir PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
PÇ-6 Disiplinler arasındaki çalışmaların önemini kavrama, bilgi ve becerilerini diğer disiplinlerle paylaşabilme ve ortak projelerde değerlendirebilme.
PÇ-11 Coğrafi konuları, sistematik bir yaklaşımla ele alma, araştırma ve sunma becerisi
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Bölge içindeki coğrafi unsurlar arasındaki ilişkileri ve sonuçlarını geniş bir açıdan bakarak yorumlayabilir PÇ-6 Disiplinler arasındaki çalışmaların önemini kavrama, bilgi ve becerilerini diğer disiplinlerle paylaşabilme ve ortak projelerde değerlendirebilme.
PÇ-10 Bölgesel dengesizlik, iklim değişikliği, kentleşme, küreselleşme, sürdürebilirlik, göç, çevre sorunları gibi konuları geniş bir bakış açısı ile yorumlayabilme
PÇ-12 Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı ifade ederek iletişim kurabilme
PÇ-13 Toplumsal sorumluluk ve mesleki etik bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlayabilme ve uygulayabilme.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Ortadoğu’nun Coğrafi sınırları, genel özellikleri, Ortadoğu’nun fiziki coğrafyası, Ortadoğu’nun Bölgesi’nin beşeri ve iktisadi özellikleri.Ortadoğu’nun tarihsel süreç içindeki önemi
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ortadoğu kavramı ve bölgenin coğrafi sınırları Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
2 Ortadoğu’nun tarihsel süreç içindeki üstlendiği roller Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
3 Ortadoğu’nun yüzey şekilleri Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
4 Ortadoğu’nun iklim ve doğal bitki örtüsü Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
5 Ortadoğu’nun yakın tarihe genel bir bakış Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
6 Nüfus miktarı, artışı ve bölgesel farklar Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
7 Nüfusun etnik özellikleri Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Nüfusun coğrafi dağılışı ve nedenleri Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
10 Kent yerleşmelerinin tarihsel gelişimi Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
11 Petrolün keşfi ve sonuçları I Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
12 Petrolün keşfi ve sonuçları II Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
13 Ortadoğu’da su kaynaklarının önemi ve su sorunu Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
14 Türkiye’nin Ortadoğu’ya yönelik politikaları Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
15 Genel Değerlendirme Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 YERASIMOS, S. (1995): Milliyetler ve Sınırlar. İletişim Yayınları. İstanbul
2 ULUATAM, Ö. (1998): Damlaya Damlaya: Ortadoğu’nun Su Sorunu. Türkiye iş Bankası Kültür yayınları No:372, Ankara
3 TUNÇDİLEK, Necdet (1962): Güneybatı Asya. İstanbul Ün. Coğrafya Enstitüsü Yay. No:34, İstanbul
4 ÖNGÖR, Sami (1965): Ortadoğu. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fak. Yay. No:185/167, Ankara
5 GÖZENÇ, Selami (1996): Güneybatı Asya (Ortadoğu) Ülkeler Coğrafyası. Çantay Kitabevi. İstanbul.
6 LEWIS, Bernard (1996): Ortadoğu: Hıristiyanlığın Doğuşundan Günümüze Ortadoğu’nun 2000 Yıllık Tarihi. Sabah Kitapları. İstanbul.
7 İNAN, Yüksel (1994): “Sınır Aşan Suların Hukuksal Boyutları: Fırat ve Dicle”. Ankara Üniv. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, Ocak-Haziran 1994, No:1-2, . Ankara
8 İBAROĞLU, Ayşegül (1999): “Ortadoğu ve Kuzey Afrika’da Suyun Ekonomi Politiği”. Jeoekonomi Dergisi. Cilt:1, Sayı:1, Ankara
9 YILMAZ, Türel (1998): “Cumhuriyet Döneminde Türkiye’nin Ortadoğu’ya İlişkin Dış Politikasının Genel Bir Değerlendirmesi”. Türkiye Günlüğü Dergisi. Sayı: 52, s.43-52. Ankara.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 6 30
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 6 30
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 3 18
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 4 32
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 140