Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / COG 315 - COĞRAFYA

Kodu: COG 315 Adı: DAVRANIŞSAL COĞRAFYA Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü COĞRAFYA
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı AHMET UYSAL (ahmetuysal@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Mutlak mekan anlayışının sorgulanması, insan-mekan ilişkilerinde, mekanını insan davranışları üzerindeki etkisinin kavranması, nasıl herkes için daha yaşanabilir çevreler yaratılabileceği hakkında bilgi ve fikir sahibi olunması.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Mekânın yalnızca “mutlak” anlamda alınamayacağını kavrayabilir. PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme.
PÇ-4 İnsan-mekan etkileşiminin tespitinde yararlanılan başlıca araştırma yöntem ve tekniklerini kullanabilme, bu etkileşimin ifadesinde kullanılan görsel araçları (tablo, grafik, harita) vb hazırlayabilme ve gerekli araç gereçleri yazılımları kullabilme.
PÇ-7 Mekan ve mekanı oluşturan fiziki ve beşeri unsurlar arasında ilişki kurabilme ve bu ilişkileri yorumlayabilme becerisi
PÇ-11 Coğrafi konuları, sistematik bir yaklaşımla ele alma, araştırma ve sunma becerisi
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 İnsan-mekân/çevre ilişkilerine detereminist görüş dışında da bakabilirler. PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme.
PÇ-6 Disiplinler arasındaki çalışmaların önemini kavrama, bilgi ve becerilerini diğer disiplinlerle paylaşabilme ve ortak projelerde değerlendirebilme.
PÇ-7 Mekan ve mekanı oluşturan fiziki ve beşeri unsurlar arasında ilişki kurabilme ve bu ilişkileri yorumlayabilme becerisi
PÇ-2 Coğrafya biliminin temel terimlerini kavrama ve coğrafi terminolojiyi yerinde kullanabilme.
PÇ-11 Coğrafi konuları, sistematik bir yaklaşımla ele alma, araştırma ve sunma becerisi
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Mekânın zihinsel temsilini ve buna dayalı öznelliğini kavrayarak çevrelerine daha geniş bir açıdan bakabilirler. PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme.
PÇ-6 Disiplinler arasındaki çalışmaların önemini kavrama, bilgi ve becerilerini diğer disiplinlerle paylaşabilme ve ortak projelerde değerlendirebilme.
PÇ-8 Sahip olduğu bilgi ve becerileri laboratuvar ve arazi çalışmaları ile bütünleştirebilme
PÇ-11 Coğrafi konuları, sistematik bir yaklaşımla ele alma, araştırma ve sunma becerisi
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Basit bir zihinsel haritalama çalışması yapabilirler PÇ-4 İnsan-mekan etkileşiminin tespitinde yararlanılan başlıca araştırma yöntem ve tekniklerini kullanabilme, bu etkileşimin ifadesinde kullanılan görsel araçları (tablo, grafik, harita) vb hazırlayabilme ve gerekli araç gereçleri yazılımları kullabilme.
PÇ-9 Coğrafil verilerin toplanması, yorumlanması, değerlendirilmesi ve akademik yayın haline getirilmesi sürecinde bilimsel etik değerlere uygun hareket etme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Herkes için daha yaşanabilir mekânların/ortamların inşası konusunda fikir geliştirebilir, akıl yürütebilirler. PÇ-8 Sahip olduğu bilgi ve becerileri laboratuvar ve arazi çalışmaları ile bütünleştirebilme
PÇ-12 Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı ifade ederek iletişim kurabilme
PÇ-13 Toplumsal sorumluluk ve mesleki etik bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlayabilme ve uygulayabilme.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Davranışsal coğrafyanın ortaya çıkışı ve gelişmesi, mekanın zihinsel temsili, zihinsel haritalar, yere bağlılık ve yer kimliği, alansallık, Türkiye’de davranışsal coğrafya çalışmaları
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Coğrafyada davranışsal yaklaşımın ortaya çıkışı Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
2 Davranışsal Coğrafyanın araştırma alanları. Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
3 Mekânın algılanması ve temsili I Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
4 Mekânın algılanması ve temsili II Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
5 Zihinsel haritalar: Sınıf içi uygulama ve tartışma Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
6 Zihinsel haritalar: Özellikler ve Analiz Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
7 Zihinsel Haritalama çalışmalardan örnekler ve tartışma Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Kişisel mekân ve alansallık I Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
10 Kişisel mekân ve alansallık II. Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
11 Yere bağlılık ve yer kimliği I Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
12 Yere bağlılık ve yer kimliği II Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
13 Türkiye’de davranışsal coğrafya çalışmaları Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
14 Türkçe coğrafya literatürden örnekler Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
15 Türkçe coğrafya literatürden örnekler Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 ALİAĞAOGLU, A. 2007. “Davranışsal Coğrafyaya Bir Örnek: Ögrenci Merkezli Balıkesir Şehir İmaji”. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi: 17 (1): 17–44.
2 GOLD, J.R. 1980. An Introduction to Behavioral Geography. Oxford Universtiy Press. Oxford
3 GOLLEDGE, R. 2008. “Behavioral Geography and the Theoretical/Quantitative Revolution” Geographical Analysis 40 (2008) 239–257
4 GÖKTEN, C., İ. SÜDAŞ. 2014 “The Image of Australia: A Case Study on the Mental Maps of Turkish Immigrants in Sydney” Journal of Geography and Geology. Vol.6, No.2 pp.82-92
5 GÖREGENLİ, M. 2010. Çevre Psikolojisi: İnsan-Mekân İlişkileri. İstanbul Bilgi Üniveristesi Yayınları. İstanbul.
6 KARAKUŞ, P. 2007. İzmir Kültürpark'ının İzmirliler Açısından Anlamı ve Kültürpark Hakkındaki Temsilleri. Ege Üniveristesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayımlanmamış Yükseklisans Tezi. İzmir
7 YNCH, K. 2010. Kent İmgesi. Yapı Kredi Yayınları. İstanbul
8 ÖMÜRİŞ, E. 2007. Bir Kamusal Alan Olarak Konak Meydanı’nın Mekân Kullanımı Açısından İncelenmesi. Ege Üniveristesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayımlanmamış Yükseklisans Tezi. İzmir
9 ÜDAŞ, İ., M. GÖREGENLİ. 2012. “Cognitive Maps of Europe: Geographical Knowledge of Turkish Geography Students”. European Journal of Geography, 3(1), 41-56
10 TUNCEL, H. 2002. “Türk Öğrencilerin Zihin Haritalarında İslam Ülkeleri” Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi: 12 (2): 83–103
11 TÜMERTEKİN. E., N. ÖZGÜÇ. 2012. Beşeri Coğrafya: İnsan, Kültür, Mekân. Çantay Kitabevi. İstanbul (Davranışsal Coğrafya bölümü)
12 TOLUN, B. 1980. “Davranışlara Yönelik Coğrafya: Aglo-Saksonların ‘Behavioral Geography’si ve Sosyo-Ekonomik Deneyimleri”. Istanbul Üniversitesi Cografya Enstitusu Dergisi: 23: 257–278
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 6 30
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 6 30
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 3 18
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 4 32
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 140