Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / COG 416 - COĞRAFYA

Kodu: COG 416 Adı: TÜRKİYE'DE ULUSLARARASI NÜFUS HAREKETLERİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü COĞRAFYA
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı AHMET UYSAL (ahmetuysal@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Göç sistemleri içerisinde Türkiye’nin değişmekte olan konumunu anlamak. Türkiye’nin geçirdiği farklı göç dönemlerini ayırt etmek ve günümüde Türkiye’den dışarıya ve Türkiye’ye doğru yaşanan nüfus hareketlerinin çeşitliliğini ve bunlara yol açan dinamikleri kavramak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Bu dersi aldıktan sonra öğrenciler, uluslararası nüfus hareketleri açısından Türkiye’nin farklı dönemlerini ayırt edebilirler PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme.
PÇ-8 Sahip olduğu bilgi ve becerileri laboratuvar ve arazi çalışmaları ile bütünleştirebilme
PÇ-9 Coğrafil verilerin toplanması, yorumlanması, değerlendirilmesi ve akademik yayın haline getirilmesi sürecinde bilimsel etik değerlere uygun hareket etme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Türkiye’nin özellikle 1990’lı yıllarla birlikte tecrübe ettiği farklı göç akımlarını öğrenerek, bunun yol açtığı çeşitliliği kavrarlar. PÇ-7 Mekan ve mekanı oluşturan fiziki ve beşeri unsurlar arasında ilişki kurabilme ve bu ilişkileri yorumlayabilme becerisi
PÇ-10 Bölgesel dengesizlik, iklim değişikliği, kentleşme, küreselleşme, sürdürebilirlik, göç, çevre sorunları gibi konuları geniş bir bakış açısı ile yorumlayabilme
PÇ-11 Coğrafi konuları, sistematik bir yaklaşımla ele alma, araştırma ve sunma becerisi
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Türkiye’nin bir göç ülkesine dönüştüğü gerçeğinden yola çıkarak göç politikaları hakkında fikir sahibi olabilir ve yorum yapabilirler. PÇ-6 Disiplinler arasındaki çalışmaların önemini kavrama, bilgi ve becerilerini diğer disiplinlerle paylaşabilme ve ortak projelerde değerlendirebilme.
PÇ-8 Sahip olduğu bilgi ve becerileri laboratuvar ve arazi çalışmaları ile bütünleştirebilme
PÇ-11 Coğrafi konuları, sistematik bir yaklaşımla ele alma, araştırma ve sunma becerisi
PÇ-12 Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı ifade ederek iletişim kurabilme
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Cumhuriyet’in ilanından günümüze yaşanan başlıca göç dönemleri: Ulus-devlet inşaası (1920’lerden 1960’lara), Batı Avrupa’ya işgücü göçü (1960’lar – 1970’ler), Aile birleşmeleri ve işgücü göçünün yön değiştirmesi (1970’ler – 1980’ler), göçün politizasyonu, Sovet Sonrası göç süreçleri ve göç alan bir ülke olarak Türkiye (1990’lar ve 2000’ler)
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Osmanlı İmparatorluğunun çöküş döneminde yaşanan büyük nüfus hareketleri
2 1920’ler: Ulus Devlet İnşası aşamasında göç politikaları: Türkiye- Yunanistan arası nüfus mübadelesi Anlatım, Power Point sunumu, tartışma
3 Bulgaristan Kaynaklı Göçler Anlatım, Power Point sunumu, tartışma
4 1950’ler: Azınlıkların Türkiye’yi terki Anlatım, Power Point sunumu, tartışma
5 1960’lar: Batı Avrupa’ya iş gücü göçleri Anlatım, Power Point sunumu, tartışma
6 1970’ler: İşçi Alımının durdurulması ve aile birleşmeleri Anlatım, Power Point sunumu, tartışma
7 Türkiye’den iş gücünün yön değiştirmesi Anlatım, Power Point sunumu, tartışma
8 Ara Sınav
9 1980’ler: Avrupa’ya göçün politik hale gelmesi Anlatım, Power Point sunumu, tartışma
10 1990’lar: Sovyet sonrası göç hareketleri Anlatım, Power Point sunumu, tartışma
11 Düzensiz göçler için bir geçiş ülkesi olarak Türkiye Anlatım, Power Point sunumu, tartışma
12 Düzensiz göçler için bir geçiş ülkesi olarak Türkiye Anlatım, Power Point sunumu, tartışma
13 Türkiye’ye emek göçü: Kadın Göçmenler Anlatım, Power Point sunumu, tartışma
14 Turizmle bağlantılı göçler: Avrupa’dan Türkiye kıyılarına emeklilik göçü Anlatım, Power Point sunumu, tartışma
15 Tartışma: Bir Göçler ülkesi olarak Türkiye Anlatım, Power Point sunumu, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 BADAN-UNAT, N. 2006. Bitmeyen Göç: Konuk İşçilikten Ulusötesi Yurttaşlığa. İstanbul Bilgi Üniverisitesi Yayınları.
2 İstanbul AKGÜNDÜZ, A. 1999. “Osmanlı İmparatorluğu ve Dış Göçler, 1783-1922”, Toplum ve Bilim, Sayı: 80
3 DENİZ, A., ÖZGÜR, M. 2010. “Rusya’dan Türkiye’ye Ulusaşırı Göç: Antalya’daki Rus Göçmenler” Ege Coğrafya Dergisi 19/1 (2): 13-30
4 MUTLUER, M. 2003. Uluslararası Göçler ve Türkiye. Çantay Kitabevi. İstanbul
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 6 30
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 6 30
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 3 18
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 4 32
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 140