|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | COĞRAFYA | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | AHMET UYSAL (ahmetuysal@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Göç sistemleri içerisinde Türkiye’nin değişmekte olan konumunu anlamak. Türkiye’nin geçirdiği farklı göç dönemlerini ayırt etmek ve günümüde Türkiye’den dışarıya ve Türkiye’ye doğru yaşanan nüfus hareketlerinin çeşitliliğini ve bunlara yol açan dinamikleri kavramak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Bu dersi aldıktan sonra öğrenciler, uluslararası nüfus hareketleri açısından Türkiye’nin farklı dönemlerini ayırt edebilirler |
PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme. PÇ-8 Sahip olduğu bilgi ve becerileri laboratuvar ve arazi çalışmaları ile bütünleştirebilme PÇ-9 Coğrafil verilerin toplanması, yorumlanması, değerlendirilmesi ve akademik yayın haline getirilmesi sürecinde bilimsel etik değerlere uygun hareket etme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Türkiye’nin özellikle 1990’lı yıllarla birlikte tecrübe ettiği farklı göç akımlarını öğrenerek, bunun yol açtığı çeşitliliği kavrarlar. |
PÇ-7 Mekan ve mekanı oluşturan fiziki ve beşeri unsurlar arasında ilişki kurabilme ve bu ilişkileri yorumlayabilme becerisi PÇ-10 Bölgesel dengesizlik, iklim değişikliği, kentleşme, küreselleşme, sürdürebilirlik, göç, çevre sorunları gibi konuları geniş bir bakış açısı ile yorumlayabilme PÇ-11 Coğrafi konuları, sistematik bir yaklaşımla ele alma, araştırma ve sunma becerisi |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Türkiye’nin bir göç ülkesine dönüştüğü gerçeğinden yola çıkarak göç politikaları hakkında fikir sahibi olabilir ve yorum yapabilirler. |
PÇ-6 Disiplinler arasındaki çalışmaların önemini kavrama, bilgi ve becerilerini diğer disiplinlerle paylaşabilme ve ortak projelerde değerlendirebilme. PÇ-8 Sahip olduğu bilgi ve becerileri laboratuvar ve arazi çalışmaları ile bütünleştirebilme PÇ-11 Coğrafi konuları, sistematik bir yaklaşımla ele alma, araştırma ve sunma becerisi PÇ-12 Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı ifade ederek iletişim kurabilme |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Cumhuriyet’in ilanından günümüze yaşanan başlıca göç dönemleri: Ulus-devlet inşaası (1920’lerden 1960’lara), Batı Avrupa’ya işgücü göçü (1960’lar – 1970’ler), Aile birleşmeleri ve işgücü göçünün yön değiştirmesi (1970’ler – 1980’ler), göçün politizasyonu, Sovet Sonrası göç süreçleri ve göç alan bir ülke olarak Türkiye (1990’lar ve 2000’ler) | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Osmanlı İmparatorluğunun çöküş döneminde yaşanan büyük nüfus hareketleri | |
2 | 1920’ler: Ulus Devlet İnşası aşamasında göç politikaları: Türkiye- Yunanistan arası nüfus mübadelesi | Anlatım, Power Point sunumu, tartışma |
3 | Bulgaristan Kaynaklı Göçler | Anlatım, Power Point sunumu, tartışma |
4 | 1950’ler: Azınlıkların Türkiye’yi terki | Anlatım, Power Point sunumu, tartışma |
5 | 1960’lar: Batı Avrupa’ya iş gücü göçleri | Anlatım, Power Point sunumu, tartışma |
6 | 1970’ler: İşçi Alımının durdurulması ve aile birleşmeleri | Anlatım, Power Point sunumu, tartışma |
7 | Türkiye’den iş gücünün yön değiştirmesi | Anlatım, Power Point sunumu, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | 1980’ler: Avrupa’ya göçün politik hale gelmesi | Anlatım, Power Point sunumu, tartışma |
10 | 1990’lar: Sovyet sonrası göç hareketleri | Anlatım, Power Point sunumu, tartışma |
11 | Düzensiz göçler için bir geçiş ülkesi olarak Türkiye | Anlatım, Power Point sunumu, tartışma |
12 | Düzensiz göçler için bir geçiş ülkesi olarak Türkiye | Anlatım, Power Point sunumu, tartışma |
13 | Türkiye’ye emek göçü: Kadın Göçmenler | Anlatım, Power Point sunumu, tartışma |
14 | Turizmle bağlantılı göçler: Avrupa’dan Türkiye kıyılarına emeklilik göçü | Anlatım, Power Point sunumu, tartışma |
15 | Tartışma: Bir Göçler ülkesi olarak Türkiye | Anlatım, Power Point sunumu, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | BADAN-UNAT, N. 2006. Bitmeyen Göç: Konuk İşçilikten Ulusötesi Yurttaşlığa. İstanbul Bilgi Üniverisitesi Yayınları. | |
2 | İstanbul AKGÜNDÜZ, A. 1999. “Osmanlı İmparatorluğu ve Dış Göçler, 1783-1922”, Toplum ve Bilim, Sayı: 80 | |
3 | DENİZ, A., ÖZGÜR, M. 2010. “Rusya’dan Türkiye’ye Ulusaşırı Göç: Antalya’daki Rus Göçmenler” Ege Coğrafya Dergisi 19/1 (2): 13-30 | |
4 | MUTLUER, M. 2003. Uluslararası Göçler ve Türkiye. Çantay Kitabevi. İstanbul | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 6 | 30 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 6 | 30 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 3 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 4 | 32 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 140 |