|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | PEYZAJ MİMARLIĞI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ESRA ÖZHANCI (eozhanci@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı; öğrencilere tasarıma ilişkin kavramların tanımı ve tasarım ilkeleri hakkında bilgi vermek, onlara temel tasar elemanları ve ilkelerini, bunların tasarım süreci içinde nasıl kullanıldığını öğretmek ve kavramsal tasarım sürecinin öğrenciler tarafından yürütülen uygulamalarda belirlenen problemlere çözüm arayarak anlaşılmasını sağlamak |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Tasarım elemanlarını ve ilkelerini amaca uygun alanlarda kullanabileceklerdir |
PÇ-1 Alanında edindiği temel tasarım ve planlamaya ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak sürdürülebilirlik temelinde peyzaj planlama, tasarım ve uygulama yapabilme
PÇ-4 Doğal ve egzotik bitki türlerinin tanınması, üretimi, estetik, işlevsel ve ekolojik amaçlar doğrultusunda planlanması/tasarımı, korunması ve peyzaj mimarlığı mesleki problemlerine uygulama becerisine sahip olabilme PÇ-9 Farklı ölçeklerdeki kentsel ve kırsal alanların kullanıcı ihtiyaçlarına bağlı olarak ekolojik, estetik ve işlevsel ilkeler doğrultusunda planlanması, tasarlanması ve detaylandırılmasına ait bilgileri kullanabilme PÇ-12 Fikirlerini ve çözüm önerilerini sözlü, yazılı ve grafik anlatım teknikleri kullanarak anlatabilme |
Performans Ödevi |
DÖÇ-2 | Farklı ilkeler doğrultusunda tasarım elemanlarını açık mekan ölçeğinde kurgulayabileceklerdir. |
PÇ-1 Alanında edindiği temel tasarım ve planlamaya ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak sürdürülebilirlik temelinde peyzaj planlama, tasarım ve uygulama yapabilme
PÇ-4 Doğal ve egzotik bitki türlerinin tanınması, üretimi, estetik, işlevsel ve ekolojik amaçlar doğrultusunda planlanması/tasarımı, korunması ve peyzaj mimarlığı mesleki problemlerine uygulama becerisine sahip olabilme PÇ-9 Farklı ölçeklerdeki kentsel ve kırsal alanların kullanıcı ihtiyaçlarına bağlı olarak ekolojik, estetik ve işlevsel ilkeler doğrultusunda planlanması, tasarlanması ve detaylandırılmasına ait bilgileri kullanabilme PÇ-12 Fikirlerini ve çözüm önerilerini sözlü, yazılı ve grafik anlatım teknikleri kullanarak anlatabilme PÇ-14 3 Boyutlu düşünebilme, tasarım konularında yaratıcı olabilme |
Performans Ödevi |
DÖÇ-3 | Bireysel algıları gelişecek ve zamanı kullanma, alınan sorumluluğu yerine getirme gibi beceriler kazanacaklar. |
PÇ-1 Alanında edindiği temel tasarım ve planlamaya ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak sürdürülebilirlik temelinde peyzaj planlama, tasarım ve uygulama yapabilme
PÇ-4 Doğal ve egzotik bitki türlerinin tanınması, üretimi, estetik, işlevsel ve ekolojik amaçlar doğrultusunda planlanması/tasarımı, korunması ve peyzaj mimarlığı mesleki problemlerine uygulama becerisine sahip olabilme PÇ-9 Farklı ölçeklerdeki kentsel ve kırsal alanların kullanıcı ihtiyaçlarına bağlı olarak ekolojik, estetik ve işlevsel ilkeler doğrultusunda planlanması, tasarlanması ve detaylandırılmasına ait bilgileri kullanabilme PÇ-12 Fikirlerini ve çözüm önerilerini sözlü, yazılı ve grafik anlatım teknikleri kullanarak anlatabilme PÇ-14 3 Boyutlu düşünebilme, tasarım konularında yaratıcı olabilme |
Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Tasarım tanımı, kavramları ve ilkeleri; birlik, egemenlik, denge, tekrar, geçiş ve derecelenme; mekan kavramı, iki ve üç boyutlu çalışmalarda mekansal örgütlenme ve mekan geometrisi İşlev, biçim ve strüktüre giriş anlatılacak.Mekan örgütlenmesine ilişkin kavramların tasarım problemine dönüştürülerek, öğrenci tarafından çözümlenmesi ve bunların eleştirilmesi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Temel tasarım nedir? Tasarım Elemanları ve dersin uygulamalarına ilişkin genel bilgiler | Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Şekil anlatımları elde edilme yolları; tasarım elemanlarından nokta, çizgi, yön kullanılması; 1 ve 2 nolu problemler çözüm ve eleştiriler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
3 | Şekil anlatımları elde etme yolları; tasarım elemanlarından ölçü, biçim kullanılması; 3 ve 4 nolu problemler çözüm ve eleştiriler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
4 | Şekil anlatımları elde etme yolları; tasarım elemanlarından Değer, Doku kullanılması; 5 ve 6 nolu problemler çözüm ve eleştiriler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
5 | Tasar öğelerinin dış mekan ölçeğinde ve değişik ilkeler doğrultusunda organize edilmesi, şekil-zemin anlatımları. 7 nolu problem çözüm ve eleştiriler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
6 | Şekil anlatımları elde etme yolları; derinlik anlatımı, çizgisellik ve etkili çevre yolu ile derinlik elde etme, 8 ve 9 nolu problemler, çözüm ve eleştiri. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
7 | Temel tasar ilkelerinden tam tekrar ve dönüşümlü tekrar. 10 ve 11 nolu problem, çözüm ve eleştiri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
8 | Ara Sınav | |
9 | Koram (hiyerarşi) ve organizasyon ilkeleri, merkezsel, eksensel ve çevresel koram. 12 ve 13 nolu problem, çözüm ve eleştiri. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
10 | Tasarımda birlik, denge ve egemenlik. Geçiş ilkesiyle (alt yol) egemenlik sağlama. 14 ve 15 nolu problem, çözüm ve eleştiri. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
11 | Tasarımda birliği karşıtlık yolu ile elde etme, şekilsel denge. 16 ve 17 nolu problem, çözüm ve eleştiri. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
12 | Mekan çeşitleri ve elde edilme yolları. Fonksiyon, ölçü ve ışık üç boyutu, ortamda birliği sağlama. 18 nolu problem çözümü ve eleştiri. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
13 | Mekanın düşey ve yatay sistemlerle sınırlandırılması. 19 nolu problem çözümü ve eleştiri. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
14 | Plastik malzeme kullanılarak egemenlik, denge ve birlik ilkesiyle mekan elde etme. 20 nolu problem çözümü ve eleştiri. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
15 | Tüm yarıyıl boyunca verilen, çözülen ve eleştirilen tasarımlara uygun olarak verilen bir binanın giriş ve sirkülasyon çözümlerinin yapılması. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Güngör, H., Temel Tasar, Afa Matbaacılık, İstanbul, 1983. | |
2 | Gürer, L., Temel Tasarım, İ.T.Ü. Miamrlık Fakültesi, 1990. | |
3 | Divanlıoğlu, D., Temel Tasar Tasar’ın Öğe ve İlkeleri, Birsen Yayınevi, İstanbul, 1997. | |
4 | Booth, N. K. 1990; Basic Elements of Landscape Architectural Design, Prospect Heights, Waveland Press | |
5 | Graves, M. 1951; The Art of Color and Design, The Maple Press Company, New York | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitap, görsel sunu, tasarım gereçleri |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 30 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | Her hafta | 2 | 20 |
9.Proje | |||
Final Sınavı | 14 | 2 | 50 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 4 | 7 | 28 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 4 | 14 | 56 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
uygulama | 2 | 14 | 28 |
0 | |||
Toplam İş Yükü | 200 |