Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ / PM-108 - PEYZAJ MİMARLIĞI

Kodu: PM-108 Adı: TEMEL TASARIM Teorik+Uygulama: 2+2 AKTS: 7
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü PEYZAJ MİMARLIĞI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ESRA ÖZHANCI (eozhanci@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; öğrencilere tasarıma ilişkin kavramların tanımı ve tasarım ilkeleri hakkında bilgi vermek, onlara temel tasar elemanları ve ilkelerini, bunların tasarım süreci içinde nasıl kullanıldığını öğretmek ve kavramsal tasarım sürecinin öğrenciler tarafından yürütülen uygulamalarda belirlenen problemlere çözüm arayarak anlaşılmasını sağlamak

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Tasarım elemanlarını ve ilkelerini amaca uygun alanlarda kullanabileceklerdir PÇ-1 Alanında edindiği temel tasarım ve planlamaya ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak sürdürülebilirlik temelinde peyzaj planlama, tasarım ve uygulama yapabilme
PÇ-4 Doğal ve egzotik bitki türlerinin tanınması, üretimi, estetik, işlevsel ve ekolojik amaçlar doğrultusunda planlanması/tasarımı, korunması ve peyzaj mimarlığı mesleki problemlerine uygulama becerisine sahip olabilme
PÇ-9 Farklı ölçeklerdeki kentsel ve kırsal alanların kullanıcı ihtiyaçlarına bağlı olarak ekolojik, estetik ve işlevsel ilkeler doğrultusunda planlanması, tasarlanması ve detaylandırılmasına ait bilgileri kullanabilme
PÇ-12 Fikirlerini ve çözüm önerilerini sözlü, yazılı ve grafik anlatım teknikleri kullanarak anlatabilme
Performans Ödevi
DÖÇ-2 Farklı ilkeler doğrultusunda tasarım elemanlarını açık mekan ölçeğinde kurgulayabileceklerdir. PÇ-1 Alanında edindiği temel tasarım ve planlamaya ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak sürdürülebilirlik temelinde peyzaj planlama, tasarım ve uygulama yapabilme
PÇ-4 Doğal ve egzotik bitki türlerinin tanınması, üretimi, estetik, işlevsel ve ekolojik amaçlar doğrultusunda planlanması/tasarımı, korunması ve peyzaj mimarlığı mesleki problemlerine uygulama becerisine sahip olabilme
PÇ-9 Farklı ölçeklerdeki kentsel ve kırsal alanların kullanıcı ihtiyaçlarına bağlı olarak ekolojik, estetik ve işlevsel ilkeler doğrultusunda planlanması, tasarlanması ve detaylandırılmasına ait bilgileri kullanabilme
PÇ-12 Fikirlerini ve çözüm önerilerini sözlü, yazılı ve grafik anlatım teknikleri kullanarak anlatabilme
PÇ-14 3 Boyutlu düşünebilme, tasarım konularında yaratıcı olabilme
Performans Ödevi
DÖÇ-3 Bireysel algıları gelişecek ve zamanı kullanma, alınan sorumluluğu yerine getirme gibi beceriler kazanacaklar. PÇ-1 Alanında edindiği temel tasarım ve planlamaya ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak sürdürülebilirlik temelinde peyzaj planlama, tasarım ve uygulama yapabilme
PÇ-4 Doğal ve egzotik bitki türlerinin tanınması, üretimi, estetik, işlevsel ve ekolojik amaçlar doğrultusunda planlanması/tasarımı, korunması ve peyzaj mimarlığı mesleki problemlerine uygulama becerisine sahip olabilme
PÇ-9 Farklı ölçeklerdeki kentsel ve kırsal alanların kullanıcı ihtiyaçlarına bağlı olarak ekolojik, estetik ve işlevsel ilkeler doğrultusunda planlanması, tasarlanması ve detaylandırılmasına ait bilgileri kullanabilme
PÇ-12 Fikirlerini ve çözüm önerilerini sözlü, yazılı ve grafik anlatım teknikleri kullanarak anlatabilme
PÇ-14 3 Boyutlu düşünebilme, tasarım konularında yaratıcı olabilme
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Tasarım tanımı, kavramları ve ilkeleri; birlik, egemenlik, denge, tekrar, geçiş ve derecelenme; mekan kavramı, iki ve üç boyutlu çalışmalarda mekansal örgütlenme ve mekan geometrisi İşlev, biçim ve strüktüre giriş anlatılacak.Mekan örgütlenmesine ilişkin kavramların tasarım problemine dönüştürülerek, öğrenci tarafından çözümlenmesi ve bunların eleştirilmesi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Temel tasarım nedir? Tasarım Elemanları ve dersin uygulamalarına ilişkin genel bilgiler Anlatım, Soru-Cevap
2 Şekil anlatımları elde edilme yolları; tasarım elemanlarından nokta, çizgi, yön kullanılması; 1 ve 2 nolu problemler çözüm ve eleştiriler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
3 Şekil anlatımları elde etme yolları; tasarım elemanlarından ölçü, biçim kullanılması; 3 ve 4 nolu problemler çözüm ve eleştiriler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
4 Şekil anlatımları elde etme yolları; tasarım elemanlarından Değer, Doku kullanılması; 5 ve 6 nolu problemler çözüm ve eleştiriler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
5 Tasar öğelerinin dış mekan ölçeğinde ve değişik ilkeler doğrultusunda organize edilmesi, şekil-zemin anlatımları. 7 nolu problem çözüm ve eleştiriler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
6 Şekil anlatımları elde etme yolları; derinlik anlatımı, çizgisellik ve etkili çevre yolu ile derinlik elde etme, 8 ve 9 nolu problemler, çözüm ve eleştiri. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
7 Temel tasar ilkelerinden tam tekrar ve dönüşümlü tekrar. 10 ve 11 nolu problem, çözüm ve eleştiri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
8 Ara Sınav
9 Koram (hiyerarşi) ve organizasyon ilkeleri, merkezsel, eksensel ve çevresel koram. 12 ve 13 nolu problem, çözüm ve eleştiri. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
10 Tasarımda birlik, denge ve egemenlik. Geçiş ilkesiyle (alt yol) egemenlik sağlama. 14 ve 15 nolu problem, çözüm ve eleştiri. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
11 Tasarımda birliği karşıtlık yolu ile elde etme, şekilsel denge. 16 ve 17 nolu problem, çözüm ve eleştiri. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
12 Mekan çeşitleri ve elde edilme yolları. Fonksiyon, ölçü ve ışık üç boyutu, ortamda birliği sağlama. 18 nolu problem çözümü ve eleştiri. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
13 Mekanın düşey ve yatay sistemlerle sınırlandırılması. 19 nolu problem çözümü ve eleştiri. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
14 Plastik malzeme kullanılarak egemenlik, denge ve birlik ilkesiyle mekan elde etme. 20 nolu problem çözümü ve eleştiri. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
15 Tüm yarıyıl boyunca verilen, çözülen ve eleştirilen tasarımlara uygun olarak verilen bir binanın giriş ve sirkülasyon çözümlerinin yapılması. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Güngör, H., Temel Tasar, Afa Matbaacılık, İstanbul, 1983.
2 Gürer, L., Temel Tasarım, İ.T.Ü. Miamrlık Fakültesi, 1990.
3 Divanlıoğlu, D., Temel Tasar Tasar’ın Öğe ve İlkeleri, Birsen Yayınevi, İstanbul, 1997.
4 Booth, N. K. 1990; Basic Elements of Landscape Architectural Design, Prospect Heights, Waveland Press
5 Graves, M. 1951; The Art of Color and Design, The Maple Press Company, New York
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, görsel sunu, tasarım gereçleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 30
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi Her hafta 2 20
9.Proje
Final Sınavı 14 2 50

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 4 14 56
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 4 7 28
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 4 14 56
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 7 21
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 7 7
Final Sınavı 2 1 2
uygulama 2 14 28
0
Toplam İş Yükü 200