|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | PEYZAJ MİMARLIĞI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ESRA ÖZHANCI (eozhanci@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Kırsal peyzaj planlamanın temel ilkelerini öğrencilere aktarmak, öğrencilere ekolojik bakış açısı kazandırmak, katılımcı planlama yaklaşımını özümsemelerini sağlamaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Planlama ile kırsal peyzaj planlama kavramlarını ve ekolojik planlamanın peyzaj planlama ile ilişkisini açıklar |
PÇ-1 Alanında edindiği temel tasarım ve planlamaya ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak sürdürülebilirlik temelinde peyzaj planlama, tasarım ve uygulama yapabilme
PÇ-2 Mesleki sorumluluk ve etik değerlere sahip olabilme PÇ-4 Doğal ve egzotik bitki türlerinin tanınması, üretimi, estetik, işlevsel ve ekolojik amaçlar doğrultusunda planlanması/tasarımı, korunması ve peyzaj mimarlığı mesleki problemlerine uygulama becerisine sahip olabilme PÇ-5 Doğal ve kültürel peyzajlara ilişkin verileri elde etme, analiz etme, değerlendirme ve yorumlama becerisi kazanabilme PÇ-7 Bağımsız davranabilme, inisiyatif kullanma becerisine sahip olabilme PÇ-9 Farklı ölçeklerdeki kentsel ve kırsal alanların kullanıcı ihtiyaçlarına bağlı olarak ekolojik, estetik ve işlevsel ilkeler doğrultusunda planlanması, tasarlanması ve detaylandırılmasına ait bilgileri kullanabilme PÇ-10 Doğal ve kültürel çevrenin korunması için çevre ve doğa koruma konularında sürdürülebilirlik temelinde akılcı ve uygulanabilir çözümler üretebilme PÇ-13 Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanabilme |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Kırsal alan planlamasında doğal ve sosyal kültürel verileri elde eder ve ilişkilendirir |
PÇ-1 Alanında edindiği temel tasarım ve planlamaya ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak sürdürülebilirlik temelinde peyzaj planlama, tasarım ve uygulama yapabilme
PÇ-2 Mesleki sorumluluk ve etik değerlere sahip olabilme PÇ-4 Doğal ve egzotik bitki türlerinin tanınması, üretimi, estetik, işlevsel ve ekolojik amaçlar doğrultusunda planlanması/tasarımı, korunması ve peyzaj mimarlığı mesleki problemlerine uygulama becerisine sahip olabilme PÇ-5 Doğal ve kültürel peyzajlara ilişkin verileri elde etme, analiz etme, değerlendirme ve yorumlama becerisi kazanabilme PÇ-7 Bağımsız davranabilme, inisiyatif kullanma becerisine sahip olabilme PÇ-9 Farklı ölçeklerdeki kentsel ve kırsal alanların kullanıcı ihtiyaçlarına bağlı olarak ekolojik, estetik ve işlevsel ilkeler doğrultusunda planlanması, tasarlanması ve detaylandırılmasına ait bilgileri kullanabilme PÇ-10 Doğal ve kültürel çevrenin korunması için çevre ve doğa koruma konularında sürdürülebilirlik temelinde akılcı ve uygulanabilir çözümler üretebilme PÇ-13 Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanabilme |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
DÖÇ-3 | Kırsal peyzaj sorunlarını fark eder, peyzaj planlama ilkeleri doğrultusunda çözüm üretir. |
PÇ-1 Alanında edindiği temel tasarım ve planlamaya ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak sürdürülebilirlik temelinde peyzaj planlama, tasarım ve uygulama yapabilme
PÇ-2 Mesleki sorumluluk ve etik değerlere sahip olabilme PÇ-4 Doğal ve egzotik bitki türlerinin tanınması, üretimi, estetik, işlevsel ve ekolojik amaçlar doğrultusunda planlanması/tasarımı, korunması ve peyzaj mimarlığı mesleki problemlerine uygulama becerisine sahip olabilme PÇ-5 Doğal ve kültürel peyzajlara ilişkin verileri elde etme, analiz etme, değerlendirme ve yorumlama becerisi kazanabilme PÇ-7 Bağımsız davranabilme, inisiyatif kullanma becerisine sahip olabilme PÇ-9 Farklı ölçeklerdeki kentsel ve kırsal alanların kullanıcı ihtiyaçlarına bağlı olarak ekolojik, estetik ve işlevsel ilkeler doğrultusunda planlanması, tasarlanması ve detaylandırılmasına ait bilgileri kullanabilme PÇ-10 Doğal ve kültürel çevrenin korunması için çevre ve doğa koruma konularında sürdürülebilirlik temelinde akılcı ve uygulanabilir çözümler üretebilme PÇ-13 Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanabilme |
Yazılı Sınav Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Kırsal Peyzaj ve kırsal peyzaj planlama kavramları, alan kullanımlarının planlanması, kırsal peyzajın sorunları, bu sorunlara yönelik üretilmiş çözümler, sürdürülebilir planlama, ekolojik planlama, planlama çalışmaları için veri toplanması, analizi, değerlendirilmesi, doğal peyzajların bakımı, onarımı ve korunması, CBS’nin planlamada kullanımı. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Temel Kavramlar: Kırsal Peyzaj Planlama, peyzaj mozaiği; peyzaj matrisi, peyzaj yaması, peyzaj koridoru, kırsal peyzajların sınıflandırılması, McHarg, Lewis, Hills vd. peyzaj plancılarının geliştirip kullandıkları "planlama yaklaşımları", Kırsal peyzaj ve yapılar | Anlatım, Soru-cevap |
2 | Alan kullanımları ve peyzajda değişim, alan kullanım planlaması, kırsal peyzaj sorunları (orman yangınları, tarla açma, erozyon, madencilik) | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
3 | Sürdürülebilir planlama, çevresel etki değerlendirmesi, görsel değerleme, doğal kaynakların ekolojik analizi (flora ve fauna analizleri) | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
4 | Ekolojik risk analizi, SWOT analizi | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
5 | Kırsal peyzaj uygulamaları (kültür ormanları, endüstriyel peyzaj, tarımsal peyzaj) | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
6 | Kırsal peyzaj ve korunan alanlar, biyolojik çeşitlilik, biyotop haritalama, kırsal peyzaj ve yaban yaşamı | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
7 | Rekreatif peyzaj, rekreasyonel planlama, ekoturizm, ekotarım, toplumsal ormancılık, permakültür | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Doğal peyzajın bakımı, onarımı ve korunması, katılım kavramı, delfi tekniği, oyun kuramı, planlamada paydaş analizi | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
10 | Su kaynaklarının planlanması, sulakalanlar, kıyılar, nehirler | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
11 | Karayolu peyzaj planlama | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
12 | Enerji etkin planlama, enerji iletimi ve çevre, uluslar arası örnekler | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
13 | Kırsal peyzaj planlamanın fiziksel planlama ve sosyo-ekonomik planlama ile ilişkisi, peyzaj planlamaya ilişkin yasal ve yönetsel yapı | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
14 | Uzaktan algılama, CBS ve planlamada kullanımı | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
15 | Peyzaj yönetimi ve Avrupa Peyzaj Sözleşmesi, insan tasarımlı peyzajlar | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | DİRİK, H., Kırsal Peyzaj Planlama ve Uygulama İlkeleri, İstanbul Üniversitesi Yayın No: 4559 Orman Fakültesi Yayın No: 486 ISBN: 975-404-749-9 , İstanbul | |
2 | Mc. HARG, I.L., 1969. Design with Nature, The Natural History Press. Gard in City. New York. | |
3 | HILL, L, 1979.,Landuse and Landscape Planning ISBN 0249441578, Scotland | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
kitap ve görsel sunu |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | 12 | 2 | 10 |
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 50 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 14 | 42 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 6 | 1 | 6 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 6 | 2 | 12 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 95 |