|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | PEYZAJ MİMARLIĞI | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | ESRA ÖZHANCI (eozhanci@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Kentsel peyzaj planlamanın temel ilkelerini öğrencilere aktarmak, öğrencilere ekolojik bakış açısı kazandırmak, katılımcı planlama yaklaşımını özümsemelerini sağlamaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Planlama ile kentsel peyzaj planlama kavramlarını ve ekolojik planlamanın peyzaj planlama ile ilişkisini açıklar |
PÇ-1 Alanında edindiği temel tasarım ve planlamaya ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak sürdürülebilirlik temelinde peyzaj planlama, tasarım ve uygulama yapabilme
PÇ-2 Mesleki sorumluluk ve etik değerlere sahip olabilme PÇ-6 Ulusal ve uluslar arası ölçekteki çevre sorunları hakkında bilgi sahibi olabilme, duyarlı davranabilme ve çözümler üretebilme PÇ-7 Bağımsız davranabilme, inisiyatif kullanma becerisine sahip olabilme PÇ-9 Farklı ölçeklerdeki kentsel ve kırsal alanların kullanıcı ihtiyaçlarına bağlı olarak ekolojik, estetik ve işlevsel ilkeler doğrultusunda planlanması, tasarlanması ve detaylandırılmasına ait bilgileri kullanabilme PÇ-10 Doğal ve kültürel çevrenin korunması için çevre ve doğa koruma konularında sürdürülebilirlik temelinde akılcı ve uygulanabilir çözümler üretebilme PÇ-12 Fikirlerini ve çözüm önerilerini sözlü, yazılı ve grafik anlatım teknikleri kullanarak anlatabilme PÇ-13 Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanabilme |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
| DÖÇ-2 | Kentleşmenin ve kentsel planlamanın tarihçesini bilir, kentleşmenin getirdiği sorunları fark eder. |
PÇ-1 Alanında edindiği temel tasarım ve planlamaya ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak sürdürülebilirlik temelinde peyzaj planlama, tasarım ve uygulama yapabilme
PÇ-2 Mesleki sorumluluk ve etik değerlere sahip olabilme PÇ-6 Ulusal ve uluslar arası ölçekteki çevre sorunları hakkında bilgi sahibi olabilme, duyarlı davranabilme ve çözümler üretebilme PÇ-7 Bağımsız davranabilme, inisiyatif kullanma becerisine sahip olabilme PÇ-9 Farklı ölçeklerdeki kentsel ve kırsal alanların kullanıcı ihtiyaçlarına bağlı olarak ekolojik, estetik ve işlevsel ilkeler doğrultusunda planlanması, tasarlanması ve detaylandırılmasına ait bilgileri kullanabilme PÇ-10 Doğal ve kültürel çevrenin korunması için çevre ve doğa koruma konularında sürdürülebilirlik temelinde akılcı ve uygulanabilir çözümler üretebilme PÇ-12 Fikirlerini ve çözüm önerilerini sözlü, yazılı ve grafik anlatım teknikleri kullanarak anlatabilme PÇ-13 Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanabilme |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
| DÖÇ-3 | Kent, kentleşme, mekân kavramlarını açıklar ve kent-insan etkileşimlerini çözümler |
PÇ-1 Alanında edindiği temel tasarım ve planlamaya ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak sürdürülebilirlik temelinde peyzaj planlama, tasarım ve uygulama yapabilme
PÇ-2 Mesleki sorumluluk ve etik değerlere sahip olabilme PÇ-6 Ulusal ve uluslar arası ölçekteki çevre sorunları hakkında bilgi sahibi olabilme, duyarlı davranabilme ve çözümler üretebilme PÇ-7 Bağımsız davranabilme, inisiyatif kullanma becerisine sahip olabilme PÇ-9 Farklı ölçeklerdeki kentsel ve kırsal alanların kullanıcı ihtiyaçlarına bağlı olarak ekolojik, estetik ve işlevsel ilkeler doğrultusunda planlanması, tasarlanması ve detaylandırılmasına ait bilgileri kullanabilme PÇ-10 Doğal ve kültürel çevrenin korunması için çevre ve doğa koruma konularında sürdürülebilirlik temelinde akılcı ve uygulanabilir çözümler üretebilme PÇ-12 Fikirlerini ve çözüm önerilerini sözlü, yazılı ve grafik anlatım teknikleri kullanarak anlatabilme PÇ-13 Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanabilme |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
| DÖÇ-4 | Kentsel açık ve yeşil alanları sınıflandırır, ekolojik, fiziksel ve sosyo-ekonomik veriler ışığında açık-yeşil alan planları yapar |
PÇ-1 Alanında edindiği temel tasarım ve planlamaya ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak sürdürülebilirlik temelinde peyzaj planlama, tasarım ve uygulama yapabilme
PÇ-2 Mesleki sorumluluk ve etik değerlere sahip olabilme PÇ-6 Ulusal ve uluslar arası ölçekteki çevre sorunları hakkında bilgi sahibi olabilme, duyarlı davranabilme ve çözümler üretebilme PÇ-7 Bağımsız davranabilme, inisiyatif kullanma becerisine sahip olabilme PÇ-9 Farklı ölçeklerdeki kentsel ve kırsal alanların kullanıcı ihtiyaçlarına bağlı olarak ekolojik, estetik ve işlevsel ilkeler doğrultusunda planlanması, tasarlanması ve detaylandırılmasına ait bilgileri kullanabilme PÇ-10 Doğal ve kültürel çevrenin korunması için çevre ve doğa koruma konularında sürdürülebilirlik temelinde akılcı ve uygulanabilir çözümler üretebilme PÇ-12 Fikirlerini ve çözüm önerilerini sözlü, yazılı ve grafik anlatım teknikleri kullanarak anlatabilme PÇ-13 Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanabilme |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-5 | Kentsel yaşam kalitesinin artırılması yönündeki farklı görüşleri karşılaştırır, sentezler ve yeni çözümler üretir. |
PÇ-1 Alanında edindiği temel tasarım ve planlamaya ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak sürdürülebilirlik temelinde peyzaj planlama, tasarım ve uygulama yapabilme
PÇ-2 Mesleki sorumluluk ve etik değerlere sahip olabilme PÇ-7 Bağımsız davranabilme, inisiyatif kullanma becerisine sahip olabilme PÇ-9 Farklı ölçeklerdeki kentsel ve kırsal alanların kullanıcı ihtiyaçlarına bağlı olarak ekolojik, estetik ve işlevsel ilkeler doğrultusunda planlanması, tasarlanması ve detaylandırılmasına ait bilgileri kullanabilme PÇ-10 Doğal ve kültürel çevrenin korunması için çevre ve doğa koruma konularında sürdürülebilirlik temelinde akılcı ve uygulanabilir çözümler üretebilme PÇ-12 Fikirlerini ve çözüm önerilerini sözlü, yazılı ve grafik anlatım teknikleri kullanarak anlatabilme PÇ-13 Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanabilme |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Kentleşmenin tarihçesi, yaşam mekânı olarak kentlerin peyzaj planlama ilkeleri doğrultusunda planlanması, bu planların uygulanması ve denetimi konularını farklı bakış açılarını sentezleyerek ele alınması, örnek alanda kentsel peyzaj planlama çalışması. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Dersin amacı ve tanıtımı Tarihsel süreçte peyzaj nedir? | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
| 2 | Günümüzde peyzaj ve sınıflandırma Peyzaj ve insan etkileşimi | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
| 3 | Günümüz peyzaj yaklaşımları | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
| 4 | Ekosistem düzeyinde planlama Peyzaj düzeyinde planlama | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
| 5 | Peyzaj düzeyinde planlamanın ayırt edici özellikleri | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
| 6 | Peyzaj mimarlığı, peyzaj planlama, peyzaj tasarım kavramları üzerine | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
| 7 | Peyzaj planlamada amaç ve kapsam | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Rekreasyon alan sistemi için temel ilkeler, bir alanın rekreasyonel potansiyelini belirleyen faktörler, kentsel rekreasyon alanlarının önemli fonksiyonları | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
| 10 | Kentsel koruma: Koruma ve planlama teknikleri, kentsel alanlardaki doğal kaynakların değerlendirilmesi | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
| 11 | Kentsel Koruma: Kentsel ekosistemler, kentsel vejetasyon, kent yaban hayvanları, kent ekolojisi | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
| 12 | Kentsel koruma: ekokentler, sürdürülebilir kentler, kentsel ayakizi | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
| 13 | Kentsel onarım: terk edilmiş kentsel alanların rehabilitasyonu, kentsel dönüşüm, kentsel gelişme ve büzüşme | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
| 14 | Kentsel onarım: yeşil kuşak, yeşil yol, kent ormancılığı, kentsel tarım, permakültür | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
| 15 | Genel tekrar ve tüm dünyadan farklı kentlere ait örneklerin gösterilmesi, geleceğin kentleri | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | AYDEMİR, Ş., AYDEMİR, S., ÖKTEN, N., ÖKSÜZ, A. M., SANCAR, C., ÖZYABA, M., 1999, Kentsel Alanların Planlanması ve Tasarımı, Karadeniz Teknik Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Ders Notları:54, Trabzon | |
| 2 | HILL, L, 1979.,Landuse and Landscape Planning ISBN 0249441578, Scotland | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| kitap ve görsel sunu | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 0 | ||
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 14 | 42 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 6 | 1 | 6 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 6 | 2 | 12 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 95 | ||