Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ / PM-323 - PEYZAJ MİMARLIĞI

Kodu: PM-323 Adı: ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü PEYZAJ MİMARLIĞI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ASLIHAN TIRNAKÇI (aslihanerdogan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Çevresel etki değerlendirmeye yönelik tanım ve kavramları öğrenebilmelerini, çevresel etki değerlendirme sürecinin işleyişini ve yasal mevzuatını kavrayabilmelerini, örnek çevresel etki değerlendirme raporlarını inceleyebilmelerini ve yorumlayabilmelerini sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Bir ÇED raporu hazırlarken dikkat edilecek noktaları tanımlayabilir PÇ-1 Alanında edindiği temel tasarım ve planlamaya ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak sürdürülebilirlik temelinde peyzaj planlama, tasarım ve uygulama yapabilme
PÇ-2 Mesleki sorumluluk ve etik değerlere sahip olabilme
PÇ-3 Bireysel, disiplin içinde ve disiplinler arası takım çalışması yapabilme
PÇ-5 Doğal ve kültürel peyzajlara ilişkin verileri elde etme, analiz etme, değerlendirme ve yorumlama becerisi kazanabilme
PÇ-6 Ulusal ve uluslar arası ölçekteki çevre sorunları hakkında bilgi sahibi olabilme, duyarlı davranabilme ve çözümler üretebilme
PÇ-9 Farklı ölçeklerdeki kentsel ve kırsal alanların kullanıcı ihtiyaçlarına bağlı olarak ekolojik, estetik ve işlevsel ilkeler doğrultusunda planlanması, tasarlanması ve detaylandırılmasına ait bilgileri kullanabilme
PÇ-10 Doğal ve kültürel çevrenin korunması için çevre ve doğa koruma konularında sürdürülebilirlik temelinde akılcı ve uygulanabilir çözümler üretebilme
PÇ-12 Fikirlerini ve çözüm önerilerini sözlü, yazılı ve grafik anlatım teknikleri kullanarak anlatabilme
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-2 Çevresel etki değerlendirme raporlarını inceleyebilir ve yorumlayabilir PÇ-1 Alanında edindiği temel tasarım ve planlamaya ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak sürdürülebilirlik temelinde peyzaj planlama, tasarım ve uygulama yapabilme
PÇ-2 Mesleki sorumluluk ve etik değerlere sahip olabilme
PÇ-3 Bireysel, disiplin içinde ve disiplinler arası takım çalışması yapabilme
PÇ-5 Doğal ve kültürel peyzajlara ilişkin verileri elde etme, analiz etme, değerlendirme ve yorumlama becerisi kazanabilme
PÇ-6 Ulusal ve uluslar arası ölçekteki çevre sorunları hakkında bilgi sahibi olabilme, duyarlı davranabilme ve çözümler üretebilme
PÇ-9 Farklı ölçeklerdeki kentsel ve kırsal alanların kullanıcı ihtiyaçlarına bağlı olarak ekolojik, estetik ve işlevsel ilkeler doğrultusunda planlanması, tasarlanması ve detaylandırılmasına ait bilgileri kullanabilme
PÇ-10 Doğal ve kültürel çevrenin korunması için çevre ve doğa koruma konularında sürdürülebilirlik temelinde akılcı ve uygulanabilir çözümler üretebilme
PÇ-12 Fikirlerini ve çözüm önerilerini sözlü, yazılı ve grafik anlatım teknikleri kullanarak anlatabilme
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-3 Örnek bir ÇED raporu hazırlayabilir PÇ-1 Alanında edindiği temel tasarım ve planlamaya ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak sürdürülebilirlik temelinde peyzaj planlama, tasarım ve uygulama yapabilme
PÇ-2 Mesleki sorumluluk ve etik değerlere sahip olabilme
PÇ-3 Bireysel, disiplin içinde ve disiplinler arası takım çalışması yapabilme
PÇ-5 Doğal ve kültürel peyzajlara ilişkin verileri elde etme, analiz etme, değerlendirme ve yorumlama becerisi kazanabilme
PÇ-6 Ulusal ve uluslar arası ölçekteki çevre sorunları hakkında bilgi sahibi olabilme, duyarlı davranabilme ve çözümler üretebilme
PÇ-9 Farklı ölçeklerdeki kentsel ve kırsal alanların kullanıcı ihtiyaçlarına bağlı olarak ekolojik, estetik ve işlevsel ilkeler doğrultusunda planlanması, tasarlanması ve detaylandırılmasına ait bilgileri kullanabilme
PÇ-10 Doğal ve kültürel çevrenin korunması için çevre ve doğa koruma konularında sürdürülebilirlik temelinde akılcı ve uygulanabilir çözümler üretebilme
PÇ-12 Fikirlerini ve çözüm önerilerini sözlü, yazılı ve grafik anlatım teknikleri kullanarak anlatabilme
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Çevresel etki değerlendirmeye ilişkin tanım ve kavramlar, çevresel etki değerlendirmenin amacı ve temel ilkeleri, çevresel etki değerlendirme süreci ve yasal mevzuatı.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Çevre Tanımı ve Kapsamı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Çevresel etki değerlendirmeye yönelik tanım ve kavramlar, çevresel etki değerlendirmenin amacı ve temel ilkeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Türkiye’de ÇED Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Ekolojik Risk Analizi ve ÇED Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 ÇED sürecinde etki saptama, ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Çevre bileşenleri ve olası etkileri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Etki değerlendirme teknikleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav
9 ÇED ile ilgili yasa ve yönetmelikler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 ÇED ile ilgili yasa ve yönetmelikler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 ÇED Raporu Sonrası Denetimler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Öğrenci grupları ile Farklı Sektörler için Hazırlanmış Raporların Değerlendirilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Öğrenci grupları ile Farklı Sektörler için Hazırlanmış Raporların Değerlendirilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Öğrenci grupları ile Farklı Sektörler için Hazırlanmış Raporların Değerlendirilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Öğrenci grupları ile Farklı Sektörler için Hazırlanmış Raporların Değerlendirilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Özer Öznur, A., 1996.Çevresel Etki Değerlendirmesine Giriş. TMMOB Şehir Plancıları Odası Yayını..
2 ÇED Raporu Hazırlama Ve Değerlendirme Semineri Ders Notları. Türkiye orma ncılar Derneği Yayını. Doç.Dr. Şükran ŞAHİN. 1998. Ankara
3 Şengül, M., 2002.Türkiye’de ÇED ve Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği İçerik Çözümlemesi. Detay Yayıncılık, Ankara.
4 Çevresel Etki Değerlendirmesi, Prof. Dr. Muzaffer YÜCEL. Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Peyzaj Mimarlığı Bölümü. 1996. Adana
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 14 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 6 1 6
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 1 5
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 2 4
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 89