|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ARKEOLOJİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | PINAR ÇAYLI (pinarcayli@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
TUĞÇE ŞENER, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Kalkolitik Dönem’de Anadolu Uygarlıkları’nın özelliklerini tanıtmak, ortaya çıkışlarını ve gelişim süreçlerini kronolojik olarak izlemek. Karakteristik kültür özelliklerini ortaya koymak. Çağdaş çevre kültür bölgeleriyle karşılaştırmak ve özgün yönlerini/farklılıklarını anlatmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Başlangıcından Kalkolitik Dönem’in sonuna dek Anadolu ve çevre kültür bölgeleri ile olan ilişkileri açıklayabilecek ve maddi buluntuları ait oldukları dönemlere göre kronolojik ve tipolojik açıdan tasnif edebilecek, karakteristik yönlerini tanıyabilecek. |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar. PÇ-7 Gerek ilgi alanlarındaki ve gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar. PÇ-9 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-11 Arkeoloji alanında kazanılan yeterliliklere dayalı olarak güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-12 Arkeoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında, kullanır, çözümler ve uygular PÇ-13 Arkeoloji alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların ilgili alandaki gelişimine yönelik etkinlikleri düzenler. Arkeoloji alanındaki bilgi ve becerileri kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişimi planlar. PÇ-16 Arkeoloji ve bilimsel uygulama sürecinde etik değerleri gözetir. PÇ-17 Arkeoloji alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Kronolojik olarak maddi buluntu ve mimari gibi yönleriyle Anadolu Kalkolitik Dönem kültürlerini ayırt edebilecek ve maddi buluntuları ait oldukları dönemlere göre kronolojik ve tipolojik açıdan tasnif edebilecek, karakteristik yönlerini ortaya koyabilecek |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar. PÇ-7 Gerek ilgi alanlarındaki ve gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar. PÇ-9 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-11 Arkeoloji alanında kazanılan yeterliliklere dayalı olarak güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-12 Arkeoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında, kullanır, çözümler ve uygular PÇ-13 Arkeoloji alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların ilgili alandaki gelişimine yönelik etkinlikleri düzenler. Arkeoloji alanındaki bilgi ve becerileri kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişimi planlar. PÇ-16 Arkeoloji ve bilimsel uygulama sürecinde etik değerleri gözetir. PÇ-17 Arkeoloji alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Anadolu’nun kentleşme sürecini izleyebilecek ve Kalkolitik Dönem’de Anadolu kültürünün kaynaklarını ve çevre kültür bölgeleri ile olan ilişkilerinin yorumlayabilecek |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar. PÇ-7 Gerek ilgi alanlarındaki ve gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar. PÇ-9 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-11 Arkeoloji alanında kazanılan yeterliliklere dayalı olarak güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-12 Arkeoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında, kullanır, çözümler ve uygular PÇ-13 Arkeoloji alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların ilgili alandaki gelişimine yönelik etkinlikleri düzenler. Arkeoloji alanındaki bilgi ve becerileri kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişimi planlar. PÇ-16 Arkeoloji ve bilimsel uygulama sürecinde etik değerleri gözetir. PÇ-17 Arkeoloji alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Kalkolitik Dönem’de Anadolu Uygarlıkları; temel kavramlar ve terminolojisi; kültürel gelişimi, dönem özellikleri, kronolojileri; dönemlere göre başlıca merkezler, yerleşim özellikleri, mimari, sanat, din, ölü gömme gelenekleri; çağdaş çevre kültür bölgeleri ile olan ilişkileri ve tüm bunların bir arada sentez edilebilmesi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Kalkolitik DönemTanımı – Terminolojisi – Temel Kavramları | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
2 | Yakındoğu ve Anadolu Kalkolitiğinin Farkı | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
3 | Antalya ve Göller Bölgesi’nde Kalkolitik Dönem-1 | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
4 | Antalya ve Göller Bölgesi’nde Kalkolitik Dönem-2 | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
5 | Orta Anadolu Bölgesi’nde Kalkolitik Dönem-1 | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
6 | Orta Anadolu Bölgesi’nde Kalkolitik Dönem-2 | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
7 | Orta Anadolu Bölgesi’nde Kalkolitik Dönem-3 | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
8 | Ara Sınav | |
9 | Akdeniz ve Kilikya Bölgesi’nde Kalkolitik Dönem-1 | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
10 | Akdeniz ve Kilikya Bölgesi’nde Kalkolitik Dönem-2 | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
11 | Güneydoğu Anadolu Kalkolitik Dönem Kültürleri -1 | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
12 | Güneydoğu Anadolu Kalkolitik Dönem Kültürleri -2 | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
13 | Güneydoğu Anadolu Kalkolitik Dönem Kültürleri -3 | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
14 | Dönem Boyunca Tanıtılan Kalkolitik Dönem Kültürleri Üzerine Yazılan Seçilmiş Makalelerin Analizleri ve Kültürlerin Genel Değerlendirmesi-1 | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
15 | Dönem Boyunca Tanıtılan Kalkolitik Dönem Kültürleri Üzerine Yazılan Seçilmiş Makalelerin Analizleri ve Kültürlerin genel Değerlendirmesi-2 | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | DURU, R.; Kuruçay Höyük I. 1978-1988 Kazılarının Sonuçları Neolitik ve Erken kalkolitik Çağ Yerleşmeleri / Results of the Excavations 1978-1988 The Neolithic and Early Chalcolithic Periods (Ankara, 1994) | |
2 | DURU, R.; Kuruçay Höyük II.1978 - 1988 Kazılarının Sonuçları Geç Kaltolitik ve İlk Tunç Çağı Yerleşmeleri / Results of the Excavations 1978 - 1988 the Late Chalcolithic and Early Bronze Settlements (Ankara, 1996) | |
3 | DURU, R.; M.Ö. 8000'den M.Ö. 2000'e Burdur-Antalya Bölgesinin Altıbin Yılı (Ankara, 2001) | |
4 | EFE, T.; The Salvage Excavations at Orman Fidanlığı. A Chalcolithic Site in Inland Northwestern Anatolia (İstanbul, 2001) | |
5 | ESLICK, C.; Elmalı - Karataş I - The Neolithic and Chalcolithic periods: Bagbasi and Other Sites (P.A. 1992) | |
6 | FRANGIPANE, M.; Yakındoğu'da Devletin Doğuşu (İstanbul, 2002) | |
7 | HARMANKAYA, S. – TANINDI, O. – ÖZBAŞARAN, M.; Türkiye Arkeolojik Yerleşmeleri ( TAY ) Klasör 3 Kalkolitik (İstanbul, 1998) | |
8 | MELLAART, J.; The Chalcolithic and Early Bronze Age in the Near East and Anatolia (Beirut, 1966) | |
9 | ROAF, M.; Mezopotamya ve Eski Yakındoğu (İstanbul, 1996) | |
10 | SCHOOP, U.,Das anatolische Chalkolithikum. Eine chronologische Untersuchung zur vorbronzezeitlichen Kultursequenz im nördlichen Zentralanatolien und den angrenzenden Gebieten. Urgeschichtliche Studien I, Remshalden, Verlag Bernhard Albert Greiner.2005 | |
11 | SEVİN, V.; Eski Anadolu ve Trakya (İstanbul 2003) | |
12 | YAKAR, J.; Prehistoric anatolia. The Neolitihic Transformation and Early Chalcolithic Period, Vol. I (Tel Aviv, 1991) | |
13 | CANEVA I.: 2012 “Mersin-Yumuktepe. In The Seventh Millenium BC. an Updated View” M. Özdoğan – N. Başgelen – P. Kuniholm (Yay.Haz.), The Neolithic in Turkey, Vol. 3, Archaeology and Art Publications, İstanbul, 89-134 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, Projeksiyon Cihazı, Ses Sistemi, vb. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 13 | 39 |
c) Performans Ödevi | 3 | 13 | 39 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 1 | 2 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 2 | 4 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | 0 | ||
0 | 0 | ||
Toplam İş Yükü | 130 |