Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / ARK 253 - ARKEOLOJİ

Kodu: ARK 253 Adı: PREHİSTORİK EGE ARKEOLOJİSİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ARKEOLOJİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı TAYFUN CAYMAZ (tayfuncaymaz@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı Ege ve çevresinde prehistorik dönemde yaşamış uygarlıkların varlığını, gelişimini daha iyi anlamak ve öğrencilerin, bu uygarlıkların oluşturdukları tarihsel çerçeveye hakim olmalarını sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Prehistorik dönemde Ege ve çevresinde yaşayan uygarlıklar hakkında bilgi edinir. PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar.
PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar.
PÇ-9 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Prehistorik dönemde Ege ve çevresinde yaşayan uygarlıkların tarihsel gelişime katkılarının önemini kavrar. PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar.
PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar.
PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular.
PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Bu uygarlıkların oluşturdukları kültürleri ve etkilerini öğrenir. PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar.
PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar.
PÇ-7 Gerek ilgi alanlarındaki ve gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar.
PÇ-8 En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Ege Arkeolojisini tarihsel bir perspektif ile yorumlamanın önemini kavrar. PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar.
PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar.
PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular.
PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar.
PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Ege ve çevresinde erken dönemlerde yaşayan uygarlıkların tarihsel gelişimi, savaşları, kültürel mirasları, dinleri, yaşam tarzları hakkında bilgiler vererek, bu bilgileri arkeolojik veriler ile bütünleştirilmesidir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ege Dünyası coğrafyası ve kültürel kapsam Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
2 Batı Anadolu ve yakın adalarda Paleolitik, Epipaleolitik ve Akeramik Neolitik dönem kültürleri Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
3 Balkanlar, Yunanistan ve Ege adalarında Paleolitik, Epipaleolitik ve Akeramik Neolitik dönem kültürleri Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
4 Batı Anadolu ve yakın adalarda Neolitik dönem kültürü Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
5 Balkanlar’da Erken Neolitik dönem kültürleri Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
6 Yunanistan ve Ege adalarında Erken Neolitik dönem kültürleri Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
7 Yunanistan ve Ege adalarında Orta Neolitik (MÖ 6.binyıl) kültürleri Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
8 Ara Sınav
9 Batı Anadolu’da Kalkolitik (MÖ 6-5.binyıllar) kültür Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
10 Balkanlarda MÖ 6-5.binyıl kültürleri Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
11 Ege adalarında MÖ 6-5.binyıl kültürleri Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
12 Yunanistan ve Ege’de MÖ 4.bin yıl kültürleri Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
13 Batı Anadolu’da Geç Kalkolitik Çağ (MÖ 4.binyıl) kültürü Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
14 Balkanlar’da MÖ 4.binyıl kültürleri Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
15 Ege Dünyası erken kültür sürecinin genel değerlendirmesi Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 M.Özdoğan vd. (Eds), The Neolithic in Turkey, Western Turkey, Arkeoloji ve Sanat yay.
2 G.Papathanassopoulos, Neolithic Culture in Greece.
3 D.H.Theocharis, Neolithic Greece.
4 D.W.Bailey, Balkan Prehistory.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 4 20
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 4 20
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 3 18
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 4 32
Final Sınavı 1 1 1
0 0
0 0
Toplam İş Yükü 134