|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ARKEOLOJİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HANDAN YILDIZHAN (handanyildizhan@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
HANDAN YILDIZHAN, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Geometrik ve Arkaik Dönem arkeolojisinin arkeolojik veriler ışığında ana hatlarıyla incelenmesi |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Protogeometrik, Geometrik ve Arkaik dönem kronolojisini öğrenir. |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-9 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Protogeometrik, Geometrik ve Arkaik Dönem mimari yapıtları; Arkaik Dönem kent dokuları hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Arkaik dönem seramik endüstrisinde güçlü bir payı olan merkezlerde üretilen seramikler, bu dönemindeki vazo ressamları ve stil gelişimi, diğer kültürlerle arasındaki karşılıklı etkileşimler hakkında bilgi edinir. |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-7 Gerek ilgi alanlarındaki ve gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar. PÇ-8 En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Protogeometrik ve Geometrik dönem küçük boyutlu figürinleri, stil özellikleri, buluntu merkezleri. Arkaik heykel sanatının yaratılmasında ve gelişiminde rol oynayan sosyal ve ekonomik sebepler hakkında bilgi edinir. |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar. PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Geometrik ve Arkaik Dönem arkeolojisinin, vazo ressamlığının ana hatlarının belirlenmesi ve ana kıta Yunanistan ve Anadolu’daki bu dönem ait merkezlerde ele geçen, mimari, seramik, heykel eserlerin incelenmesi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Genel Kronoloji ve Arkaik Döneme Genel bir bakış; Geometrik ve Arkaik Dönem Tarihi Coğrafyası: Peloponnes (Korinth, Argolis, Lakonia, Arkadia, Elis, Akhaia); Orta ve Kuzeybatı Yunanistan (Atina ve Attika, Megaris, Aitolia, Akarnaia ve Epeiros, İthaka, Kerkyra); Yunanistan’ın Kuzeyi (Theselya, Makedonya, Thrakia, Samothrake); Ege Adaları (Kykladlar, Girit, Rhodos); Koloniler (Aşağı İtalya ve Sicilya, Batı Akdeniz ve Karadeniz) | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
2 | Geometrik ve Arkaik Dönemin Tarihsel Olayları: Ege ve Dor Göçleri; Aiollerin vatanını, Aiolia Bölgesi ve kentleri; Ionların vatanın ve Ionia Bölgesi; Dorların vatanını ve Dor kentleri; Anadolu’da kurulan Demirçağ uygarlıklarını (Lydia, Phrygia, Kariave Lykia) | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
3 | Karanlık Çağ; Kent devletlerinin kuruluşu; Kolonizasyon Dönemi: kolonizasyonla Yunan dünyasının değişen coğrafi, ekonomik ve sanatsal yüzü | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
4 | Geometrik ve Arkaik Dönemin Siyasi Yapısı; Tyranlık Yönetimini ve bu yönetimin siyaset ve sanat alanındaki etkileri; Yasa Koyucuları (Miletoslu Epimenes, Atinalı Drakon, Solon ve Kleisthenes), Yasalar, Reformlar ve yeni toplum düzeni; Solon ve Kleisthenes’in Atina Demokrasisine kazandırdığı kurumlar | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
5 | Anadolu’da ve Yunanistan’da Pers Dönemi: Anadolu’nun 546 yılında 200 yıl sürecek Pers Egemenliğine girişi; Panionia Birliğini ve Ionia ayaklanması; İlk Pers İstilası (Marathon Savaşı); İkinci Pers İstilasını-Atina Akropolisi’ nin düşüşünü (Salamis Savaşı); Plataea Savaşı ile Perslerin Yunanistan’dan çıkarılışı | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
6 | Protogeometrik Dönem seramiğinde form ve bezemenin gelişimi | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
7 | Geometrik Dönem seramiğinde form ve bezemenin gelişimi | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
8 | Ara Sınav | |
9 | Arkaik Dönem seramiği; Orientalizan Dönem Seramiğinde Protokorint ve Korinth stili | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
10 | Korinth stili seramikler | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
11 | Orientalizan Dönem seramiğinde Protoattik stil | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
12 | Orientalizan dönem seramiği | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
13 | Orientalizan dönem seramiği Doğu Yunan Atölyelerinde Fikellura ve Yaban Keçisi Stili, Ionia Siyah figürü ve Caere Hydriaları | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
14 | Attika Siyah Figür Tekniği ve önemli ressamları (Nessos Ressamı, Kleitias. C Ressamı, Heidelberg Ressamı, Lydos, Exekias, Amasis Ressamı, Tleson ve Sakonides (Küçük Usta Ressamları), Antimenes Ressamı, Leagros Grubu, Akheloos Ressamı). | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
15 | Attika Erken Kırmızı Figür Tekniği ve ressamları (Andokides Ressamı, Psiaks, Nikosthenes Ressamı, Oltos, Epiktetos, Phintias, Euphronios, Eythymides, Kleophrades Ressamı, Berlin Ressamı, Myson, Onesimos-Panaitios Ressamı, Brygos Ressamı, Douris ve Makron) | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Coldstream, J.N., Geometric Greece, Routledge, 2003. | |
2 | Boardman, J., Early Grek Vase Painting, London, 1998. | |
3 | Boardman, J., Greek Overseas: Their Early Colonies and Trade , London, 1999 | |
4 | Çoşkun Özgünel, Karia Geometrik Seramiği, Ankara, 1979. | |
5 | Coldstream, J. N., Greek Geometric Pottery: A Survey of Ten Local Styles and their Chronology (1968). | |
6 | Desborough, V. R. D. A., Protogeometric Pottery (1952). | |
7 | Kunisch, N., Ornamente geometrischer Vasen: ein Kompendium (1998) | |
8 | Lemos, I. 2002. The Protogeometric Aegean: the Archaeology of the Late Eleventh and Tenth Centuries B.C (Oxford, 2002) | |
9 | İren, K., Aiolische orientalisierende Keramik (Ege,2003). | |
10 | Cook, R.M. - Dupont, P., East Greek Pottery, (Routledge,2003). | |
11 | Cook, R.M., Greek Painted Pottery, (London,1997). | |
12 | Boardman, J., Athenian Black Figure Vases, (London, 1980). | |
13 | Boardman, J., Athenian Red Figure Vases: Archaic Period, (London, 1979). | |
14 | Amyx, D.A., Studies in Archaic Corinthian Vase Painting, American School of Classical Studies at Athens, (Princeton,1996) | |
15 | Akurgal, M., Korint Seramiği, İstanbul Rotary Kulübü Derneği, (İstanbul,1997). | |
16 | Cook, R.M., East Greek Pottery, Routledge, (London, 1998). | |
17 | Boardman, J., The History of Greek Vases: Potters, Painters and Pictures (London, 2001) | |
18 | Clark, A. J., Understanding Greek Vases: A Guide to Terms, Styles and Techniques (2002). | |
19 | Beazley, J., Attic Black Figure Vase Painters (1956). | |
20 | Amyx, D. A., Corinthian Vase-Painting of the Archaic Period (1988). | |
21 | Boardman J., Yunan Heykeli, 2001. | |
22 | Boysal Y., Arkaik Devir Heykeltıraşlığı, 1979. | |
23 | Richter G. A. M., Kouroi, 1970 | |
24 | Richter G. A. M., Korai, 1968. | |
25 | S. Aktüre, Anadolu’da Demir Çağı Kentleri, 2003. | |
26 | A. Akarca, Şehir ve Savunması, 1972. | |
27 | R.A. Tomlinson, Yunan Mimarlığı, (çev. Rıfat Akbulut), 2004. | |
28 | Wicherley, Anik Çağda Kentler Nasıl Kuruldu?, 1999. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon Bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 6 | 6 | 36 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 6 | 6 | 36 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 3 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 4 | 32 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 166 |