|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | ARKEOLOJİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | FEVZİ VOLKAN GÜNGÖRDÜ (volkangungordu@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı Anadolu’nun farklı coğrafi bölgelerinde saptanmış Neolitik Çağ kültürlerinin özelliklerinin kavranması ve Yakındoğu’nun diğer Neolitik Çağ kültürleri ile olan ilişkilerin anlaşılması. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | İnsanoğlunun avcı-toplayıcı yaşam biçiminden, bitki ve hayvanların evcilleştirilmesine dayalı bir yaşam biçimine geçiş sürecini kavrar. |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-9 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Neolitik Çağ yerleşim biçimleri, mimari özellikleri, ölü gömme adetleri, besin elde etme stratejileri ve eser üretim teknikleri hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Neolitik Çağ insan topluluklarının sosyal yapıları hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-7 Gerek ilgi alanlarındaki ve gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar. PÇ-8 En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Anadolu’nun farklı coğrafyalarında Neolitikleşme sürecinin nasıl yaşandığını kavrar. |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar. PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-5 |
PÇ- |
Yazılı Sınav |
|
| DÖÇ-6 | Yazılı Sınav |
PÇ- |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-7 |
PÇ- |
Yazılı Sınav |
|
| DÖÇ-8 |
PÇ- |
Yazılı Sınav |
|
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Anadolu’nun farklı coğrafyalarındaki Neolitik Çağ kültürlerinin özelliklerini ve Yakındoğu’nun diğer Neolitik Çağ kültürleri ile olan ilişkileri arkeolojik verirler ışığında değerlendirilir. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Anadolu Arkeolojisi Genel Kavramları | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
| 2 | Anadolu’da Paleolitik Çağ Kültürleri | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
| 3 | Anadolu’da Paleolitik Çağ Kültürleri | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
| 4 | Anadolu ve Yakındoğu’da Epi-Paleolitik Dönem | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
| 5 | Epi-Paleolitik Neolitik geçiş süreci ve Neolitik Çağ’ın genel özellikleri | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
| 6 | Yukarı Dicle Havzası Seramik Öncesi Neolitik Dönem yerleşimleri | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
| 7 | Çayönü yerleşimi | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Urfa Bölgesi Seramik Öncesi Neolitik Dönem yerleşimleri | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
| 10 | Güneydoğu Anadolu Bölgesi Seramikli Neolitik Dönem Yerleşimleri | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
| 11 | Güneydoğu Anadolu Bölgesi Seramikli Neolitik Dönem Yerleşimleri | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
| 12 | Seramik Öncesi ve Seramikli Neolitik Çağ’da Güneydoğu Anadolu Bölgesi genel değerlendirme | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
| 13 | Yakındoğu Neolitiği | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
| 14 | Yakındoğu Neolitiği | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
| 15 | Genel Değerlendirme | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Düring, B. S. (2011). The Prehistory of Asia Minor. From Complex Hunter-Gatherers to Early Urban Societies. Cambridge: Cambridge University Press | |
| 2 | Dietrich, O., Heun, M., Notroff, J., Schmidt, K., Zarnkow, M. (2012). The Role of Cult and Feasting in the Emergence of Neolithic Communities. New Evidence from Göbekli Tepe, Southeastern Turkey. Antiquity 86, 674-695. | |
| 3 | Cauvin, J. (2000). The Birth of the Gods and the Origins of Agriculture. Cambridge: Cambridge University Press. | |
| 4 | Asouti, E. (2006). Beyond the Pre-Pottery Neolithic B interaction sphere. Journal of World Prehistory, 20, 87-126. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Projeksiyon | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 4 | 5 | 20 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 5 | 20 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 3 | 18 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 4 | 32 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 134 | ||