|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ARKEOLOJİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | FEVZİ VOLKAN GÜNGÖRDÜ (volkangungordu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı Anadolu’nun farklı coğrafi bölgelerinde saptanmış Neolitik Çağ kültürlerinin özelliklerinin kavranması ve Yakındoğu’nun diğer Neolitik Çağ kültürleri ile olan ilişkilerin anlaşılması. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | İnsanoğlunun avcı-toplayıcı yaşam biçiminden, bitki ve hayvanların evcilleştirilmesine dayalı bir yaşam biçimine geçiş sürecini kavrar. |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-9 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Neolitik Çağ yerleşim biçimleri, mimari özellikleri, ölü gömme adetleri, besin elde etme stratejileri ve eser üretim teknikleri hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Neolitik Çağ insan topluluklarının sosyal yapıları hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-7 Gerek ilgi alanlarındaki ve gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar. PÇ-8 En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Anadolu’nun farklı coğrafyalarında Neolitikleşme sürecinin nasıl yaşandığını kavrar. |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar. PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Anadolu’nun farklı coğrafyalarındaki Neolitik Çağ kültürlerinin özelliklerini ve Yakındoğu’nun diğer Neolitik Çağ kültürleri ile olan ilişkileri arkeolojik verirler ışığında değerlendirilir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Kapadokya Bölgesi ve Neolitik Çağ | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
2 | Aşıklı Höyük yerleşimi | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
3 | Musular ve Kömürcü Kaletepe Obsidyen işliği | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
4 | Tepecik Çiftlik ve Köşk Höyük yerleşimleri | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
5 | Konya Ovası Neolitik Dönem yerleşimleri | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
6 | Pınarbaşı ve Boncuklu Höyük yerleşimleri | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
7 | Çatalhöyük yerleşimi | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kapadokya Bölgesi Neolitik Çağ’ı genel değerlendirme | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
10 | Kapadokya Bölgesi ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi Neolitik Çağ İlişkileri | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
11 | Marmara Bölgesi’nde Neolitik Çağ | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
12 | Marmara Bölgesi’nde Neolitik Çağ | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
13 | İzmir Bölgesi Neolitik Çağ Yerleşimleri | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
14 | 14 İzmir Bölgesi Neolitik Çağ Yerleşimleri | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
15 | Genel Değerlendirme | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Barker, G. (2006). The Agricultural Revolution in Prehistory. New York: Oxford University Press. | |
2 | N. Başgelen (Editör) (2007). Anadolu’da Uygarlığın Doğuşu ve Avrupa’ya Yayılımı Türkiye’ de Neolitik Dönem. Yeni Kazılar, Yeni Bulgular.. İstanbul: Arkeolji ve Sanat Yayınları | |
3 | Güngördü, F. V. (2014). “Obsidian and its Significance for Cappadocian Pre-Pottery Neolithic”. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 3, 103-110. | |
4 | Hole, F. (2000). Is size important? Function and Hierarchy in Neolithic Settlements. Ian Kujit (Editör). Life in Neolithic Farming Communities: Social Organization, Identitiy and Differantiation. New York: Kluwer Academic/Plenum Publishers, s.191-209. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 5 | 20 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 5 | 20 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 3 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 4 | 32 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 134 |