|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ARKEOLOJİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | PINAR ÇAYLI (pinarcayli@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bölgenin tarihöncesi ve yazılı dönemlerini kronolojik irdelemek, komşu kültür bölgeleriyle ilişkileri hakkında bilgi sahibi olmak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Suriye-Filistin Kültür Bölgesi ve Mezopotamya'da Epipaleolitik, Neolitikleşme ve yerleşik hayata geçiş süreci öğrenilecek |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Neolitik Kültürler ve başlıca özellikleri bilinecek |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-11 Arkeoloji alanında kazanılan yeterliliklere dayalı olarak güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Kalkolitik Dönem’deki sosyo ekonomik değişimin Suriye-Filistin Kültür Bölgesi ve e Mezopotamya'daki etkileri öğrenilecek |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Neolitik Dönem’den Kalkolitik Dönem’e doğru görülen değişimler izlenebilecek |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-9 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Filistin, Suriye sınırları içerisinde araştırmaları yapılmış Epipaleolitik, Neolitik ve Kalkolitik Dönem yerleşimleri ana hatları ile tanıtılacaktır. Tarihöncesi süreçlerin dışında derse konu kültür bölgesinin kentleşme süreci ve komşu bölgelerle ilişkileri irdelenecektir. Söz konusu yerleşimlerin mimarisi, seramiği, küçük buluntuları, sanatını yansıtan diğer buluntular ve ekonomi biçimleri dersin içeriğini oluşturmaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dersin tanıtımı: Kapsamı ve önemi | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası |
2 | Bölgenin Coğrafi Özellikleri, Bölgede Prehistorik Dönemlerin Araştırma Tarihçesi | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası |
3 | Epipaleolitik Dönem: “Uzman Avcı Toplayıcılar”ın yaşam biçimleri, ekonomileri, yerleşim modelleri üzerine kuramsal yaklaşımlar | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası |
4 | Kebaran Kültür Kompleksi ve Komşu Bölgelerle İlişkisi; Natufian Kültür Kompleksi ve Komşu Bölgelerle İlişkisi; Anadolu’da Epipaleolitik Dönem | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası |
5 | Bölgede Çanak Çömleksiz Neolitik Dönem ve Neolitik Dönem Kültürleri ve Yerleşmelerine Genel Bakış, Neolitikleşme Sürecinin Tanımlanması | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası |
6 | Bölgedeki Kalkolitik Dönem Yerleşmeleri-1 | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası |
7 | Bölgedeki Kalkolitik Dönem Yerleşmeleri-2 | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası |
8 | Ara Sınav | |
9 | Bölgedeki Erken Tunç Çağı Yerleşmeleri-1 | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası |
10 | Bölgedeki Erken Tunç Çağı Yerleşmeleri-2 | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası |
11 | Erken Tunç Çağı'nda Orta Anadolu Suriye İlişkileri | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası |
12 | Bölgedeki Tunç Çağı Kentleri-1 Ebla (Tell Mardikh) Mari (Tell Hariri) | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası |
13 | Bölgedeki Tunç Çağı Kentleri-2 Ebla (Tell Mardikh) Mari (Tell Hariri) | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası |
14 | M.Ö. 1. Bin Yıl ve Assur Etkileri | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası |
15 | Dönemin Genel Değerlendirmesi | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Algaze, G., The Uruk World System, Chicago, 1993. | |
2 | Braidwood, R.: Tarih Öncesi İnsan, 2005 | |
3 | Akkermans, P. – Sschwartz, G., The Archaeology of Syria, Cambridge, 2003. | |
4 | Frangipane, M., Yakındoğu’da Devletin Doğuşu, İstanbul, 2002. | |
5 | Kartal, M., Konar Göçerlikten Yerleşik Yaşama Geçiş: Epipaleolitik Dönem Türkiye’de Son Avcı Toplayıcılar, 2009, Arkeoloji ve Sanat Tarihi. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 12 | 24 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 12 | 24 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 1 | 3 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 2 | 6 |
Final Sınavı | 3 | 1 | 3 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 104 |