Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / ARK396 - ARKEOLOJİ

Kodu: ARK396 Adı: SURİYE FİLİSTİN ARKEOLOJİSİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ARKEOLOJİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı PINAR ÇAYLI (pinarcayli@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bölgenin tarihöncesi ve yazılı dönemlerini kronolojik irdelemek, komşu kültür bölgeleriyle ilişkileri hakkında bilgi sahibi olmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Suriye-Filistin Kültür Bölgesi ve Mezopotamya'da Epipaleolitik, Neolitikleşme ve yerleşik hayata geçiş süreci öğrenilecek PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar.
PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar.
PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Neolitik Kültürler ve başlıca özellikleri bilinecek PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar.
PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar.
PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular.
PÇ-11 Arkeoloji alanında kazanılan yeterliliklere dayalı olarak güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Kalkolitik Dönem’deki sosyo ekonomik değişimin Suriye-Filistin Kültür Bölgesi ve e Mezopotamya'daki etkileri öğrenilecek PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar.
PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar.
PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular.
PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Neolitik Dönem’den Kalkolitik Dönem’e doğru görülen değişimler izlenebilecek PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar.
PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar.
PÇ-9 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Filistin, Suriye sınırları içerisinde araştırmaları yapılmış Epipaleolitik, Neolitik ve Kalkolitik Dönem yerleşimleri ana hatları ile tanıtılacaktır. Tarihöncesi süreçlerin dışında derse konu kültür bölgesinin kentleşme süreci ve komşu bölgelerle ilişkileri irdelenecektir. Söz konusu yerleşimlerin mimarisi, seramiği, küçük buluntuları, sanatını yansıtan diğer buluntular ve ekonomi biçimleri dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin tanıtımı: Kapsamı ve önemi Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası
2 Bölgenin Coğrafi Özellikleri, Bölgede Prehistorik Dönemlerin Araştırma Tarihçesi Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası
3 Epipaleolitik Dönem: “Uzman Avcı Toplayıcılar”ın yaşam biçimleri, ekonomileri, yerleşim modelleri üzerine kuramsal yaklaşımlar Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası
4 Kebaran Kültür Kompleksi ve Komşu Bölgelerle İlişkisi; Natufian Kültür Kompleksi ve Komşu Bölgelerle İlişkisi; Anadolu’da Epipaleolitik Dönem Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası
5 Bölgede Çanak Çömleksiz Neolitik Dönem ve Neolitik Dönem Kültürleri ve Yerleşmelerine Genel Bakış, Neolitikleşme Sürecinin Tanımlanması Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası
6 Bölgedeki Kalkolitik Dönem Yerleşmeleri-1 Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası
7 Bölgedeki Kalkolitik Dönem Yerleşmeleri-2 Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası
8 Ara Sınav
9 Bölgedeki Erken Tunç Çağı Yerleşmeleri-1 Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası
10 Bölgedeki Erken Tunç Çağı Yerleşmeleri-2 Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası
11 Erken Tunç Çağı'nda Orta Anadolu Suriye İlişkileri Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası
12 Bölgedeki Tunç Çağı Kentleri-1 Ebla (Tell Mardikh) Mari (Tell Hariri) Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası
13 Bölgedeki Tunç Çağı Kentleri-2 Ebla (Tell Mardikh) Mari (Tell Hariri) Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası
14 M.Ö. 1. Bin Yıl ve Assur Etkileri Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası
15 Dönemin Genel Değerlendirmesi Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Algaze, G., The Uruk World System, Chicago, 1993.
2 Braidwood, R.: Tarih Öncesi İnsan, 2005
3 Akkermans, P. – Sschwartz, G., The Archaeology of Syria, Cambridge, 2003.
4 Frangipane, M., Yakındoğu’da Devletin Doğuşu, İstanbul, 2002.
5 Kartal, M., Konar Göçerlikten Yerleşik Yaşama Geçiş: Epipaleolitik Dönem Türkiye’de Son Avcı Toplayıcılar, 2009, Arkeoloji ve Sanat Tarihi.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 12 24
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 12 24
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 1 3
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 2 6
Final Sınavı 3 1 3
0
0
Toplam İş Yükü 104