Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / ARK438 - ARKEOLOJİ

Kodu: ARK438 Adı: ROMA DÖNEMİ HEYKELTRAŞLIĞI Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ARKEOLOJİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı EMİNE KÖKER GÖKÇE (eminekoker@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Genel olarak Roma’nın erken evrelerine bakıldıktan sonra Roma Cumhuriyet Dönemi ve İmparatorluk Dönemi heykeltraşlığını inceler.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Roma’nın erken kronoloji ile birlikte ilk sanatsal örneklerini görür. PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar.
PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar.
PÇ-9 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Roma Cumhuriyet Dönemi Heykeltraşlığını öğrenir. PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar.
PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar.
PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular.
PÇ-6 İlgi alanında karşılaşılan problemlerin çözümlemelerinde mevcut bilgisayar teknolojilerini kullanır.
PÇ-7 Gerek ilgi alanlarındaki ve gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar.
PÇ-8 En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
PÇ-11 Arkeoloji alanında kazanılan yeterliliklere dayalı olarak güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Roma imparatorluk Dönemi Heykeltraşlığının erken dönemini öğrenir. PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar.
PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar.
PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular.
PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar.
PÇ-14 Arkeoloji alanındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar, bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Roma heykeltıraşlık sanatının tarihsel süreç içindeki anlamını ve önemini kavrar. PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar.
PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar.
PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular.
PÇ-6 İlgi alanında karşılaşılan problemlerin çözümlemelerinde mevcut bilgisayar teknolojilerini kullanır.
PÇ-7 Gerek ilgi alanlarındaki ve gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar.
PÇ-8 En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Erken Dönemlerinden itibaren genel olarak Roma Dönemi tarihine bakılır. Bunun sonrasında Roma Cumhuriyet Dönemi serbest heykelleri, kabartmaları ve portreleri ele alınır. Devamında Roma İmparatorluk Dönemine geçilerek Augustus Döneminden Hadrian Dönemi sonuna kadar siyasi alt planla birlikte imparatorluk sanatı ele alınır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Roma Cumhuriyet Dönemi Serbest Heykeli Anlatma Yöntemi
2 Roma Cumhuriyet Dönemi Kabartmaları, Roma Cumhuriyet Dönemi Portreleri Anlatma Yöntemi
3 Augustus Dönemi Heykeltıraşlığı Anlatma Yöntemi
4 Tiberius Dönemi: Gemma Augustea, Boscarale Kapları Anlatma Yöntemi
5 Caligula, Claudius ve Nero Dönemleri Anlatma Yöntemi
6 Flavius Sülalesi: Portreler, Titus takı, Diğer anıt Kabartmaları Anlatma Yöntemi
7 Nerva ve Traian Dönemleri: Portreleri, Traian Takı ve Sütunu Hadrian Dönemi: Portreler ve Hadrian villası eserleri. Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Antoninler Dönemi: Portre, heykel ve kabartmalar Anlatma Yöntemi
10 Severuslar: Portre, heykel ve kabartmalar Anlatma Yöntemi
11 Diocletianus: portre, heykel, kabartmalar Anlatma Yöntemi
12 Konstantinus: portre, heykel, kabartmalar Anlatma Yöntemi
13 Valentinianus: portre, heykel, kabartmalar Anlatma Yöntemi
14 Roma Lahitleri Anlatma Yöntemi
15 Anadolu Roma Heykeltaşlığı Anlatma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 E. E. Diana Kleiner, Roman Sculpture, 1992.
2 T. Kraus, Das Römische Weltreich, Propylaen Kunstgeschichte, 1990
3 P. Zanker, Augustus und die Macht der Bilder, 1997.
4 M. Oppermann, Römische Kaiserreliefs, 1985
5 H. Demircioğlu, Roma Tarihi, 1. Cilt, 1998.
6 G. Koch, Roma İmparatorluk Dönemi Lahitleri, 2001
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon cihazı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 4 14 56
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 14 56
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 14 56
       c) Performans Ödevi 2 2 4
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 2 6
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 2 8
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 190