Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / ARK476 - ARKEOLOJİ

Kodu: ARK476 Adı: ORTAÇAĞ'DA KAPADOKYA'DA KÜLTÜR VE SANAT: BİZANS DÖNEMİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ARKEOLOJİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı NİLÜFER PEKER (npeker@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
NİLÜFER PEKER,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, Bizans dönemi Kapadokyasının sanat ve mimarisindeki özelliklere ve kronolojisine yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Bilimsel araştırma yapabilir. PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar.
PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar.
PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Arkeoloji Alanında Verileri Değerlendirebilir PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar.
PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar.
PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular.
PÇ-6 İlgi alanında karşılaşılan problemlerin çözümlemelerinde mevcut bilgisayar teknolojilerini kullanır.
PÇ-7 Gerek ilgi alanlarındaki ve gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar.
PÇ-8 En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Bilimsel bilgileri Arkeoloji bilimi alanında kullanabilir PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar.
PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar.
PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular.
PÇ-6 İlgi alanında karşılaşılan problemlerin çözümlemelerinde mevcut bilgisayar teknolojilerini kullanır.
PÇ-7 Gerek ilgi alanlarındaki ve gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar.
PÇ-8 En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
PÇ-9 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Kapadokya'da Bizans dönemi kaya mimarisi ve anıtsal duvar resimleri kronolojisi, sosyal, kültürel ve tarihsel değişimler, yerel üsluplar.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Kapadokya nasıl oluştu: jeolojik ve tarihsel coğrafyaya bir bakış Anlatım, slide sunumu, beyin fırtınası, soru cevap
2 Geç Antik çağda Kapadokya'nın dönüşümü Anlatım, slide sunumu, beyin fırtınası, soru cevap
3 Erken Bizans Taş yapıları Anlatım, slide sunumu, beyin fırtınası, soru cevap
4 Erken Bizans kaya oyma mimari Anlatım, slide sunumu, beyin fırtınası, soru cevap
5 İkonaklasmus öncesi Resim Sanatı Anlatım, slide sunumu, beyin fırtınası, soru cevap
6 9. -10. yüzyıllarda resim sanatı: Arkaik Üslup Anlatım, slide sunumu, beyin fırtınası, soru cevap
7 Kapadokya'da Makedonya Sanatı Anlatım, slide sunumu, beyin fırtınası, soru cevap
8 Ara Sınav
9 Kapadokya'da 11. yüzyıl'da Dönüşümler: Sosyal Elitler Anlatım, slide sunumu, beyin fırtınası, soru cevap
10 11. yüzyılda resim sanatı: Baniler, Üsluplar Anlatım, slide sunumu, beyin fırtınası, soru cevap
11 Kapadokya'da 13. yüzyıl Sanatı ve toplumu Anlatım, slide sunumu, beyin fırtınası, soru cevap
12 Kapadokya'da 13. yüzyıl Sanatı ve toplumu Anlatım, slide sunumu, beyin fırtınası, soru cevap
13 Kapadokya'da kırsal yerleşimler Anlatım, slide sunumu, beyin fırtınası, soru cevap
14 Kapadokya'da Tarımsal tesisler Anlatım, slide sunumu, beyin fırtınası, soru cevap
15 Genel Tartışma Anlatım, slide sunumu, beyin fırtınası, soru cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 HILD, F. Kappadokien : (Kappadokia, Charsianon, Sebasteia und Lykandos), Verlag der Österreichischen, Wien, 1981.
2 Peter Brown, The World of Late Antiquity.
3 OUSTERHOUT, R. G. A Byzantine settlement in Cappadocia, Dumbarton Oaks Research Library, Washington, D.C, 2005.
4 RODLEY, L., Cave monasteries of Byzantine Cappadocia, Cambridge University Press, Cambridge, New York, 1985.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 14 56
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 14 56
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 6 24
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 6 24
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 190