Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / OÖE 204 - OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: OÖE 204 Adı: ÇOCUK EDEBİYATI Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SEMA ÖNGÖREN (semaongoren@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencilerin; çocuk edebiyatının Türk ve Dünya edebiyatındaki gelişimini, iyi bir çocuk kitabında bulunması gereken tasarım, içerik ve temel eğitim ilkelerini öğrenmesini ve okulöncesi (3-6)çocuğunun gelişimine uygun çocuk kitaplarını seçebilme kabiliyetini kazanmasını sağlamaktır

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Çocuk edebiyatı alanı ile ilgili temel karamları tanımlar PÇ-17 Okul öncesi eğitiminde temel alan bilgisine sahip olur
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Çocuk yayınlarında bulunması gereken özellikleri açıklar. PÇ-12 Okul öncesi eğitimi alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeydeki güncel gelişmeleri takip eder
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Çocuk yayınlarında bulunması gereken özellikleri metinler üzerinde gösterir. PÇ-25 Materyal seçer, kullanır ve hazırlar
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Çocukların okuma kültürü edinme süreçlerini sıralar ve bunların önemini açıklar PÇ-2 Okul öncesi dönem çocuğunun gelişim düzeylerine uygun biçimde eğitim programını uygulayabilir
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Nitelikli ve niteliksiz çocuk yayınları arasındaki farkları belirtir. PÇ-6 Problem çözebilme, insiyatif alabilme ve yaratıcılık becerisini geliştirir
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Çocuk Edebiyatı dersinde öğrendiklerini Türkçe derslerinde uygular PÇ-1 Okul öncesi öğretim yöntem ve tekniklerini eğitim ortamlarında uygulayabilir
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Masal, efsane, fıkra, ninni, çocuk şarkıları, tekerleme, çocuk oyunları, gezi yazısı, hikaye, roman gibi çocuk edebiyatı türlerini ve bunların çocukların gelişimi için önemini öğrenir. PÇ-17 Okul öncesi eğitiminde temel alan bilgisine sahip olur
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Dünyada ve Türkiye’de çocuk edebiyatının gelişimi. Çocukluk evresinde, nitelikli çocuk kitaplarıyla tanışmanın önemi ve okuma kültürü edinmiş düşünen, duyarlı bireylerin yetiştirilmesinde çocuk edebiyatı yapıtlarını işlevi. Çocuk edebiyatı yapıtlarında bulunması gereken özelliklerin(tasarım, içerik ve eğitsel) örneklerle incelenmesi. Niteliksiz çocuk kitaplarının örneklerle gösterilmesi ve bunların çocukların gelişim özellikleri üzerindeki olumsuz etkilerinin tartışılması. Çocuklara seslenen çeşitli edebiyat türlerinin(destan, masal, şiir, öykü, roman, v.b.) çocukların gelişimlerine olan katkılarının belirlenmesi.Çocuk edebiyatı eleştirisi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin içeriği ve kaynakları, ders kitabı, başvuru eserleri, Çocuklara yönelik metinleri inceleme planı Teorik anlatım
2 Çocuk kimdir? Edebiyat nedir? Çocuk edebiyatı kavramı Küçük Prens (Exupéry) Teorik anlatım\inceleme
3 Çocuk edebiyatı tartışmaları Şeker Portakalı (Vasconcelos) Teorik anlatım\inceleme
4 Dünyada ve Türkiye’de çocuk edebiyatının gelişimi Teorik anlatım
5 Çocuk yayınları, kitaplar, görsel, işitsel, süreli yayınlar Teorik anlatım
6 Okuma alışkanlığı kazandırma Teorik anlatım
7 Çocuk kitaplarında bulunması gereken özellikler Teorik anlatım\inceleme
8 Ara Sınav
9 Çocuk edebiyatının kaynakları (Ninni, masal, tekerleme, bilmece…) Teorik anlatım\inceleme\öğrenci sunumu
10 Çocuk edebiyatının kaynakları (Efsane, destan, mani…) Teorik anlatım\inceleme\öğrenci sunumu
11 Çocuklara yönelik edebî türler (Masal, hikâye, roman) Metin incelemesi Teorik anlatım\inceleme\öğrenci sunumu
12 Çocuklara yönelik edebî türler: (Şiir, deneme, gezi yazısı) Metin incelemesi Teorik anlatım\inceleme\öğrenci sunumu
13 Çocuklara yönelik edebî türler: (Anı ve biyografi) Metin incelemesi Teorik anlatım\inceleme\öğrenci sunumu
14 Çizgi romanlar, çizgi filmler, örnekler Teorik anlatım\inceleme\öğrenci sunumu
15 Çocuk Edebiyatı Ürünlerinin Değerlendirmesi Teorik anlatım\inceleme\öğrenci sunumu
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Güleryüz, Hasan(2002), Yaratıcı Çocuk Edebiyatı, Ankara: Pegem Yayıncılık.
2 Şirin Ruhi(1998), Çocuk Edebiyatı, İstanbul: Çocuk Vakıf Yayını
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitabı, Projeksiyon, Bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 8 24
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 6 12
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 7 7
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 14 14
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 89