Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / OÖE 214 - OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: OÖE 214 Adı: ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI Teorik+Uygulama: 2+2 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SERHAT GÜNDOĞDU (serhatgundogdu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretim sürecindeki yeri ve kullanımı, öğretim teknolojileri yoluyla öğretim materyallerinin geliştirilmesi ve çeşitli nitelikteki materyallerin değerlendirilmesi

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Okul öncesi eğitim için materyal tasarlama ilkelerini kavrayacak PÇ-17 Okul öncesi eğitiminde temel alan bilgisine sahip olur
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Materyallerin okul öncesi ortamında kullanılması için etkinlikler tasarlayacak PÇ-25 Materyal seçer, kullanır ve hazırlar
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Okul öncesi eğitimde kullanılmak üzere çeşitli basit materyaller geliştirecek PÇ-30 Estetik anlayışı ve seçicilik becerilerini geliştirir
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Geliştirilen materyallerin etkinliğini değerlendirme ölçütlerini kavrayacak PÇ-2 Okul öncesi dönem çocuğunun gelişim düzeylerine uygun biçimde eğitim programını uygulayabilir
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Öğretim Teknolojisi ile ilgili kavramlar, çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretim teknolojilerinin öğretim sürecindeki yeri ve kullanımı, okulun ya da sınıfın teknoloji ihtiyaçlarının belirlenmesi, uygun teknoloji planlamasının yapılması ve yürütülmesi, öğretim teknolojileri yoluyla iki ve üç boyutlu materyaller geliştirilmesi öğretim gereçlerinin geliştirilmesi (çalışma yaprakları, etkinlik tasarlama, tepegöz saydamları, slaytlar, görsel medya (VCD, DVD) gereçleri, bilgisayar temelli gereçler), eğitim yazılımlarının incelenmesi, çeşitli nitelikteki öğretim gereçlerinin değerlendirilmesi, İnternet ve uzaktan eğitim, görsel tasarım ilkeleri, öğretim materyallerinin etkinlik durumuna ilişkin araştırmalar, Türkiye’de ve dünyada öğretim teknolojilerinin kullanım durumu.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Teknoloji Nedir? -Öğretim Teknolojisi Nedir? -Sistem nedir? -Öğretimde Sistem Yaklaşımı Nedir? -Öğretim teknolojisi ve iletişim -İletişim sürecinin öğeleri, -İletişimde etkili faktörler Soru-cevap, tartışma, sunum
2 Öğretim Analizi -Amaçların Sınıflandırılması -Amaçları Belirlemek Neden Önemlidir? Amaçlar Nasıl Yazılır? -Amaç Analizi Ne Demektir? -Amaç Analizi Teknikleri Öğrencilere verilen konularda öğretim analizini yapması Soru-cevap, tartışma, sunum
3 Öğretim Durumlarını Planlama -Giriş Etkinliklerini Planlama -İçerik Sunusunu Planlama -Alıştırmaları Planlama -Geri Bildirimi Planlama -Değerlendirmeyi Planlama -Yöntem Seçimi -Alıştırmaları Planlama -Geri Bildirimi Planlama -Değerlendirmeyi Planlama -Yöntem Seçimi Öğrenciler verilen konularda öğretim planlarını hazırlamaları ve sunması Soru-cevap, tartışma, sunum
4 Araç- Gereçlerin Öğretimdeki önemi Soru-cevap, tartışma, sunum
5 Öğretim Araç- Gereçlerinin Seçimi Öğrenciler verilen konularda uygun araç gereç seçimi yaparak öğretim ortamı tasarlaması Soru-cevap, tartışma, sunum
6 Görsel Materyallerin Tasarımı -Tasarım Öğeleri -Tasarım İlkeleri Öğrenciler verilen konularda uygun araç gereç seçimi yaparak öğretim ortamı tasarlaması Soru-cevap, tartışma, sunum
7 Görsel Materyallerin Tasarımı -Tasarım Öğeleri -Tasarım İlkeleri Öğrencilerin verilen Konularda tasarım öğe ve ilkelerinin özelliklerini göz önüne alarak uygun sunumu yapması Soru-cevap, tartışma, sunum
8 Ara Sınav
9 Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı -Gerçek Eşyalar ve Modeller -Tepegöz Projektörü -Slaytlar -Televizyon ve Video Bu araçların kullanımlarının incelenmesi Soru-cevap, tartışma, sunum
10 Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı -Gösteri Tahtaları -Döner Levhalar -Film Şeritleri -Yazılı Materyaller -Grafik Materyalleri Bu araçların kullanımlarının incelenmesi Soru-cevap, tartışma, sunum
11 Çalışma sayfaları Öğrencilerin çalışma sayfaları hazırlaması Soru-cevap, tartışma, sunum
12 Afiş hazırlama Öğrencilerin istenilen konuda afiş tasarımı yapması Soru-cevap, tartışma, sunum
13 Bilgisayar destekli öğretim Bilgisayar destekli öğretim bazı animasyon programlarının incelenmesi Soru-cevap, tartışma, sunum
14 Proje sunumları Bu derste bu haftaya kadar öğrenilen kavramların hepsinin bir arada uygulandığı, bir öğretim ortamının öğrenciler tarafından gerçekleştirilmesi Soru-cevap, tartışma, sunum
15 Materyal değerlendirme, eğitim yazılımlarının değerlendirilmesi- etkinlik Soru-cevap, tartışma, sunum
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Demirel. Ö., Seferoğlu. S., Yağcı. E., (2005) Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Pegem Yayıncılık, Ankara.
2 Yalın, H.İ. ( 2004). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitabı, Projeksiyon, Bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 4 14 56
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 6 12
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 14 14
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 147