Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SPOR BİLİMLERİ VE TEKNOLOJİSİ YÜKSEKOKULU / ANT311 - ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİ

Kodu: ANT311 Adı: DOPİNG VE ERGOJENİK YARDIMLAR Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı OSMAN DİŞÇEKEN (osmandisceken@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Performans artırmak amacıyla kullanılan ilaçların ve metodlarıın etki ve yanetkilerini öğretmek / Antrenör adayının, sporcu beslenmesinde ve ergojenik yardımlardaki bilgilerini uygulama alanında kullanmasını sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Dopingin tanımı ve dopingle mücadele kurallarını öğrenebilir. PÇ-2 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Performans Analizi alanlarına yönelik edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-4 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Performans Analizi alanında, bilgiyi paylaşma ve birlikte öğrenme yetkinliğine sahiptir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Yasaklı madde ve yöntemleri ve bunların etki mekanizması ve yollarını öğrenebilir. PÇ-5 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Performans Analizi alanında, öğrenim sürecinde elde ettiği verileri iş yaşamında değerlendirebilme ve uygulama yetkinliğine sahiptir.
PÇ-6 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Performans Analizi alanında, sağlık ile ilişkili temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 İstenmeden yasaklı madde alımına ilişkin tehlikeler konusunda bilgisi olabilir. PÇ-8 Spor bilimleri alanında, bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
PÇ-9 Spor Bilimleri alanında, uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 Tedavi amaçlı kullanım istisnası ve bununla ilgili süreçleri bilebilir. PÇ-10 Spor bilimleri alanında, birlikte çalıştığı insanların mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir ve performanslarını değerlendirir.
PÇ-11 Uygulama alanlarına yönelik temel ve ileri düzeyde bilgi ve becerileri öğretebilme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Doping tarihçesi ve genel bilgiler,Doping maddeleri ,Ergojenik yardımlar içeriği,Besinsel ergojenik yardımlar,Diğer ergojenik yardımlar,Ulusal ve uluslararası dopingden korunma yöntemleri
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dopingin tanımı,WADA tarafından yarışmada ve dışında kullanımı yasak olan maddeler ve yöntemler Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi
2 Anabolik maddeler,hormon ve benzer maddeler,beta-2 agonistler Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi
3 Diüretikler ve diğer siliciler,hormon antagonistleri ve düzenleyicileri Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi
4 Narkotikler, uyarıcılar,kannabinoidler Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi
5 Glukokortikosteroidler,alkol, beta-blokerler Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi
6 Oksijen transferinin arttırılması , gen dopingi ,kimyasal ve fiziksel uygulamalar Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi
7 Doping kontrol işlemleri Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Doping ve ergojenik yardımın kullanımının tarihçesi.yaşayan organizmanın dinamikleri ve kontrolü Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi
10 Beslenmeye bağlı ergojenikler: karbonhidratlar, gilserol, alkol, alkaliler aspartatlar, içecekler Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi
11 Beslenmeye bağlı ergojenikler: kafetin,karnitin,polenler, bira mayası,ginseng Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi
12 Beslenmeye bağlı ergojenikler:vitaminler,mineraller, kreatin Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi
13 Aminoasit, protein,supplementleri,amino asitler,arginin, L Glutamate, bikarbonat, sodium sitrat Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi
14 Yağ asitleri, karnitin,arı sütü,buğday tohum yağı. Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi
15 kokain,kafein, coenz q10, tribulus Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 • Spor’da Her Yönüyle Doping, Özer Baysaling, İl press Basın ve Yayın, İstanbul, 2000
2 • Egzersiz ve Spor Yapanlar İçin Beslenme, Ersoy Gülgün, Nobel Yayınevi, Ankara, 2004
3 • Gülgün Ersoy, Fiziksel Uygunluk (Fitnes) Spor Beslenme İle İlgili Temel Öğretiler, 2. Baskı, 2016, 451.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Sınıf, yansıtıcı cihazlar, spor federasyon kaynakları.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 30
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz) 5 2 5
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi 12 2 5
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 4 12
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 3 3
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 2 1 2
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 2 1 2
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 4 20
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 4 20
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 91