|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SERKAN UZLAŞIR (serkanuzlasir@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Spor Biyokimyası; hız, kuvvet ve dayanıklılık gibi, sportif hareketlerde içerilmekte olan temel motorik özelliklere ilişkin hücresel süreçlerin açıklanabilmesi için alt yapı oluşturmayı amaçlamaktadır. Bu ders kapsamında, kas lifi ultra yapısında, akut ve kronik egzersizlere yanıt olarak oluşan biyokimyasal adaptasyonlar, egzersiz metabolizması, enerji üretiminin enzimatik kontrol mekanizmaları tartışılacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Kas kasılması ile ilgili biyokimyasal süreçleri bilmeli. |
PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Performans Analizi alanlarına ilişkin temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde ileri düzeyde sahiptir. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-2 | Egzersiz sırasında ATP?nin resentezinde rol alan metabolik yolları ve özelliklerini egzersiz çeşitlerine göre ayırt edebilmeli. |
PÇ-2 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Performans Analizi alanlarına yönelik edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-3 | İskelet kasının farklı egzersiz türlerine verdiği biyokimyasal yanıtları yorumlayabilmeli. |
PÇ-3 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Performans Analizi alanında, alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel düzeyde ve ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerektiğinde inisiyatif alır. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-4 | Aerobik sistem, Karbohidratlar ve yağların oksidasyonu bilmeli. |
PÇ-2 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Performans Analizi alanlarına yönelik edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Performans Ödevi |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders; iskelet kasının ultra yapısı ve farklı egzersiz şiddetlerinde enerji üreten kas liflerinin biyokimyasal özellikleri, kas hücresinde ATP?nin resentezinde rol alan metabolik yolların özellikleri ve bu metabolik yolların akut ve kronik egzersizlere verilen biyokimyasal yanıtlar açısından yorumlamasını içerir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | İskelet kasının yapısı, Kas lifinin ultra yapısı | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
2 | İskelet kasının kasılma mekanizması, Motor üniteler, Kas lif tipleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
3 | Proteinlerin yapısı ve işlevi, Enzimler, Enzim kinetiklerinin mekanizması | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
4 | Anaerobik enerji metabolizması, ATP?nin ATP-CP sistem ve glikojen metabolizması yolu ile resentezi | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
5 | Anaerobik sistem ve yorgunluk, Egzersiz sonrası toparlanma: Kreatin fosfatın resentezi | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
6 | Glikolitik yolak, Glikolizin düzenlenmesi, NAD?nin rejenerasyonu | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
7 | Glikolitik sistem ve yorgunluk, Glikolitik sistemde toparlanma | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
8 | Ara Sınav | |
9 | Aerobik sistem, Karbohidratlar ve yağların oksidasyonu | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
10 | TCA/Krebs döngüsü, Aerobik sistem ve yorgunluk, Enerji metabolizmasının hormonal regülasyonu | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
11 | Akut egzersizlere biyokimyasal uyumlar | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
12 | Dayanıklılık egzersizlerine biyokimyasal uyumlar | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
13 | Kuvvet egzersizlerine biyokimyasal uyumlar | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
14 | Kuvvet egzersizlerine biyokimyasal uyumlar | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
15 | Genel Sınav Hazırlığı | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Biochemistry for Sports and Exercise Metabolism/ Don MacLaren, James Morton. John Wiley & Sons Ltd, 2012. QP303.M23 2012. | |
2 | Biochemical monitoring of sport training/ Atko Viru, Mehis Viru. Viru, A. A. Champaign: Human Kinetics, 2001. RC 1235 V57 2001. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 30 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | 5 | 2 | 5 |
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | 12 | 2 | 5 |
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 6 | 3 | 18 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 3 | 12 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 3 | 1 | 3 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 3 | 1 | 3 |
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 122 |