Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / OÖE 316 - OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: OÖE 316 Adı: ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı OKTAY KIZKAPAN (okizkapan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Öğretmen adaylarına eğitimde ölçme ve değerlendirmenin önemini kavratmak, farklı ölçme ve değerlendirme yaklaşım ve yöntemlerini kavratmak, eğitim sürecinde ölçme ve değerlendirme amacıyla kullanılacak araçlar geliştirme becerisi kazandırmak, alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemlerini kavratmak

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Ölçme ve değerlendirme kavramlarını tanımlar PÇ-17 Okul öncesi eğitiminde temel alan bilgisine sahip olur
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Ölçme aracı geliştirmede kullanılan istatistikleri açıklar PÇ-14 Okul öncesi eğitimi alanı ile ilgili verileri toplayabilir, yorumlayabilir ve sonuçlarını alana aktarabilir
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Performans değerlendirme amaçlı ölçme aracı hazırlar PÇ-25 Materyal seçer, kullanır ve hazırlar
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Ölçme aracının geçerliğini ve güvenirliğini belirler PÇ-6 Problem çözebilme, insiyatif alabilme ve yaratıcılık becerisini geliştirir
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Ölçme aracından elde edilen sonuçları değerlendirir PÇ-23 Çocukları farklı yollarla izler ve değerlendirir
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin önemi, Temel kavramlar, Bir ölçme aracında bulunması istenilen nitelikler, Eğitimde kullanılan ölçme araçları, Performansa dayalı değerlendirme türleri, Test türleri, Test geliştirme, Davranışların ölçülmesi ve soru yazma, Değerlendirme ve not verme, Test puanları üzerinde istatistiksel işlemler
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ders tanıtımı: Kapsamı, Gerekçesi, Önemi, Beklentileri oluşturma, işleyişi ve değerlendirme ölçütlerini açıklama. Eğitimde ölçme ve değerlendirmeye genel bir bakış Giriş
2 Eğitimde Ölçme ve Değerlendirmenin yeri, önemi Kaynakların incelenmesi, okunması, konuya ilişkin görüş ve yorumları içeren bir rapor yazılması
3 Temel Kavramlar: Değişken ve türleri, ölçek ve türleri İlgili kaynakların okunması, Konuya ilişkin değişik örnekler yazılması
4 Ölçme ve türleri, değerlendirme ve türleri İlgili kaynakların okunması, Konuya ilişkin değişik örnekler yazılması
5 Bir ölçme aracında bulunması istenilen nitelikler: Güvenirlik İlgili kaynakların okunması, Makale inceleme, yaygın kullanılan ölçme araçlarının güvenirlik çalışmalarını incelenme
6 Bir ölçme aracında bulunması istenilen nitelikler: Geçerlik ve kullanışlılık İlgili kaynakların okunması, Makale inceleme, yaygın kullanılan ölçme araçlarının geçerlik ve kullanışlılık incelenme
7 Eğitimde kullanılan ölçme araçları ve özellikleri: Yazılı yoklama, sözlü sınavlar, kısa cevaplı testler Çoktan seçmeli test
8 Ara Sınav
9 Eğitimde kullanılan ölçme araçları ve özellikleri: Sınıflama gerektiren testler ve çoktan seçmeli testler Kaynak tarama ve okuma, örnek soru yazma
10 Ödev, proje, portfolyo, performans, öz değerlendirme ve akran değerlendirme Kaynak tarama ve okuma örnek çalışmalar yaparak raporlaştırma
11 Test türleri ve test geliştirme aşamaları Kaynak tarama ve okuma, örnek soru yazma
12 Davranışların ölçülmesine yönelik madde yazma Kaynak tarama ve okuma, örnek soru yazma
13 Değerlendirme ve not verme Kaynak tarama ve okuma, örnek soru yazma
14 Ölçme sonuçları üzerinde istatistiksel işlemler: Madde istatistikleri ve madde seçimi Kaynak tarama ve okuma, örnek analizlerin yapılması
15 Ölçme sonuçları üzerinde istatistiksel işlemler: Test istatistikleri Kaynak tarama ve okuma, örnek analizlerin yapılması
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Atılgan, H, Kan, A. ve Doğan, N. (2009). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Anı yayıncılık: Ankara.
2 Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve psikolojide ölçme: klasik test teorisi ve uygulanması. Ankara: ÖSYM.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitabı, Projeksiyon, Bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 5 10
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 5 10
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 3 4 12
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 3 6
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 4 12
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 94